Galva chassis
Galva chassis
Ik weet dat er een mogelijkheid is om een topic te plaatsen binnen "chassis" maar mijn vraag heeft meer betrekking opde aanschaf van een eend met een "ouder"galva chassis.
Zoals enkele wellicht gelezen hebben ben ik inmiddels actief op zoek naar een leuke eend! ik heb hierbij een aantal eenden gevonden die al een ouder galva chassis hebben. ( zonder rdw certificaat dus ? )
Voor zover ik weet was er pakweg 6 jaar geleden nog geen goedkeuring voor de galva chassis... betekend dit dus dat alle eenden die een "ouder" galva chassis hebben in feite dus waardeloos zijn ? of is hier achteraf nog een rdw certificaat voor te krijgen ?
Behalve dat ik deze casus erg interessant vind is het tegelijk een waarschuwing voor iedereen die denkt een goede koop te doen maar dus een omgekatte auto koopt eigenlijk.
brandt maar los
[edit NP, toch naar chassis verplaatst]
Zoals enkele wellicht gelezen hebben ben ik inmiddels actief op zoek naar een leuke eend! ik heb hierbij een aantal eenden gevonden die al een ouder galva chassis hebben. ( zonder rdw certificaat dus ? )
Voor zover ik weet was er pakweg 6 jaar geleden nog geen goedkeuring voor de galva chassis... betekend dit dus dat alle eenden die een "ouder" galva chassis hebben in feite dus waardeloos zijn ? of is hier achteraf nog een rdw certificaat voor te krijgen ?
Behalve dat ik deze casus erg interessant vind is het tegelijk een waarschuwing voor iedereen die denkt een goede koop te doen maar dus een omgekatte auto koopt eigenlijk.
brandt maar los
[edit NP, toch naar chassis verplaatst]
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
De enige optie om daar achter te komen is:
www.rdw.nl
Dus laat maar weten wat de uitkomst is, want inderdaad, zullen er vele zijn die daar interesse in hebben.
Volgens mij is er wel een haakje:
Als er geen serie nummer in het chassis staat is het niet mogelijk om een certificaat te krijgen, want die moeten op serienummer uitgegeven worden, dit in verband met de echtheid van het chassis en certificaat. Althans bij mijn VIN is het serienummer genoteerd op het onderzoeksformulier ter herkenning van het goedgekeurde chassis.
www.rdw.nl
Dus laat maar weten wat de uitkomst is, want inderdaad, zullen er vele zijn die daar interesse in hebben.
Volgens mij is er wel een haakje:
Als er geen serie nummer in het chassis staat is het niet mogelijk om een certificaat te krijgen, want die moeten op serienummer uitgegeven worden, dit in verband met de echtheid van het chassis en certificaat. Althans bij mijn VIN is het serienummer genoteerd op het onderzoeksformulier ter herkenning van het goedgekeurde chassis.
-
- Moderator
- Berichten: 2566
- Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
- Locatie: aarde
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
Het gaat er niet om of er een certificaat bij zit, maar of de RDW het chassis erkent als vervangingsdeel.
Toen een paar jaar geleden de gegalvaniseerde chassis nog niet mochten, zat daar naar mijn weten wel gewoon een certificaat bij.
Maar omdat de RDW deze dus niet erkende, sloegen ze je chassisnummer er niet in.
Als je nu een eend koopt met een galva chassis van een paar jaar oud, zou ik daar niet mee naar de RDW gaan om hem weer van een "officeel ingeslagen" chassisnummer te voorzien.
De RDW zal dan zeggen dat je een omgekatte auto hebt, en je dan meteen je papieren in mag leveren.
Je hebt immers voor een nieuw chassis nummer het oude, originele nummer nodig om aan te tonen dat het bij die eend hoort.
Plus moet je tegenwoordig je eend (weer) laten schouwen. Hierbij worden de drie delen (koets, chassis en motor) verzegeld.
