Roest hier, roest daar, roest everywhere
Roest hier, roest daar, roest everywhere
Zaterdag loop ik naar mn eend om er iets uit te pakken en denk terwijl ik er naartoe loop 'wat zien ik?'
Ja, inderdaad. Roestbubbeltjes op de linkerdorpel aan de voorkant. Met mn nagel erop geduwd en een hoop gekraak eronder. Kon zo hele delen wegkrabben.
Als het op zo'n vlak stuk zit vreesde ik voor de rest. Een vluchtige inspectie leerde mij dat op het staartstuk ook enkele roestbubbels zaten, en de kofferbakbodem er vol mee zat. Leek wel een puisterige puber. Verder (binnenkant en onderkant bodemplaten heb ik nog niet durven bekijken)
En nu? Heb zelf gedacht om de roestbubbels weg te krabben en er schuurpapier op te zetten. Daarna RX5 erop zodat ik een beetje in de gaten kan houden hoe het zich verder ontwikkeld.
Andere tips en trucs van harte welkom!!!
Ja, inderdaad. Roestbubbeltjes op de linkerdorpel aan de voorkant. Met mn nagel erop geduwd en een hoop gekraak eronder. Kon zo hele delen wegkrabben.
Als het op zo'n vlak stuk zit vreesde ik voor de rest. Een vluchtige inspectie leerde mij dat op het staartstuk ook enkele roestbubbels zaten, en de kofferbakbodem er vol mee zat. Leek wel een puisterige puber. Verder (binnenkant en onderkant bodemplaten heb ik nog niet durven bekijken)
En nu? Heb zelf gedacht om de roestbubbels weg te krabben en er schuurpapier op te zetten. Daarna RX5 erop zodat ik een beetje in de gaten kan houden hoe het zich verder ontwikkeld.
Andere tips en trucs van harte welkom!!!
Laatst gewijzigd door Twécévé op ma 31 aug, 2009 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 791
- Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
- Locatie: Hengelo
in plaats van een stuk schuurpapier wil een staalborstel ook wel. Bij RX-producten na het kaal maken 24 uur laten aanroesten voor je RX aanbrengt.
groetjes Captain Krimson
groetjes Captain Krimson
Laatst gewijzigd door Captain Krimson op ma 31 aug, 2009 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle holle delen volledig volgepompt met RX5 en RX 7. Probleem is denk ik vooral de buitenkant.Punky schreef:Hoe heb je je eend na de 2de restauratie behandeld???
Vrij plotseling op komen zetten want paar weken geleden is de eend getaxeerd en dus van binnen en buiten bekeken. Toen is mij (en de taxateur) niks opgevallen. Nu 5 weken later zie ik opeens overal bubbels.
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Als alle holle delen behandeld zijn denk ik dat we te maken hebben met een slechte voorbewerking onder de lak. Met de middelen van vandaag (epoxyprimers e.d.) kan roest nooit zo snel op komen zetten, zeker niet bij het behandelen van holle delen.
Best even de persoon contacteren die de 2cv in de lak gezet heeft...
Yannick
Best even de persoon contacteren die de 2cv in de lak gezet heeft...
Yannick
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
Ik weet het niet zeker, maar het lijkt er sterk op dat de bubbels komen op de gerestaureerde plekken waar geen originele onderdelen verkrijgbaar waren maar immitatie.Yannick schreef:Als alle holle delen behandeld zijn denk ik dat we te maken hebben met een slechte voorbewerking onder de lak. Met de middelen van vandaag (epoxyprimers e.d.) kan roest nooit zo snel op komen zetten, zeker niet bij het behandelen van holle delen.
Best even de persoon contacteren die de 2cv in de lak gezet heeft...
Bodemplaten (geen immitatie) bijvoorbeeld kan ik geen roest op ontdekken.
Ga binnenkort de linkerdorpel even kaal maken en in de RX5 zetten. Zo ook de kofferbakboden. De rest zie ik nog even aan. RX10 kan ik alle RAL kleuren besteld worden. Weet iemand de RAL kleur van de standaar kleur rood van de 2cv?
Iig binnenkort (voor de winter) op een brug om de bodem nogmaals te behandelen met tectyl, RX5 en RX10. Wie weet een brug in de omgeving van Houten/Utrecht?
