te veel aanslingeren???
te veel aanslingeren???
Hey,
Ik kwam vandaag weer van vakantie, en mijn geitje startte niet. Na wat zoeken, vele startpogingen en wat te lezen op dit forum heb ik de carburateur opengehaald en zag ik dat die volledig droog stond. Dus naar het tankstation gereden, wat benzine gehaald en de carburateur voldoende vol gedaan. Dat moest wel werken dacht ik... (dan zou mijn benzinepomp al rijdende wel weer voldoende beginnen werken, dacht ik, want met het proberen starten kwam er geen benzine uit. Waarschijnlijk mee leeggelopen en met even rijden zou die wel weer beginnen trekken, dacht ik...)
Nu had ik zo veel gestart (of toch geprobeerd) dat mijn accu al wat minder begon te geven, dus dacht ik, om ze te sparen, mijn motor aan te zwengelen (voor ik het probleem gevonden had had ik dat laatste ook al wel enige keren geprobeerd ) Na 1 of 2 keer rond te gaan, blokkeerde de zwengel, en dus het vliegwiel, volledig. Ik krijg er geen beweging meer in, noch met de slinger, noch met de startmotor. Iemand ideeen? Ik zou morgenochtend mijn autootje echt wel moeten kunnen gebruiken, dus snelle reacties worden zeker op prijs gesteld
btw: er is wel wat benzine over het motorblok gelopen in het proces... Ik weet niet of dat relevant is...
Grtz,
Sven
Ik kwam vandaag weer van vakantie, en mijn geitje startte niet. Na wat zoeken, vele startpogingen en wat te lezen op dit forum heb ik de carburateur opengehaald en zag ik dat die volledig droog stond. Dus naar het tankstation gereden, wat benzine gehaald en de carburateur voldoende vol gedaan. Dat moest wel werken dacht ik... (dan zou mijn benzinepomp al rijdende wel weer voldoende beginnen werken, dacht ik, want met het proberen starten kwam er geen benzine uit. Waarschijnlijk mee leeggelopen en met even rijden zou die wel weer beginnen trekken, dacht ik...)
Nu had ik zo veel gestart (of toch geprobeerd) dat mijn accu al wat minder begon te geven, dus dacht ik, om ze te sparen, mijn motor aan te zwengelen (voor ik het probleem gevonden had had ik dat laatste ook al wel enige keren geprobeerd ) Na 1 of 2 keer rond te gaan, blokkeerde de zwengel, en dus het vliegwiel, volledig. Ik krijg er geen beweging meer in, noch met de slinger, noch met de startmotor. Iemand ideeen? Ik zou morgenochtend mijn autootje echt wel moeten kunnen gebruiken, dus snelle reacties worden zeker op prijs gesteld
btw: er is wel wat benzine over het motorblok gelopen in het proces... Ik weet niet of dat relevant is...
Grtz,
Sven
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
het kan in zeldzame gevallen voorkomen dat het tandwiel van de startmotor op een tand van de starterkrans (vliegwiel) blijft staan. In plaats van dus tussen de tanden te pakken, dat ie net OP een tand staat.
Wat je kunt proberen in zo'n geval, is zachtjes, als de auto in de versnelling staat (welke maakt niet uit) heen en weer te bewegen. De hele auto dus, vooruit/achteruit. Omdat de wielen dan de bak aandrijven, kan het zijn dat je vliegwiel net een tandje verspringt en je starterkrans van je startmotor weer terug springt.
Mocht dit het euvel verhelpen, heb je nog steeds een brandstof probleem.
Wat bij de meharie nog wel eens helpt, is een vreind even in de tank te laten blazen om de leiding vol te krijgen terwijl je start. Op die manier krijg je weer brandstof bij je pomp, en zou die weer benzine door moeten voeren.
Als je pomp echt droog staat, kan na lange tijd stilstaan gebeuren, dan pakt ie lucht en neemt ie zeer moeilijk benzine mee omhoog.
Succes
Wat je kunt proberen in zo'n geval, is zachtjes, als de auto in de versnelling staat (welke maakt niet uit) heen en weer te bewegen. De hele auto dus, vooruit/achteruit. Omdat de wielen dan de bak aandrijven, kan het zijn dat je vliegwiel net een tandje verspringt en je starterkrans van je startmotor weer terug springt.
Mocht dit het euvel verhelpen, heb je nog steeds een brandstof probleem.
Wat bij de meharie nog wel eens helpt, is een vreind even in de tank te laten blazen om de leiding vol te krijgen terwijl je start. Op die manier krijg je weer brandstof bij je pomp, en zou die weer benzine door moeten voeren.
Als je pomp echt droog staat, kan na lange tijd stilstaan gebeuren, dan pakt ie lucht en neemt ie zeer moeilijk benzine mee omhoog.