Dat eenden met een zelf ingeslagen nummer wel door de APK komen is omdat bij de APK alleen naar het nummer wordt gekeken. Of het klopt, en of de plaats overeenkomt met wat er in de papieren staat.
Als het ooit zover komt dat ze bij de APK gaan controleren of het chassisnummer origineel is (dus niet zelf ingeslagen), dan zullen er heel wat eenden van de weg verdwijnen.
Eenden met een ouder galva chassis zijn niet waardeloos. Totdat je eens in een politiefuik terecht komt, waar ze ook de originaliteit van het chassisnummer checken...
Toen een paar jaar geleden de gegalvaniseerde chassis nog niet mochten, zat daar naar mijn weten wel gewoon een certificaat bij.
Maar omdat de RDW deze dus niet erkende, sloegen ze je chassisnummer er niet in.
Als je nu een eend koopt met een galva chassis van een paar jaar oud, zou ik daar niet mee naar de RDW gaan om hem weer van een "officeel ingeslagen" chassisnummer te voorzien.
De RDW zal dan zeggen dat je een omgekatte auto hebt, en je dan meteen je papieren in mag leveren.
Je hebt immers voor een nieuw chassis nummer het oude, originele nummer nodig om aan te tonen dat het bij die eend hoort.
Plus moet je tegenwoordig je eend (weer) laten schouwen. Hierbij worden de drie delen (koets, chassis en motor) verzegeld.
Dat eenden met een zelf ingeslagen nummer wel door de APK komen is omdat bij de APK alleen naar het nummer wordt gekeken. Of het klopt, en of de plaats overeenkomt met wat er in de papieren staat.
Als het ooit zover komt dat ze bij de APK gaan controleren of het chassisnummer origineel is (dus niet zelf ingeslagen), dan zullen er heel wat eenden van de weg verdwijnen.
Eenden met een ouder galva chassis zijn niet waardeloos. Totdat je eens in een politiefuik terecht komt, waar ze ook de originaliteit van het chassisnummer checken...
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
en een identiteits onderzoek zonder papieren van het chassis gaat hem ook niet worden denk ik.... In het ergste geval ben je dan je eend in eens kwijt.
als er nou wel een chassis nummer is ingeslagen ( al dan niet in bijzijn van douane destijds ) maar hier zijn geen papieren van heb je dan nog steeds een probleem ? Lastige materie dit zeker omdat het RDW zo vaag is en keurmeesters wel eens willekeurig lijken.!
als er nou wel een chassis nummer is ingeslagen ( al dan niet in bijzijn van douane destijds ) maar hier zijn geen papieren van heb je dan nog steeds een probleem ? Lastige materie dit zeker omdat het RDW zo vaag is en keurmeesters wel eens willekeurig lijken.!
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
idd lastig, want voorheen mocht je gewoon een nummer inslaan onder toezicht van de douane. die waren niet zo heel krek met het versterekken van een bewijsje wat ik begrepen heb. dit zijn dus legale auto's, maar niet van illegale auto's te onderscheiden.
en wbt dat een gegalvaniseerd chassis geen typegoedkeuring had vroeger: voor de oudere auto's (meen van voor 1974) was geen typegoedkeuring noodzakelijk.
(alle info is van horen zeggen, maar uit betrouwbare bron)
en wbt dat een gegalvaniseerd chassis geen typegoedkeuring had vroeger: voor de oudere auto's (meen van voor 1974) was geen typegoedkeuring noodzakelijk.
(alle info is van horen zeggen, maar uit betrouwbare bron)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
je hebt dan dus een legale auto die nu toch ineens illegaal blijkt te zijn omdat eea niet meer te achterhalen is. Voor mij is zo'n auto dus waardeloos ( op de onderdelen na dan... ) want het is dus strafbaar! Nu zullen er ongetwijfeld mensen zijn die daar geen moeite mee hebben maar ik dus wel!dyane_maniac schreef:idd lastig, want voorheen mocht je gewoon een nummer inslaan onder toezicht van de douane. die waren niet zo heel krek met het versterekken van een bewijsje wat ik begrepen heb. dit zijn dus legale auto's, maar niet van illegale auto's te onderscheiden.