-
- Addicted user
- Berichten: 5835
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Imitatie moet je ook geheel ontdoen van de transportlak, daar zit veel vocht onder. Daaroverheen epoxy en dan pas primer en lak. Dus gewoon ff met de 3m clean and strip borstel alle verf er af halen. Met de 3m haal je ook meteen roest weg. Daarna blikje epoxy halen en vervolgens de rest met spuitbus of de roller bijwerken.
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Je kan nu inderdaad beter alle lak eraf halen op de onderdelen waar roest zit. Niet enkel dat plekje op de dorpel maar héél de dorpel. Anders ga je de rest van je leven "kaal maken en behandelen", dat wil je niet en dat is bij een goede auto gewoon niet nodig. Al de zooi die je er achteraf op hangt is bijzaak, het is de eerste laag die telt. Daarom is het bij een restauratie zo belangrijk om alles kaal te zetten, liefst nog te zandstralen.
Yannick
Yannick
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
-
- Las Expert
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
- Locatie: wijnjewoude
- Contacteer:
bijna 2 jaar geleden is tweceve zijn eend bij mij geweest
de koets heb ik gelast en een spuiter heeft de auto voorbehandeld en gespoten.
ik heb met mijn ogen gezien en gezegt dat ie de dorpels kaal moet gaan halen en de staartstukken dat is gebeurt.
daarna is alles gepoten en speciale washprimer en daarna in vullende primer en afgelaktalles is gebeurd met lakken van het merk DE BEER.
het vreemde is dat ook de parafan onder heb voor zien van een nieuw stuk kaal plaatdeel, en volgens tweceve is dit niet geroest.
na deze restauratie en nu heb ik al meerdere mensen horen klagen over deze plaatwerk delen, met name het roesten en de zeer slechte pasvorm.
ik gebruik altijd dorpels en staart stukken die een zinkcoating hebben ( ik weet het merk even niet)
maar door wat tijd gebrek enz enz heeft tweceve zelf voor het plaatwerk gekocht en dik betaalt wat orgineel plaatwerk moest wezen
ik ben ook bij aantal eenden restauratie bedrijven wezen horen en ook die schudden aandachtig hun hoofden!
rotzooi
ik zeg iemand die een 2cv gaat restaureren koop dit plaatwerk niet in transportlak!
ik zeg spuit die dorpen vlakvol met ml en de buitenkant kaal halen en goed dik in goede primer zetten
de koets heb ik gelast en een spuiter heeft de auto voorbehandeld en gespoten.
ik heb met mijn ogen gezien en gezegt dat ie de dorpels kaal moet gaan halen en de staartstukken dat is gebeurt.
daarna is alles gepoten en speciale washprimer en daarna in vullende primer en afgelaktalles is gebeurd met lakken van het merk DE BEER.
het vreemde is dat ook de parafan onder heb voor zien van een nieuw stuk kaal plaatdeel, en volgens tweceve is dit niet geroest.
na deze restauratie en nu heb ik al meerdere mensen horen klagen over deze plaatwerk delen, met name het roesten en de zeer slechte pasvorm.
ik gebruik altijd dorpels en staart stukken die een zinkcoating hebben ( ik weet het merk even niet)
maar door wat tijd gebrek enz enz heeft tweceve zelf voor het plaatwerk gekocht en dik betaalt wat orgineel plaatwerk moest wezen
ik ben ook bij aantal eenden restauratie bedrijven wezen horen en ook die schudden aandachtig hun hoofden!
rotzooi
ik zeg iemand die een 2cv gaat restaureren koop dit plaatwerk niet in transportlak!
ik zeg spuit die dorpen vlakvol met ml en de buitenkant kaal halen en goed dik in goede primer zetten
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 260
- Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
- Locatie: eindhoven
Waar backfire op doelt is zinkcor plaatwerk, deze zijn origineel nooit geleverd. Neemt niet weg dat deze een goede roestbescherming hebben over het algemeen.
Als de transportlak afbladdert, is het alleen maar makkelijker om te verwijderen dus ik zie het probleem niet.
Niet passend plaatwerk dient passend gemaakt te worden, dus is meer werk voor degene die het moet monteren, maar zegt niks over eerder gaan roesten.
Als de transportlak afbladdert, is het alleen maar makkelijker om te verwijderen dus ik zie het probleem niet.
Niet passend plaatwerk dient passend gemaakt te worden, dus is meer werk voor degene die het moet monteren, maar zegt niks over eerder gaan roesten.