Succes
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
ik denk dat er inderdaad te veel benzine in de cilinder kwam. Door langzaam te draaien met de slinger, hoorde ik iets wegspuiten/sissen. Loopt dat vanzelf weg, zoals bij een verzopen motor nu, of moet ik daar iets aan doen? En hoe lang moet ik dan nu wachten?
Update: Ik ben ongelooflijk dom geweest. gisterenavond heb ik in plaats van in de carburatorkamer, een halve liter benzine in het midden gegoten, zonder er bij stil te staan. Dat wil dus zeggen dat ik die rechtstreeks de cilinders heb ingegoten, niet? Ik schaam me dood, maar ja, het is te laat om er nog iets aan te veranderen, dus wat doe ik nu?
Update: Ik ben ongelooflijk dom geweest. gisterenavond heb ik in plaats van in de carburatorkamer, een halve liter benzine in het midden gegoten, zonder er bij stil te staan. Dat wil dus zeggen dat ik die rechtstreeks de cilinders heb ingegoten, niet? Ik schaam me dood, maar ja, het is te laat om er nog iets aan te veranderen, dus wat doe ik nu?
Kun je nadat je motor een nacht stil heeft gestaan wel weer rond draaien?? Waarschijnlijk loopt die benzine namelijk heel langzaam langs je cilinders je blok in. Wat wel inhoud dat je nu dus een halve liter benzine in je olie hebt zitten, wat denk ik de smerende werking niet echt ten goede kan komen lijkt mij zo.
Je kunt ook ff je bougies eruit halen en dan kun je sowiezo ronddraaien en loopt de benzine er via het bougie gat uit. Daarna bougies weer terug zetten en waarschijnlijk moet je dan wel even doorstarten voor ie aanslaat. (moet je natuurlijk wel benzinie in je carburateur hebben anders slaat ie nooit aan )
Je kunt ook ff je bougies eruit halen en dan kun je sowiezo ronddraaien en loopt de benzine er via het bougie gat uit. Daarna bougies weer terug zetten en waarschijnlijk moet je dan wel even doorstarten voor ie aanslaat. (moet je natuurlijk wel benzinie in je carburateur hebben anders slaat ie nooit aan )
Betekent dat dan dat ik heel dringend de olie moet vervangen? Loop ik het risico een brandje te stichten als ik er nu pakweg 200km mee rijd, of gaat het zo'n vaart niet lopen?? Ik dacht dat de benzine niet in de olie zou lopen, maar gewoon uit het blok...
Wat de bougies betreft; ik heb hier even geen bougiesleutel liggen, dus ik kan ze er niet uithalen, maar ik kan de slinger al wel weer rond krijgen.
Update: Ik denk dat er inderdaad benzine bij de olie gekomen is, want het peil is wel wat hoger dan gisteren, en ze is een beetje anders van textuur. Is vervangen cruciaal?
Wat de bougies betreft; ik heb hier even geen bougiesleutel liggen, dus ik kan ze er niet uithalen, maar ik kan de slinger al wel weer rond krijgen.
Update: Ik denk dat er inderdaad benzine bij de olie gekomen is, want het peil is wel wat hoger dan gisteren, en ze is een beetje anders van textuur. Is vervangen cruciaal?
Ok, na al dat gedoe is mijn accu nu aan het bijladen. Probleem is wel dat ik de schroef om de olie weg te laten lopen niet los krijg... En ik denk dat het nr 21 is van sleutel? Ik heb hier enkel een ringsleutel van 20 en 22 liggen, en denk dat ik de kop wat stuk gedraaid heb. Ik ben van plan de accu goed te laten bijladen, en maandag langs zo'n olie-ververs-center te gaan om hen de schroef te laten losdraaien (mijn garage is wat te ver van hier en ik vertrouw het niet zo, met benzine in de olie). Nu hopen dat ik maandag gestart geraak...
Pff, wat een boeltje heb ik hiervan gemaakt, zeg. Het is mijn dag niet...
Pff, wat een boeltje heb ik hiervan gemaakt, zeg. Het is mijn dag niet...
Niet starten met het benzine oliemengsel in de motor, en ook niet te veel ronddraaien op welke wijzen dan ook. Je pompt het olie/benzinemengsel in je oliekanalen en loopt kans op beschadiging door te weinig smeerwerking. Aflaten en misschien zelfs de filter nog vervangen en nieuwe olie erin voor je gaat proberen te starten.
Aftap plug is de zelfde maat als je bougies (21 dus) dus probeer ergens een bougiesleutel te lenen.
Succes.
Aftap plug is de zelfde maat als je bougies (21 dus) dus probeer ergens een bougiesleutel te lenen.
Succes.
diverse Citroens, wat anders.