Pagina 1 van 1
Eend die tien jaar stil heeft gestaan
Geplaatst: di 29 sep, 2009 13:01
door inhocsigno
Hallo,
Ik ben al een tijdje op zoek naar een eend om op te knappen en
te gebruiken als `toerauto.` Ik ben nu een eendje op het spoor die
al tien jaar stil staat in een garage. Is dit een goed idee? zijn er dan zaken
waar ik extra op moet letten? Heeft iemand een tekening/overzicht waar de
grootste roestnesten op staan aangegeven?
Alvast bedankt voor jullie tips!
Gr. Patrick
Geplaatst: di 29 sep, 2009 13:13
door neend
Lang stilstaan geet onder andere de volgende problemen ( zijn niet zozeer eendgebonden )
rubbers drogen uit
banden zijn uitgedroogd ( duur )
benzine vergumt ( carb revisie of in ieder geval reinigen? )
remmen kunnen vastgaan zitten ( duur )
alle vloeistoffen moeten vervangen worden
roest ?
zo zullen er nog meer zaken zijn waar rekening mee gehouden kan worden....
Voor de grootste roestnesten zoek even op aankooptips, staat wel het eea over geschreven ( ook op andere fora )
Geplaatst: di 29 sep, 2009 13:14
door Charly
Roestnesten? Ik denk dat je het beste de aankooptips kunt doorlezen die ook op deze site staan. Bij een auto die 10 jaar heeft stilgestaan zullen waarschijnlijk de remmen vastzitten, benzine in de tank is vergumd, en banden en benzineleidingen zullen uitgedroogd zijn en vernieuwd moeten worden. Zal dus wel wat werk aan zitten

Geplaatst: di 29 sep, 2009 13:15
door neend
@ charly
2 zielen 1 gedachte ?

Geplaatst: di 29 sep, 2009 13:15
door Charly
neend schreef:@ charly
2 zielen 1 gedachte ?

Lijkt er wel op ja

Geplaatst: di 29 sep, 2009 14:46
door 2cvpieter
ik heb het net 3 keer gedaan een sleeping beauty wakker gemaakt als de basis ok is, is het goed te doen. reken wel op wat kosten aan remmen schokdempers en banden en ander klein spul, het koste gemiddeld zo 1000 eur, nr 4 zijn we nu mee bezig.remmen en alles is er en moet er ingezet worden dan eens rustig rijden kijken wat we dan tegen komen. als het een leuke auto is en de prijs is er ook naar, zou ik het wel durven
Geplaatst: di 29 sep, 2009 16:33
door Eendeke
Accu is er ook al

Geplaatst: di 29 sep, 2009 16:42
door BasvanEerden
Ook op de sloop kom je nog wel is "goede" eenden tegen. Ook met papieren.
Geplaatst: di 29 sep, 2009 17:42
door Ramon
goede eenden liggen niet op de sloop hellaas die vind je in garages van franse bejaarden tehuizen! haha
lees idd de aankoop tips op deze site.
verder heeft een luchtgekoelde bijna nooit problemen met lang wachten op nieuwe eigenaar!
Geplaatst: di 29 sep, 2009 18:14
door Eminence Grise
als je me zegt waar die staat ga ik ook wel ff kijken....

Geplaatst: di 29 sep, 2009 21:04
door dyane_maniac
Ramon schreef:
verder heeft een luchtgekoelde bijna nooit problemen met lang wachten op nieuwe eigenaar!
mwoah,
wielremcilinders (en evt remklauwen) en hoofdremcilinder zou ik zoieso vervangen!!!
verder zijn waarschijnlijk alle keerringen van het blok aan de beurt. qua kosten zijn deze laatste te verwaarlozen maar je blok moet er wel even uit. verder zou ik zeker de compressie in begin en daarna regelmatig checken. bij mij zat (achteraf gezien dan natuurlijk) een zuigerveer vastgeplakt in de groef waardoor uiteindelijk na een 10 a 15 dkm mn hele zuiger en cilinder vervangen kon worden.
verder zoieso bougiekabels en benzine leiding vervangen! eigenlijk alles van rubber op de raamrubbers na. en natuurlijk de motorolie direct en na ca 500 km vervangen, remvloeistof vervangen/doorspoelen.
maar als je handig bent is dit zeker heel leuk om te doen en qua kosten valt het mee als je het zelf doet. en daarna weet je ook dat het goed zit.
Geplaatst: di 29 sep, 2009 22:45
door 2cvpieter
precies. het is een leuk spelletje en geeft veel voldoening, zeker toen mijn azu-b in 1X rdw werd goedgekeurd, die had bijna 20 jaar stil gestaan. en inderdaad je weet zeker dat het goed is en als dat onverhoopt mis gaat , heb je het zelf gedaan en leer je er veel van, en heb je niet teveel geld uitgegeven aan de fouten van een ander
Geplaatst: wo 30 sep, 2009 09:13
door André Post
Na 10 jaar stilstand ook kans op roest in het spruitstuk,
als je dan de motor ronddraait komt dat in de cilinder.
En mogelijk 1 of 2 kleppen/klepzittingen aangeroest waardoor compressie verlies.
Geplaatst: wo 30 sep, 2009 10:19
door dyane_maniac
daar heeft andre gelijk in. was ik vergeten. dus NOOOIT gelijk even starten om te kijken of ie toevallig loopt maar dus zoieso spruitstuk er af. en dan zou ik de koppen er ook even af halen en iig optisch controleren (en tsja als je dan toch bezig bent haha, dan zou ik deze indien nodig reviseren en de cilinders er ook even afhalen om de al eerder genoemde zuigerveren te checken en de groeven schoon te maken.
je merkt het... als je begint dan komt er steeds meer, maar leuk werk en alles wat je er aan doet is een investering