trillingen als je over hobbels gaat/klinkerweg

Alles over de wielophanging
Gebruikersavatar
echte eendrijder
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 188
Lid geworden op: wo 3 jun, 2009 13:30
Locatie: nieuw weerdinge Drenthe

trillingen als je over hobbels gaat/klinkerweg

Bericht door echte eendrijder » wo 26 aug, 2009 14:29

Hallo,
Sinds kort heb ik een witte eend, rijdt errug goed uiteraard.
Maar als ik over klinkers, onevenheden op de weg etc. rijd dan trilt de hele eend(natuurlijk doen ze dat wel iets).
Kan dat aan de banden liggen? of schokbrekers?
Er zitten uniroyal banden onder, wel met de juiste maat 125x15.
Wie heeft tips?
groet'n uut Drenthe

ArneBrys
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: di 5 mei, 2009 16:05
Locatie: Humbeek

Bericht door ArneBrys » wo 26 aug, 2009 14:49

Dit zouden slechte schokdempers kunnen zijn. Als je met slechte of defecte schokdempers op een oneffen weg rijd kan je wiel beginnen op en neer stuiteren.
Dit merk je ook goed in een bocht op een baan die niet volledig effen is. Dan voel je de wagen opzij "schuiven" doordat je banden veel minder wegcontact hebben.

Nicky
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 394
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Nicky » wo 26 aug, 2009 14:50

Voor 1,4 bar en achter 1,8 bar?
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl

Gebruikersavatar
echte eendrijder
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 188
Lid geworden op: wo 3 jun, 2009 13:30
Locatie: nieuw weerdinge Drenthe

Bericht door echte eendrijder » wo 26 aug, 2009 15:00

ArneBrys schreef:Dit zouden slechte schokdempers kunnen zijn. Als je met slechte of defecte schokdempers op een oneffen weg rijd kan je wiel beginnen op en neer stuiteren.
Dit merk je ook goed in een bocht op een baan die niet volledig effen is. Dan voel je de wagen opzij "schuiven" doordat je banden veel minder wegcontact hebben.
hoe weet ik of ze stuk zijn?
ze zijn voor wel droog, en deindt ook niet na.
Alleen achter hobbelt wel, maar zijn wel droog.

Gebruikersavatar
echte eendrijder
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 188
Lid geworden op: wo 3 jun, 2009 13:30
Locatie: nieuw weerdinge Drenthe

Bericht door echte eendrijder » wo 26 aug, 2009 15:01

Bleu comme le ciel schreef:Voor 1,4 bar en achter 1,8 bar?
dat heb ik nog niet geprobeerd :idea:

Nicky
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 394
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Nicky » wo 26 aug, 2009 15:02

Je zal namelijk niet de eerste zijn waarbij de garage de banden veel hard heeft opgepompt.
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl

ArneBrys
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: di 5 mei, 2009 16:05
Locatie: Humbeek

Bericht door ArneBrys » wo 26 aug, 2009 15:11

Schokdempers kan je vrij gemakkelijk testen.
Je duwt de wagen b.v. vanvoor naar beneden.
Normaal komt de wagen dan terug naar boven en blijft die niet (of weinig) naschommelen.

Als hij wel blijft naschommelen hoeft de schokdemper nog niet defect te zijn. Het kan zijn dat de schokdempers verkeerd (ondersteboven) zijn gemonteerd.

Gebruikersavatar
echte eendrijder
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 188
Lid geworden op: wo 3 jun, 2009 13:30
Locatie: nieuw weerdinge Drenthe

Bericht door echte eendrijder » wo 26 aug, 2009 15:14

ArneBrys schreef:Schokdempers kan je vrij gemakkelijk testen.
Je duwt de wagen b.v. vanvoor naar beneden.
Normaal komt de wagen dan terug naar boven en blijft die niet (of weinig) naschommelen.

Als hij wel blijft naschommelen hoeft de schokdemper nog niet defect te zijn. Het kan zijn dat de schokdempers verkeerd (ondersteboven) zijn gemonteerd.
ok ook maar proberen.

maar het kan niet aan de banden liggen?
behalve dat de bandenspanning goed moet zijn?

ArneBrys
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: di 5 mei, 2009 16:05
Locatie: Humbeek

Bericht door ArneBrys » wo 26 aug, 2009 15:21

Het kan zeker aan de banden liggen. Maar de schokdempers is een van de zaken die eerst in mij opkomt. De bandenspanning heeft namelijk een grote invloed op het opvangen van de schokken. Dus ik zou zeker de bandenspanning controleren.

neend
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 92
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 13:24
Locatie: Gelderland

Bericht door neend » wo 26 aug, 2009 15:43

Mochten je banden veel te hard zijn dan is het natuurlijk ook logisch dat ze oneffenheden wat harder doorgeven. Dus ff langs de benzine pomp rijden.... :)

Gebruikersavatar
echte eendrijder
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 188
Lid geworden op: wo 3 jun, 2009 13:30
Locatie: nieuw weerdinge Drenthe

Bericht door echte eendrijder » wo 26 aug, 2009 15:47

neend schreef:Mochten je banden veel te hard zijn dan is het natuurlijk ook logisch dat ze oneffenheden wat harder doorgeven. Dus ff langs de benzine pomp rijden.... :)
dat zal ik als eerste doen. :idea:

Gebruikersavatar
echte eendrijder
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 188
Lid geworden op: wo 3 jun, 2009 13:30
Locatie: nieuw weerdinge Drenthe

Bericht door echte eendrijder » wo 26 aug, 2009 15:48

verder is het niks ernstig hoop ik? :lol:

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 26 aug, 2009 16:15

Controleer eerst de bandenspanning maar. Daar zal het waarschijnlijk aan liggen.

En anders: fusees of schokbrekers.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 26 aug, 2009 16:39

En uniroyals zijn wat stugger dan michelins.
Maar wel veel goedkoper :wink:
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
echte eendrijder
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 188
Lid geworden op: wo 3 jun, 2009 13:30
Locatie: nieuw weerdinge Drenthe

Bericht door echte eendrijder » wo 26 aug, 2009 16:42

AZL57 schreef:En uniroyals zijn wat stugger dan michelins.
Maar wel veel goedkoper :wink:
ja oke maar het comfort wil ook wat he?

Plaats reactie