Pagina 1 van 2

benzine meter

Geplaatst: zo 27 sep, 2009 08:57
door stoffel
hallo,
mijn benzinemeter van mijn dyane werkt niet. kheb met een testlamp is gekeken en er komt geen stroom toe aan de de draad van de benzinevlotter. waar zou het probleem ergens kunne zijn? iemand ervaring mee?

alvast bedankt

Geplaatst: zo 27 sep, 2009 09:32
door 2cv Michel
de benzinevlotter werkt niet met stroom maar enkel met massa hoe hoger de vlotter staat hoe minder massa hij doorgeeft
er gaat 1 draadje naar het chassis meet deze eens door meestal roestvorming en slechte massa of géén massa

Geplaatst: zo 27 sep, 2009 11:54
door dyane_maniac
maar dus hoort er wel stroom NAAR de vlotter toe te gaan toch? en dan zorgt de vlotter er voor hoe groot de weerstand is naar de massa. check anders ook de verbinding van alle stekkertjes van achterste kebelboom. deze zitten ergens vlakbij/boven de accu. doe dan gelijk even alle stekkerverbinding opschuren met een p400 schuurpapiertje en goed insmeren met kopervet om problemen met de andere verbindingen te voorkomen. en als je echt zin doe dan ALLE stekkerverbindingen en de zekeringen houder.

Geplaatst: zo 27 sep, 2009 12:30
door the Nosepicker
Stekkertje bij het linkerachterspatbord zit vast (aan binnenkant)?
Staat daar wél spanning op?

Geplaatst: zo 27 sep, 2009 12:55
door 2cv Michel
vlotter werkt met weerstand
dus alleen massa
gaat massa in en komt massa uit naargelang het niveau
Stekkertje bij het linkerachterspatbord met een goede massa verbinden dan moet de meter op vol uitslaan
is dat goed dan is het zeker de vlotter
meestal de stekkertjes eens goed afschuren en michien de massa van het chassis naar de vlotter ook een andere massa zoeken
Afbeelding

massa gaat naar het chassis
benzinnemeter gaat naar Stekkertje bij het linkerachterspatbord
let op dit is allebij MASSA

Geplaatst: zo 27 sep, 2009 13:01
door Captain Krimson
dus als ik het goed begrijp komt er spanning vanaf de meter, want van massa naar massa gaat geen meter uitslaan lijkt me.

Geplaatst: zo 27 sep, 2009 13:06
door 2cv Michel
dat klopt
de meter geefd een hoeveelheid massa weer naargelang de vlotter omhoog staat of omlaag

Geplaatst: zo 27 sep, 2009 14:25
door backfire
Schema even uitleggen:

1 vanaf de accu gaat via de contactrol naar zekering ZE2 (16 ampere) een draad naar de benzinemeter, dus ja daar staat dan gewoon 12 volt op MITS er ergens massa is!

Dan vanaf de benzinemeter loopt er een gele draad naar de vlotter (de draad is groen voor de slimmerikken onder ons en er zit een geel sokje aan het uiteinde).

Vanaf de vlotter loopt er vervolgens een draad naar de massa. Waar die dan op zit maakt niks uit, zolang die maar uiteindelijk verbinding kan maken met de accu, dan is het circuit weer gesloten.

De vlotter is gewoon een mechanische draadgewonden weerstand, als ik me niet vergis iets van 100 Ohm, maar dat laatste weet ik niet zeker.

Geplaatst: zo 27 sep, 2009 16:53
door echte eendrijder
Hoi, nu we toch bezig zijn met de benzinemeter heb ik ook een vraagje;
Mijn benzinemeter komt maar een beetje uit als de tank vol is (geeft half vol aan/half leeg, wat je wilt)
Ook een massa probleem?

Geplaatst: zo 27 sep, 2009 18:25
door Ramon
vlotter stuk denk ik! us ff andere monteren

Geplaatst: zo 27 sep, 2009 19:46
door backfire
Ik zou eerst ff massa controlleren Ramon, is stukkie makkelijker dan de vlotter vervangen.

Geplaatst: zo 27 sep, 2009 20:56
door dyane_maniac
maar dus hoor je bij contact aan een ca 12 volt te meten op de draad die van voor naar de vlotter loopt. als je daar geen 12 volt meet ligt het probleem waarschijnlijk ergens in de kabelboom/zekering/benzine meter zelf. hou je deze aansluiting op een goeie massa hoort de meter idd vol uit te slaan.

Geplaatst: ma 28 sep, 2009 21:04
door stoffel
jongens bedankt.
probleem is opgelost. de vlotter was stuk.
zou da kunne dat die nieuwe vlotter wat korter is dan de oude?
die nieuwe vlotter ging precies niet tot beneden in de tank.
kan in een plastiek tank meer benzine in dan in een ijzeren tank?
alvast bedankt

Geplaatst: ma 28 sep, 2009 22:55
door AZL57
Ja dat hangt van de leeftijd van de tank af, de oudere waren 20 liter de latere 25 liter. Dus als je een kortere vlotter pakt kun je de tank niet helemaal leegrijden..

Geplaatst: wo 24 mar, 2010 16:40
door echte eendrijder
He luitjes;
Zoals al een keer eerder beschreven hier o, doet mijn benzinemeter het niet meer.
Voor een maand of 2 terug is er een nieuwe flotter ingekomen, toen deed i het even (een paar weken)
Maar nu doet i helemaal niets, af en toe schiet de meter "omhoog" maar is ook gelijk weer uit.
Wat kan dit nu weer zijn??