Pagina 1 van 2
Olielek tussen cilinder en cilinderkop van AZ 1959
Geplaatst: do 17 sep, 2009 17:11
door Mr T.
Beste mensen ik heb een eend van 1959 met een olielek tussen cilinder en cilinderkop. blokje is gereviseerd en rijd heel goed maar na een tijdje was er dus die olie.
Dacht eerst dat het van de brilrubbers kwam maar door alles eens te kuisen zag ik later dat het stillaan van tussen cilinder en cilinderkop kwam. Hoe kan dat? een dichting zit er origineel niet tussen en de cilinderkoppen zijn gevlakt maar passen misschien niet helemaal op de cilinders? rand van de cilinder krom? of sluiten de dichtingen van de kleppen niet af en loopt er zo dus een beetje olie weg zodat het daar uitkomt? zitten er dichtingen op de kleppen van die oude eenden?
Bij voorbaat bedankt
Geplaatst: do 17 sep, 2009 20:35
door AZL57
Het kan een gescheurd of los buisje van de stoterstangen zijn. Ook lekkage langs de onderste kopmoer komt wel eens voor. Oorzaak bij mij een beschadigde ring onder deze moer. Voor de rest kan op deze positie eigenlijk niets lekken.
Geplaatst: do 17 sep, 2009 23:26
door TB
Heb ook weleens een lekkage gehad tussen de stoterbuisjes en de cilinderkop. Liep dus tussen de buisjes en het pasvlak in de cilinderkop olie door.
Geplaatst: vr 18 sep, 2009 09:30
door Mr T.
Al ne dikke merci voor de antwoorden...maar aangezien de cilinderkoppen zijn gevlakt en gereviseerd, is er dus een controle uitgevoerd op die buisjes en die zouden dus in orde moeten zijn..
Maar zou het kunnen dat omdat ik andere cilinders heb laten honen (de originele waren er te erg aan toe) dat de boel daardoor niet meer zo goed afsluit en daardoor wat lekt? kan het zijn dat via de kleppen zelf ook olie de cilinder in sijpelt?
Geplaatst: vr 18 sep, 2009 09:41
door Bartje
alles kan, maar wat je beschrijft lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Is je olieleidinkje naar de kop of de banjoaansluiting niet wat lek, waarbij de olie van door de rij/ventilator wind onder, tussen kop en cilinderbus geblazen wordten het lijkt of hij daar lekt?
'T is maar een ideetje.
Succes, Bart
Geplaatst: vr 18 sep, 2009 09:55
door Mr T.
Hey Bart aan de olieleidingen is niks te zien...alles kraaknet. je kan echt zien dat het onderkant tussen cilinder en cilinderkop vettig is...heb het blokje er uit gehaald. Heb niet echt zin om hem uit elkaar te halen ,hij bolt zo goed nu...maar als het echt moet zullen we dat doen.
Geplaatst: vr 18 sep, 2009 10:15
door ArneBrys
Om olie te kunnen lekken zou tussen de cilinder en de cilinderkop zou je al 2 ernstige problemen moeten hebben.
Een lekkende cilinderkop een veel olie die in de cilinder kan geraken langs de kleppegeleiders of langs de zuigerveren heen.
Zelfs dan zou je hier waarschijnlijk geen echte lek hebben aangezien de olie normaal verdampt/verbrandt en langs de uitlaat de motor verlaat. Ook kan je een lekkende cilinder heel gemakkelijk ruiken doordat er uitlaatgassen lekken.
Je kan voor de zekerheid misschien eens een cilinderlek test doen indien je iemand kent met een cilinderlek tester (niet verwarren met een compressietester). Dan kan je deze mogelijkheid al gemakkelijk uitsluiten.
Ik zou er toch vanuit gaan dat het gaat over één van de reeds beschreven lekken.
Geplaatst: vr 18 sep, 2009 10:41
door Mr T.
Het blokje heeft nu een nacht stilgestaan op de werkbank en zelfs nu heeft hij zitten lekken...en wat ik nu vermoed is dat het idd langs de onderste cilinderkopbout komt...en niet tussen de cilinder en kop.
