Pagina 1 van 1

gesmolten bedrading

Geplaatst: za 12 sep, 2009 14:35
door Martijn, Arnhem
Naast mijn Acaatje wil ik nu een 2CV6 kopen en heb er één op het oog. Het zoeken naar een Dyane gaat wat lang duren.

Het betreft een jonge wagen waar bij het vernieuwen van de accu de polen verkeerdom op de polen zijn gezet. De bedrading is nu gesmolten en de wagen doet niets.

Nu is mijn vraag, kan er behalve de bedrading nog meer kapot zijn gegaan bijv. accu, startmotor, dynamo....etc. ?

Martijn Arnhem

Geplaatst: za 12 sep, 2009 15:32
door Kulio
Accu kan defect zijn geraakt, startmotor en Dynamo waarschijnlijk niet, mogelijk de spanningsregelaar. Ik zou me geen zorgen om die componenten maken. Die zijn makkelijk te vinden

Waarschijnlijk is er maar van een beperkt aantal draden de isolatie gesmolten. Probeer die draden te vervangen. Het schema van de bedrading staat op de site.

Is de schade groter dan kan je eventueel de gehele bedrading vervangen en hem uit een donoreend halen. Is uiteraard veel meer werk.

Geplaatst: za 12 sep, 2009 21:27
door deusjefoo
Toevallig weet ik dat ... ook nieuwe draadbomen verkoopt, echter kosten deze wel 259 euro, is dus niet goedkoop.

Elke eendenspecialist kan nieuwe kabelbomen aankomen en zodoende ook verkopen. Ook tweedehands zijn ze goed aan te komen. Punky

Sorry Punky :)

Geplaatst: zo 13 sep, 2009 11:30
door backfire
zo duur is 259 euro echt niet, kijk maar eens naar materiaalgebruik.

Geplaatst: ma 14 sep, 2009 11:54
door Gerard2cv
Martijn,ik heb in al die 41 jaar nog nooit een nieuwe bedrading gekocht en had maar 1 kleur bedrading in huis (juist zwart) en het leukste was om het verbrande stuk uit elkaar te vissen en alles wat verbrand was te vernieuwen.Ik haalde dan van de doorverbind AMP sokjes wel de isolatie af en een isilatiebandje er om, om de bundel niet te dik te maken.

Geplaatst: ma 14 sep, 2009 14:25
door backfire
Dan had je beter groen in huis kunnen halen Gerard :) En wat natuurlijk ook veel mooier is, is om dan de draad te strippen en solderen, daarna krimpkousje er over, dan zie je er helemaal niets meer van.

Geplaatst: ma 14 sep, 2009 14:31
door Martijn, Arnhem
Oké, ik ga één dezer dagen de wagen eens wat beter bekijken. Kijken of ik kan ontdekken hoeveel draden er gesmolten zijn. W.b. de aankoopprijs ga ik er dan maar vanuit voorlopig dat er niet teveel andere schade is.

Geplaatst: ma 14 sep, 2009 16:32
door Gerard2cv
Je heb helemaal gelijk Backfire :D

Geplaatst: di 15 sep, 2009 11:25
door Martijn, Arnhem
Ik ga donderdag kijken naar de wagen. Hij draait de startmotor nog wel rond dus met accu en startmotor is niets mis. Hij slaat alleen niet meer aan, maar ja hij staat ook al weer een jaartje stil nu.

Geplaatst: di 15 sep, 2009 12:21
door Gerard2cv
Houdt er wel erg in dat de diodes in de dynamo het wel begeven kunnen hebben :(

Geplaatst: di 15 sep, 2009 17:22
door Martijn, Arnhem
Kan ik dat controleren zonder dat ie draait ?

Geplaatst: di 15 sep, 2009 19:28
door Kulio
Volgens mij niet, zonder hem helemaal open te maken en de diodes door te meten. Maar het is eenvoudig tijdens het draaien. Kijk of hij bij een flink toerental de accuspanning laag houdt, ongeveer beneden 13,5 Volt.

Geplaatst: wo 16 sep, 2009 06:42
door Gerard2cv
Ja hoor Martijn,als je een ohm meter op de +aansluiting zet.moet hij maar op 1 manier stroom doorlaten