(alle info is van horen zeggen, maar uit betrouwbare bron)
Hoe kom ik erachter of een eend nog zijn originele chassis heeft ? Want we hebben het nu vooral over de galva chassis gehad maar een "normaal nieuw" chassis geeft dezelfde problemen als er geen rdw goedkeuring bij zit ......
Er zullen dus ( al dan niet bewust ) veel illegale eenden rondrijden en te koop staan cq verkocht worden.
Misschien hecht ik er teveel waarde aan en zie ik ijsberen......?!?
nog eens even de aankoop adviezen/tips gelezen. hier staat wel iets geschreven over het chassis en de zelf ingeslagen nummers. wellicht kan daar nog wat uitgebreider gewaarschuwd worden voor de gevolgen als je een "omgekatte" auto koopt ( ook onbewust).
Tot slot nog een vraag: kan ik makkelijk een chassis nummer vinden en herkennen of het een origineel / rdw of zelf ingeslagen
nummer is?
Bedankt voor de alle info zover!
Hoop dat jullie kunnen begrijpen dat als ik een eend koop ( die zeker niet gratis is!! ) ik ook vind dat alles moet kloppen!
thnx
Tot slot nog een vraag: kan ik makkelijk een chassis nummer vinden en herkennen of het een origineel / rdw of zelf ingeslagen
nummer is?
Bedankt voor de alle info zover!
Hoop dat jullie kunnen begrijpen dat als ik een eend koop ( die zeker niet gratis is!! ) ik ook vind dat alles moet kloppen!
thnx
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
nouja dat valt te betwisten dus. als er regelgeving veranderd ben je toch niet ineens illegaal bezig geweest in het verleden?neend schreef:je hebt dan dus een legale auto die nu toch ineens illegaal blijkt te zijn omdat eea niet meer te achterhalen is. Voor mij is zo'n auto dus waardeloos ( op de onderdelen na dan... ) want het is dus strafbaar!dyane_maniac schreef:idd lastig, want voorheen mocht je gewoon een nummer inslaan onder toezicht van de douane. die waren niet zo heel krek met het versterekken van een bewijsje wat ik begrepen heb. dit zijn dus legale auto's, maar niet van illegale auto's te onderscheiden.
(alle info is van horen zeggen, maar uit betrouwbare bron)
ik snap je punt en tuurlijk wil je een eend waar je geen gezeur mee krijgt. maar de enige methode om er achter te komen of het nummer aan de grillen van de rdw voldoet is de eend er heen brengen.
hoe een origineel nummer te herkenen? bij moderne eenden een redelijk net ingeslagen nummer met sluittekens. bij de oudere eenden is het heel lastig om dit uit te vinden omdat dit nummer er bij citroen ook maar met de hand in gemept werd. dus enige zinnige antwoord: met de eend naar de rdw, als je het zeker wilt weten.
maar vroeger werden dus ook LEGAAL chassis' gewisseld, wat nu niet meer te herkennen valt tenzij de douanier een formulier hier van afgegeven heeft en dit nog in bezit is.
