Roest hier, roest daar, roest everywhere

Hoe pak je nou zo'n reparatie van je voorruitstijl aan? Of van je dorpel, of van je driehoekje of nog weer ergens anders van.
Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1789
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Roest hier, roest daar, roest everywhere

Bericht door Twécévé » ma 31 aug, 2009 09:10

Zaterdag loop ik naar mn eend om er iets uit te pakken en denk terwijl ik er naartoe loop 'wat zien ik?' :?

Ja, inderdaad. Roestbubbeltjes op de linkerdorpel aan de voorkant. Met mn nagel erop geduwd en een hoop gekraak eronder. Kon zo hele delen wegkrabben.
Als het op zo'n vlak stuk zit vreesde ik voor de rest. Een vluchtige inspectie leerde mij dat op het staartstuk ook enkele roestbubbels zaten, en de kofferbakbodem er vol mee zat. Leek wel een puisterige puber. Verder (binnenkant en onderkant bodemplaten heb ik nog niet durven bekijken)

En nu? Heb zelf gedacht om de roestbubbels weg te krabben en er schuurpapier op te zetten. Daarna RX5 erop zodat ik een beetje in de gaten kan houden hoe het zich verder ontwikkeld.

Andere tips en trucs van harte welkom!!!
Laatst gewijzigd door Twécévé op ma 31 aug, 2009 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Captain Krimson
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
Locatie: Hengelo

Bericht door Captain Krimson » ma 31 aug, 2009 09:15

in plaats van een stuk schuurpapier wil een staalborstel ook wel. Bij RX-producten na het kaal maken 24 uur laten aanroesten voor je RX aanbrengt.

groetjes Captain Krimson
Laatst gewijzigd door Captain Krimson op ma 31 aug, 2009 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 31 aug, 2009 09:16

Hoe heb je je eend na de 2de restauratie behandeld??? :shock:

Je hebt elke keer weer hardnekkige roestplekken. Ik heb hier ook wel eens last van roest, maar niet zo erg dat je er zowat doorheen drukt.

Kaal maken en behandelen met RX of Owatrol.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1789
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » ma 31 aug, 2009 09:37

Punky schreef:Hoe heb je je eend na de 2de restauratie behandeld??? :shock:
Alle holle delen volledig volgepompt met RX5 en RX 7. Probleem is denk ik vooral de buitenkant.
Vrij plotseling op komen zetten want paar weken geleden is de eend getaxeerd en dus van binnen en buiten bekeken. Toen is mij (en de taxateur) niks opgevallen. Nu 5 weken later zie ik opeens overal bubbels.

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1513
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » ma 31 aug, 2009 11:15

Als alle holle delen behandeld zijn denk ik dat we te maken hebben met een slechte voorbewerking onder de lak. Met de middelen van vandaag (epoxyprimers e.d.) kan roest nooit zo snel op komen zetten, zeker niet bij het behandelen van holle delen.

Best even de persoon contacteren die de 2cv in de lak gezet heeft...



Yannick
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1789
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » vr 4 sep, 2009 13:07

Yannick schreef:Als alle holle delen behandeld zijn denk ik dat we te maken hebben met een slechte voorbewerking onder de lak. Met de middelen van vandaag (epoxyprimers e.d.) kan roest nooit zo snel op komen zetten, zeker niet bij het behandelen van holle delen.

Best even de persoon contacteren die de 2cv in de lak gezet heeft...
Ik weet het niet zeker, maar het lijkt er sterk op dat de bubbels komen op de gerestaureerde plekken waar geen originele onderdelen verkrijgbaar waren maar immitatie.
Bodemplaten (geen immitatie) bijvoorbeeld kan ik geen roest op ontdekken.

Ga binnenkort de linkerdorpel even kaal maken en in de RX5 zetten. Zo ook de kofferbakboden. De rest zie ik nog even aan. RX10 kan ik alle RAL kleuren besteld worden. Weet iemand de RAL kleur van de standaar kleur rood van de 2cv?
Iig binnenkort (voor de winter) op een brug om de bodem nogmaals te behandelen met tectyl, RX5 en RX10. Wie weet een brug in de omgeving van Houten/Utrecht?

