Pagina 1 van 2
Eend stottert boven +/- 70km/u
Geplaatst: zo 11 okt, 2009 15:02
door Rik
Goedemiddag!
Sinds enkele weken heb ik af en toe last van het volgende probleem:
- Ga je harder rijden dan +/- 70 km/u (doorgaans in 4e versnl.) dan begint te eend te hikken, maar niet altijd)
- Gas los, snelheid terug, terug naar bijv. 2e versnl, probleem over.
- Auto zal nooit afslaan zodra je snelheid mindert.
- Motor loopt bij lage snelheid weer rustig, ga je weer versnellen, zelfde probleem.
- Soms gaat het meerdere ritten goed, en ineens is het weer mis.
- Als de auto even hikt, en je blijft gas vol onderin houden, dan blijft de auto vertragen, alsof het pedaal niet meer in verbinding staat met carburateur.
- Recent slangetje vanaf brandstof pomp naar carb. vastgezet, deze was wat los komen te zitten (mogelijk valse lucht?), maar echter bleek dat toch niet het probleem te zijn.
Wat zou dit kunnen zijn? Probleem brandstofpomp? Te weinig brandstof?
Los transparant brandstof filtertje toont niet veel brandstof (wel schoon), maar dat is volgens mij nooit anders geweest, het filter staat immers nooit vol.
Of duid het op het feit dat de carburateur schoongemaakt moet worden?
Het leek me goed dit even te checken hier voordat ik alles open ga halen
Geplaatst: zo 11 okt, 2009 20:35
door engbokho
Check eerst 'ns de ontsteking(contactpunten) en of de vervroeging wel vrij kan bewegen (als je tenminste geen electronische ontsteking hebt)
Geplaatst: zo 11 okt, 2009 21:23
door dyane_maniac
check de carb even: haal deksel deksel los en blaas alle sproeiers door met pesrlucht en verwijder evt vuil in de vlotterkamer. voordat je de benzine uit de vlotterkamer haalt check even of de acceleratie pomp/sproeier werkt. er moet een aardig straaltje uit de acceleratie sproeier komen als je de tweede trap open duwt. (acc. sproeier is dat uitsekende piefje) komt hier geen straaltje benzine uit haal deze dan los door met een tangetje er uit te trekken en door te blazen met perslucht. het membraam van de pomp (hefboom aan voorzijde carb) ook stuk zijn. maar als deze stuk zijn dan heb je eigenlijk alleen een probleem tijdens het accelereren zelf. dit zal schokkerig gebeuren maar de eend zou evengoed zn top snelheid moeten halen.
en check de vlotter hoogte. hou het carb deksel op zn kop en meet de afstand tussen pakking en midden van de vlotters. deze moet 18 -/+ 1 mm zijn.
Geplaatst: ma 12 okt, 2009 20:35
door Rik
Dyane_manic, engbokho, dank voor jullie goede info!
Direct de instructies erbij.
Ik ga zaterdag direct sleutelen!
Laat het weten!
Ik heb een elektronische ontsteken, maar goed te weten dat daarmee samen kan hangen.
Geplaatst: di 13 okt, 2009 23:03
door fonflaar
Hee dat doet ie van mij ook, maar soms ook al bij lagere snelheden.....alleen heb ik geen elektr.ontsteking. Zal binnenkort ook eens jullie oplossingen gaan (laten) uitproberen.
Geplaatst: wo 14 okt, 2009 10:12
door dyane_maniac
electronische ontsteking is een mooie uitvinding, maar een eend moet bij goed afgestelde puntjes (en tijdig vervangen puntjes) ook gewoon goed lopen! voordeel van electronische ontsteking is dat het nog een ietsje mooier loopt en wat ik belangrijk/fijn vind is het niet meer hoeven vervangen van de puntjes.
Geplaatst: di 20 okt, 2009 00:17
door joopsmit
Ik heb ooit het zelfde gedoe gehad
Bleek na onderzoek in een regenachtige goot in Frank rijk op straat liggend dat het bezinne slangetje van rubber dat aan de boven kant van de brand stof tank zit in dwars lengte gescheurd was
kreeg dus op het laast meer lucht dan brand stof .Hoe harder hij zuigt des te meer lucht er bij komt
Als je niet al te brede handen hebt kun je net tussen de balk met je vinger top aan de aansluiting komen dan kun je voelen of er een scheurtje( aan de boven kant) in zit .
Een echte eend euvel dat op de eenden leeftijd voor komt.
Geplaatst: za 7 nov, 2009 16:08
door Rik
Ben inmiddels een benzinetank of 2 verder na verwijdering van het brandstoffilter:
En het probleem heeft zich niet meer voorgedaan!
Heb de carburateur nog niet open gehad.
Best raar aangezien er niets aan het filter te zien was (transparante behuizing).
Mijn volgende stap is er een nieuw filter tussen zetten om te kijken of het dan alsnog goed werkt.
