Pagina 1 van 1

Dynamo kapot?

Geplaatst: di 18 aug, 2009 16:44
door coby
Vandaag een heerlijk ritje gemaakt in mijn eendje.
Wel had hij de laatste weken een vaak geluidje, maar na het opnieuw monteren van de kachelpot leek dit geluid weg te zijn.
Tot vandaag. het geluid kwam weer duidelijker naar voren, de motor viel plotseling uit toen ik wat wou afremmen.
Mijn vriend gebeld, die mij naar huis gesleept heeft. Hij start wel (soms niet altijd) . Maar na hem gestart te hebben komt er na een paar sec. een gigantische hoop rook uit de dynamo.
Vandaar dat ik denk dat mijn dynamo overleden is. Of zijn er nog andere oorzaken waardoor een dynamo gigantisch heet wordt?

Alvast bedankt voor de hulp!

Geplaatst: di 18 aug, 2009 17:29
door DUKW
als een dynamo gaat roken is die meestal wel aan het overlijden.
maar hij zou niet egt uit kunnen vallen door een kapoten dynamo tenzij je accu helemaal leeg geraakt zou zijn.

greets dukw

Geplaatst: di 18 aug, 2009 18:16
door Wammes Waggel
Is het rook UIT de dynamo?
Of loopt de dynamo zo verschrikkelijk zwaar dat het de V-snaar (veegsnaar zoals een maat van me dat ding noemt) is die rookt?
Als je de snaar er af haalt dan moet je het wiel van de dynamo makkelijk rond kunnen draaien.

Geplaatst: di 18 aug, 2009 18:42
door AZL57
Bij een vastlopende dynamo kun je rijden, idd met een rokende v-snaar ;-) tot de accu leeg is.
Maar daarna proberen te starten is bijna onmogelijk hij houdt de motor te goed tegen.

Geplaatst: di 18 aug, 2009 20:02
door coby
De dynamo is eraf, tsja vandaar dat hij de laatste tijd iets minder lekker liep :oops:
Lager kapot, koolborstel dwars doormidden.
Dus zonet naar de plaatselijke eendenboer geweest (nog steeds bedankt voor het adres Siemen) en er zit weer een nieuwe dynamo op.
Hij loopt weer als een zonnetje.
En tegelijkertijd steeds meer trots op de sleutelkunsten van mijn vriend, hij begint eenden steeds meer te snappen!

Geplaatst: di 18 aug, 2009 20:48
door dyane_maniac
Wammes Waggel schreef:Is het rook UIT de dynamo?
Of loopt de dynamo zo verschrikkelijk zwaar dat het de V-snaar (veegsnaar zoals een maat van me dat ding noemt) is die rookt?
Als je de snaar er af haalt dan moet je het wiel van de dynamo makkelijk rond kunnen draaien.
met contact af dan he! anders is er met de hand geen beweging in te krijgen.

maar het is vrij simpel nameten. eerst de accu meten met de motor uit. deze moet 12,8 v zijn (even er van uit gaande dat de accu dus niet helemaal leeg getrokken is. dan starten en een beetje gas geven, dan moet je op de accu ca 14,8 volt meten. is dit veel minder (<13,2V) dan is de dynamo niet goed. veel meer en je spanningsregelaar is kapot. (dit alles even heel kort door de bocht)

maar met rook uit de dynamo en lawaai, gok ik kapotte lagers. je hebt wel dat kapje voor de dynamo/over de v-snaar(poelie)? deze zorgt namelijk voor koeling. omdat de dynamo op het uitlaatspruitstuk zit klopt het wel dat na een flinke rit deze heel erg heet kan worden.

ik zou bovenstaande even nameten en m even los zou halen en horen hoe die klinkt als je de poelie een slinger geeft. hoor je herrie dan zijn je lagers kaduuk. revisie kan, maar meestal is een andere (2dehands ca 25e nieuw ca 80 e) makkelijker