lastig lastig
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 640
- Lid geworden op: do 7 aug, 2008 12:26
- Locatie: S' graveland
in 2003 heb ik door deze problematiek met nummers en dergelijke gekozen voor een origeel citroen chassis en omdat mijn eigen chassis numer aan geromeld was heb ik ook papieren en het bijpassend chassis met nummer gekocht na het ombouwen hiermee naar de rdw , en het was goed.niet vergeten identie tijds plaatje ook over zetten, het is trouwens alleen met een kitkar nodig om voor te schouwen. inderdaad kun je alleen gezeik krijgen bij een politie fuik waar hier ook op gecontroleerd wodt daar is de rdw ook meestal aanwezig, en een zwaar ongeluk levert ook controle op, ook van het motor nummer trouwens, en om die reden ben ik destijds legaal gegaan
2cv6 azu-b 250
als ik je verhaal goed begrijp heb je dus een ander chassis met papieren ( en kenteken ) gekocht en daar je eigen koets etc opgezet ?2cvpieter schreef:in 2003 heb ik door deze problematiek met nummers en dergelijke gekozen voor een origeel citroen chassis en omdat mijn eigen chassis numer aan geromeld was heb ik ook papieren en het bijpassend chassis met nummer gekocht na het ombouwen hiermee naar de rdw , en het was goed.niet vergeten identie tijds plaatje ook over zetten, het is trouwens alleen met een kitkar nodig om voor te schouwen. inderdaad kun je alleen gezeik krijgen bij een politie fuik waar hier ook op gecontroleerd wodt daar is de rdw ook meestal aanwezig, en een zwaar ongeluk levert ook controle op, ook van het motor nummer trouwens, en om die reden ben ik destijds legaal gegaan
Dit hele verhaal ( en alle bovenstaande reacties ) hebben mij wel een stuk allerter gemaakt om bij aanschaf hier extra goed op te letten!
Eigenlijk zouden ze het nummer ook gewoon bij de apk moeten controleren op echtheid ( al snap ik dat het waarschijnlijk vloeken in de kerk is voor sommige ) . Op deze manier weet in ieder geval iedereen waar hij of zij aan toe is! nu blijft het vaag....
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
hoe zouden ze het nummer op echtheid KUNNEN controleren bij de apk? bij een identiteits onderzoek ben je je auto ook een hele poos kwijt! zoals ik eerder al zei zijn er onnoemelijk veel verschillen in de nummers, qua plaats uitvoering verleden met evt (legale) herinslag onder toezicht van douane etc. en dan hebben we het alleen al over de eend. ik zou geen apk boer (meer) willen zijn als ze daar op moeten letten. dan zou een apk ook dagen duren.
uiteraard wil je een origineel nummer maar dit is soms lastig met zekerheid te zeggen. als je het zelf wilt controleren en het nummer staat in de poot dan zou ik zeker het spatbord verwijderen. ik heb ooit eens een auto gehad waarvan het nummer er origineel uitzag. en het nummer was ook wel origineel alleen uitgeslepen en op een ander chassis gelast kwam ik een hele tijd later achter toen ik kleppen aan het stellen was.
als je een echt prijzige eend koopt zou ik als ontbindende voorwaarde bedingen dat je een identiteits onderzoek mag laten uitvoeren. maarja of je die moeite wilt doen... iig goed de oogjes openhouden
uiteraard wil je een origineel nummer maar dit is soms lastig met zekerheid te zeggen. als je het zelf wilt controleren en het nummer staat in de poot dan zou ik zeker het spatbord verwijderen. ik heb ooit eens een auto gehad waarvan het nummer er origineel uitzag. en het nummer was ook wel origineel alleen uitgeslepen en op een ander chassis gelast kwam ik een hele tijd later achter toen ik kleppen aan het stellen was.
als je een echt prijzige eend koopt zou ik als ontbindende voorwaarde bedingen dat je een identiteits onderzoek mag laten uitvoeren. maarja of je die moeite wilt doen... iig goed de oogjes openhouden
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
Tsja, wat is prijzig.... ? ik vind 3 of 4 duizend euro al best veel geld voor een eend en verwacht dan ook zeker dat deze in orde is. een identiteits oz lijkt me wat overdreven voor de aanschaf maar goed opletten is zeker geen overbodige luxe!
Misschien til ik er wel te zwaar aan, zeker gezien het feit dat er waarschijnlijk een hoop eenden rond rijden waarmee je geen identiteits oz zou willen doen
Misschien til ik er wel te zwaar aan, zeker gezien het feit dat er waarschijnlijk een hoop eenden rond rijden waarmee je geen identiteits oz zou willen doen