Tip van een eendengarage: neem altijd klein stukje slang mee wat precies in de brandstofleiding past, zo kan je onderweg altijd het brandstoffilter tijdelijk verwijderen en de leiding doorverbinden. Het model slangetje dat hij gebruikt blijft prima zitten zonder extra klemmen of dergelijke.
Edit Tom D., bedrijfsnaam gewist
Geplaatst: ma 9 nov, 2009 18:57
door AZL57
waarom slang neem dan gelijk een nieuwe reservefilter mee.
Geplaatst: za 21 nov, 2009 08:31
door David
joopsmit schreef:Ik heb ooit het zelfde gedoe gehad
Bleek na onderzoek in een regenachtige goot in Frank rijk op straat liggend dat het bezinne slangetje van rubber dat aan de boven kant van de brand stof tank zit in dwars lengte gescheurd was
kreeg dus op het laast meer lucht dan brand stof .Hoe harder hij zuigt des te meer lucht er bij komt
Als je niet al te brede handen hebt kun je net tussen de balk met je vinger top aan de aansluiting komen dan kun je voelen of er een scheurtje( aan de boven kant) in zit .
Een echte eend euvel dat op de eenden leeftijd voor komt.
Maarrrr, als je het dan onderweg, in die regenachtige goot hebt gevonden, ennnnn het op hebt kunnen lossen en je rijdt daarna weer verder met de kachel aan, dan voel je je wel de koning te rijk..... toch?
Als je er met je moderne souflaki met turbo's, motormanagementsystemen, tractiecontroles, luchtmassameter, ESP, ABS, SIPS, en electronische bandenspanningsmeters had gestaan, had je het ZELF niet op kunnen lossen, toch
Greetz David
Geplaatst: za 13 feb, 2010 23:58
door Rik
Ha!
M'n post van november wordt (helaas) ineens weer actueel.
Het omschreven probleem in de oorspronkelijke post doet zich sinds woensdag na en rit van 80 mooie kilometers en 2 dagen parkeren spontaan weer voor, maar dan in ernstigere vorm. Dat wil zeggen: harder rijden dan 50-60 geeft altijd problemen, dus de auto is niet te gebruiken.
Destijds was probleem opgelost door verwijderen van het extra toegevoegde brandstoffilter wat tussen brandstofpomp en carb. in zat. Echter enkele 1000den kilometers verder opnieuw hetzelfde probleem (zonder brandstoffilter).
Situatie:
Auto begint te schokken boven genoemde snelheid tijdens acceleratie alsmede bij continue rijden. Gaspedaal lijkt dan ineens volledig ontkoppeld te zijn van motor, enige remedie is stoppen: stationair laten draaien, een 'hoest' afwachten en dan kan je het weer opnieuw proberen.
Reeds genomen acties: (met dank van specialisme van LePatron in Ophemert)
- de dikke pakking tussen carburateur en spruitstuk vervangen: was gescheurd
- carburateur open gemaakt: vlotter gesteld van 13 mm naar 18mm (flink verschil!?)
- sproeiers schoongemaakt, beetje vuil verwijdert.
- vlotterkamers waren schoon, geen sporen van vuil
- een inwendige as in de carburateur voorzien van nieuwe o-ring, deze had veel speling wat resulteerde in brandstof langs het asje daar het door de as moest lopen.
dit alles zonder resultaat. Toen:
- alle olie vervangen (zat er al redelijk lang in)
- inwendig carburateur filter bekeken, gereinigd, weinig aan te zien.
- bougies met kabels / vonken gecontroleerd, alles lijkt juist
- brandstofpomp spuit benzine uit de slang (starten met losgekoppelde benzineslang)
- eend gebruikt al jaren elektronische ontsteking (dus goed? of kan er toch iets misgaan?)
Wat zien we nog over het hoofd?
Geplaatst: zo 14 feb, 2010 07:51
door Kulio
Gebeurt het hikken bij vochtig weer? Vervang de bougiekabels een keer. Gebruik ook een keer een flesje carbu reiniger door de benzine. Kost allemaal weinig en baat het niet dan schaadt het niet.
Geplaatst: zo 14 feb, 2010 08:38
door engbokho
En toch maar nieuwe bougies en kabels monteren en de kleppen stellen.
(Aan bougies en kabels valt niet veel te zien, ze kunnen er erg mooi uitzien maar volledig verrot/kapot zijn.)
Mocht her dan nog zijn (wat ik niet hoop)dan kan je nog het membraam van de pomp controleren...
succes!
Geplaatst: zo 14 feb, 2010 09:21
door Willem2
Rik schreef:- carburateur open gemaakt: vlotter gesteld van 13 mm naar 18mm (flink verschil!?)
Moet dat geen 21 mm zijn? Van wanneer is je eend? Oftewel de motor +carb?
Geplaatst: zo 14 feb, 2010 09:34
door Bertje Beige
Een gewone 6 met 2traps carbu. is 18 mm.
Maar zoals eerder is gemeld, het slangetje bovenop de tank, is dat al gecontroleerd?
Maar kleppen stellen, bougie's en kabels moeten ook goed zijn!