Heb het geheel nog eens gereinigd en ga straks nog eens checken...ik hoop dat het niet meer dan dat is. effe ander koperen dichting tussen en rijden maar.
Geplaatst: vr 18 sep, 2009 11:52
door AZL57
Ik heb een beetje blauwe locktide op de stalen dichting gedaan voor het monteren. Even voorzichtig de omgeving van de bout schoongespoten met remmenreiniger.
Geplaatst: vr 18 sep, 2009 13:30
door hansth
Volgens vraagbaak zou onder de bovenste cilinderbouten koperen ringen zitten en onder de onderste een stalen?
Dit was bij mij wel het geval.
VRAAGBAAK quote:
Breng de cilinderkoppen aan.
- Breng de drie bevestigingsmoeren aan met koperen ringen onder de bovenste en een stalen ring onder de onderste moer!!
Wellicht is dat de oorzaak?
Geplaatst: wo 23 sep, 2009 16:36
door Mr T.
Hij is nu gestopt met lekken omdat hij al een week stil staat.
In de week de cilinderkoppen er eens afnemen en kijken wat er loos is. ik hou jullie op de hoogte.
Geplaatst: wo 23 sep, 2009 16:39
door André Post
Ik had ook lekkage aan een 18pk kop.
Nooit gevonden waarom, andere kop was de oplossing.
Het zou me niets verbazen als er gewoon ergens een gaatje of scheur in zit.
Geplaatst: ma 28 sep, 2009 16:06
door Mr T.
Hier zijn we weer...Net de cilinderkop met het grootste lek af genomen. Het enige wat ik kan vinden/zien is dat hij dus idd een lek heeft tussen cilinder en kop. In die zin dat hij dus op een klein stukje drukverlies heeft dat te herkennen is aan de roetafzetting. Nu dat is 1 zaak ,maar het olielek blijkt zich dus op dezelfde plaats te manifesteren. als ik met de hand de zuiger op en neer laat gaan door middel van aan het vliegwiel te draaien zie ik iedere keer dat als hij over zijn bovenste dode punt heen is een kleine hoeveelheid olie achterlaat in de verbrandingskamer die gewoon mee zou verbranden als de motor draait. maar (en dat is mijn theorie nu) dus iedere keer als ik mijn eend stilleg, blijven deze zuigers nog een paar keren op en af gaan zonder dat die achtergelaten olie verbrand wordt en die hoopt zich op in de cilinder,om dan vervolgens de makkelijkste weg naar buiten te nemen en dat is die plek die niet helemaal afsluit tussen cilinder en kop.
En daarom denk ik dus dat die oude eenden daardoor allemaal een beetje roken als ze gestart worden...opgehoopte olie in de verbrandingkamer.
Zou mijn theorie kunnen kloppen? ik hoor het graag
Geplaatst: ma 28 sep, 2009 17:03
door AZL57
Is mogelijk, maar dan zou hij ook te ruiken moeten zijn tijdens het lopen. Cylinderbus even opnieuw inslijpen op de kop.
Zou je olieschraapveer niet optimaal werken dat je daar steeds zoveel olie ziet.
Geplaatst: di 29 sep, 2009 20:38
door Mr T.
De olieschraapveer werkt zoals het zou moeten...maar de cilinders zijn alleen gehoond en niet geboord,vandaar dus dat ze waarschijnlijk een beetje ovaal geworden zijn. daar is wel perfect mee te rijden ,maar met wat olieverbruik tot gevolg. roken deed ie alleen bij het starten,wat naar het schijnt de meeste van die oude eenden doen.
Maar hier is de oplossing...Nieuwe cilinders met zuigers en zuigerveren op de kop kunnen tikken. (nieuwe oude stock).
dus die gaan we erin zetten.
Het blokje ligt reeds weer helemaal uit elkaar,en is ontdaan van alle olieresten. Nu kan de montage weer beginnen.