Pagina 1 van 2

Hoeveel olie verbruikt je eend?

Geplaatst: di 1 sep, 2009 11:13
door Kulio
Ik ben benieuwd naar wat een "normaal" olieverbruik is. Ik schat 1 liter op 3000 km of minder. Als je (veel) meer verbruikt dan hoef je namelijk nooit olie meer te verversen, dat gebeurt door het verbruik. Tenminste als de eend een oliefilter heeft. Of zit ik er ver naast?

Geplaatst: di 1 sep, 2009 13:20
door Captain Krimson
mijn ami 6 verbruikt op het moment ongeveer een liter per 300 km, maar om dat nu normaal te noemen gaat ver ;-). Maar goed, de benzine is altijd eerder op dan de olie....

Geplaatst: di 1 sep, 2009 22:27
door TB
Mijn 2cv6 verbruikt niet noemenswaardig olie. Misschien dat er na 10.000 km iets bij kan, maar dan heb ik het heus al ververst.

Re: Hoeveel olie verbruikt je eend?

Geplaatst: wo 2 sep, 2009 08:10
door neend
Kulio schreef:Ik ben benieuwd naar wat een "normaal" olieverbruik is. Ik schat 1 liter op 3000 km of minder. Als je (veel) meer verbruikt dan hoef je namelijk nooit olie meer te verversen, dat gebeurt door het verbruik. Tenminste als de eend een oliefilter heeft. Of zit ik er ver naast?
Opzich wel een leuke vraag, kun je daadwerkelijk stoppen met olie verversen/vervangen ( omdat je toch al bijvult ) en volstaan met het vervangen van je olie filter ?

gr Wouter

Geplaatst: wo 2 sep, 2009 09:46
door Michiel van G.
Mijn Dyane heeft denk ik 25cl verbruikt bij de 2350 km die ik heb gereden op vakantie. Even een snelle berekening leert dus dat hij een kleine 11 ml per 100 km verbruikt. En dat is hoofdzakelijk een lichte lekkage langs de aftapplug wanneer de motor erg warm is ;)

Geplaatst: zo 11 okt, 2009 22:03
door Jeffrey's-Turps-Anas
hoeveel liter olie gaat er eigenlijk in een eend? en wat gebeurd er als men er teveel in gooid?

Geplaatst: zo 11 okt, 2009 23:05
door dyane_maniac
ik geloof ca 2,5 liter als je de olie (inclusief filter en wat er in de kleppendeksels zit) vervangt. te veel is niet goed. dan krijg je meen ik een te hoge druk, waardoor de olie er via de keerringen uitgedrukt kan worden. moet ik wel zeggen dat ik zelf al wel eens (wel vaker dan eens in mn hele leven) ietsjes te veel heb bijgevuld en dit heeft nog nooit tot desastreuse gevolgen geleid. (ietsjes is ca 200 ml teveel)

Geplaatst: ma 12 okt, 2009 09:56
door BasvanEerden
Mijn burton heeft er last van bij lang stilstaan te gaan lekken bij de aftapplug. Zou dan de carterring niet goed zijn?

Geplaatst: ma 12 okt, 2009 11:50
door deusjevo
Geen verbruik!

Geplaatst: ma 12 okt, 2009 11:59
door ArneBrys
Als je een lek hebt langs de aftapplug zou ik gewoon de koperen pakkingsring vervangen. Die vervang je trouwens best altijd bij het verversen van de olie.

Geplaatst: di 13 okt, 2009 10:48
door Erasmo
ArneBrys schreef:Als je een lek hebt langs de aftapplug zou ik gewoon de koperen pakkingsring vervangen. Die vervang je trouwens best altijd bij het verversen van de olie.
Zo'n ringetje kost maar een paar cent en het bespaart heel wat smeerboel van lekkende olie door de aftapplug.

Geplaatst: di 13 okt, 2009 12:44
door Bjorn
BasvanEerden schreef:Mijn burton heeft er last van bij lang stilstaan te gaan lekken bij de aftapplug. Zou dan de carterring niet goed zijn?
Als er olie van bovenaf over je blok naar beneden loopt verzameld zich dat vaak bij de aftapplug. Het is dius niet altijd zo dat die ook daadwerkelijk letk.

Geplaatst: do 15 okt, 2009 09:29
door BasvanEerden
Dat dacht ik dus eerst ook. Maar voor de rest is hij verder droog. En het duurt voordat hij lekt. Ik denk 1 druppel per week. Maar als hij heeft gelopen dan doet hij het weken niet. Dus mijn vermoeden toch de carterplug.

Geplaatst: do 15 okt, 2009 09:54
door dyane_maniac
dan denk ik eerder lekkage via de naad van het carter. maar zo'n ringetje van twee dubbeltjes vervangen doe ik iig standaard bij elke olie wissel en kan zeker geen kwaad

Olieverbruik

Geplaatst: zo 25 okt, 2009 23:26
door Ealse
Mijn vrouw's Eend (160.0o0km gelopen) doet 1 op 4500km bij normaal rijden. Bij continu plankgas op de Franse peage is het circa 1 op 2500)
Mijn Eend (180.000 gelopen) doet 1 op 10.000km bij normaal rijden en 1 op 5000 bij volgas op de peage.
Onze Acadiane (15.000 km met Argentijnse zuigers en cilinders) doet 1 op 5000 ongeacht hoe hard je rijdt