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » vr 4 sep, 2009 14:29

Je kan het beste de RAL kleur die het meeste overeenkomt met het rood van de 2CV opzoeken op het Internet. Even Googelen en je vindt wel wat sites waarop de kleuren staan. Desnoods oververven met "echte" Citroen verf in de juiste kleur, want helemaal gelijk krijg je het toch niet.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 4 sep, 2009 15:20

Imitatie moet je ook geheel ontdoen van de transportlak, daar zit veel vocht onder. Daaroverheen epoxy en dan pas primer en lak. Dus gewoon ff met de 3m clean and strip borstel alle verf er af halen. Met de 3m haal je ook meteen roest weg. Daarna blikje epoxy halen en vervolgens de rest met spuitbus of de roller bijwerken.

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1513
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » vr 4 sep, 2009 19:35

Je kan nu inderdaad beter alle lak eraf halen op de onderdelen waar roest zit. Niet enkel dat plekje op de dorpel maar héél de dorpel. Anders ga je de rest van je leven "kaal maken en behandelen", dat wil je niet en dat is bij een goede auto gewoon niet nodig. Al de zooi die je er achteraf op hangt is bijzaak, het is de eerste laag die telt. Daarom is het bij een restauratie zo belangrijk om alles kaal te zetten, liefst nog te zandstralen.



Yannick
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » vr 4 sep, 2009 20:47

bijna 2 jaar geleden is tweceve zijn eend bij mij geweest
de koets heb ik gelast en een spuiter heeft de auto voorbehandeld en gespoten.
ik heb met mijn ogen gezien en gezegt dat ie de dorpels kaal moet gaan halen en de staartstukken dat is gebeurt.
daarna is alles gepoten en speciale washprimer en daarna in vullende primer en afgelaktalles is gebeurd met lakken van het merk DE BEER.

het vreemde is dat ook de parafan onder heb voor zien van een nieuw stuk kaal plaatdeel, en volgens tweceve is dit niet geroest.

na deze restauratie en nu heb ik al meerdere mensen horen klagen over deze plaatwerk delen, met name het roesten en de zeer slechte pasvorm.
ik gebruik altijd dorpels en staart stukken die een zinkcoating hebben ( ik weet het merk even niet)
maar door wat tijd gebrek enz enz heeft tweceve zelf voor het plaatwerk gekocht en dik betaalt wat orgineel plaatwerk moest wezen
ik ben ook bij aantal eenden restauratie bedrijven wezen horen en ook die schudden aandachtig hun hoofden!
rotzooi

ik zeg iemand die een 2cv gaat restaureren koop dit plaatwerk niet in transportlak!

ik zeg spuit die dorpen vlakvol met ml en de buitenkant kaal halen en goed dik in goede primer zetten
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 4 sep, 2009 20:49

ik heb ook de zinkcor dorpels gebruikt, las nog eens lekker ook nog en roesten doen ze bijna niet.

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » vr 4 sep, 2009 21:14

siemen schreef: ik zeg iemand die een 2cv gaat restaureren koop dit plaatwerk niet in transportlak!
De knuppel in het hoenderhok :

Al het originele goede nieuwe plaatwerk zit in de zwarte transport lak. Dus deze uitspraak gaat nergens over.

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » vr 4 sep, 2009 21:26

maar niet als het al afbladderd en slap is en niet goed past
zoals deze dorpels
ik denk dat je die matte transportlak bedoeld en niet die glanzende die ik bedoel
wat backfire zegt dat zijn goede
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » vr 4 sep, 2009 21:36

Waar backfire op doelt is zinkcor plaatwerk, deze zijn origineel nooit geleverd. Neemt niet weg dat deze een goede roestbescherming hebben over het algemeen.

Als de transportlak afbladdert, is het alleen maar makkelijker om te verwijderen dus ik zie het probleem niet.

Niet passend plaatwerk dient passend gemaakt te worden, dus is meer werk voor degene die het moet monteren, maar zegt niks over eerder gaan roesten.

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » vr 4 sep, 2009 21:54

en hoe denk je dan over die argetijnse chassis? die met 4 jaar door zijn INCL gelakt en ml behandeld?
maar goed hier kunnen we uren overdoor gaan dat is ook niet te bedoeling
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Plaats reactie