Pagina 1 van 3
LHM of dot?
Geplaatst: ma 12 okt, 2009 22:27
door jeroen AK
Dag allen,
mede eend liefhebbers ik zal mij eerst even voorstellen.
Samen met Pim en Michel zijn wij begonnen een ak 400 uit 77 te restaureren. Tot nu toe heel geslaagd carrosserie is net compleet losgemaakt en de auto staat in een mooie ruimte. Straks komt het echte werk nog oa lassen enzovoort enzovoort dus een mooi project.
Nou vroegen we ons af of het remsysteem LHM of dot is geweest omdat er een LHM cilinder/vloeistofbakje in zit maar de auto over 4 trommelremmen beschikt. Kan iemand mij daar meer over vertellen?
En weet iemand hoe je foto's toevoegd?
Groetjes,
Jeroen.
Geplaatst: ma 12 okt, 2009 22:52
door verkuilm
Trommels is DOT en geen LHM. Meestal kan je aan de kleur van de hoofdremcylinder zien wat er in zit. Waarschijnlijk een keer vervangen
Geplaatst: di 13 okt, 2009 09:43
door AZL57
En dan fout vervangen. Voor deze auto alles naar dot terug bouwen en leidingen goed reinigen, denk ook aan vernieuwen van alle rubberdelen.
Geplaatst: di 13 okt, 2009 12:02
door jeroen AK
Is het niet mogelijk dat de zuigers van alle 4 trommelremmen omgebouwd zijn tot LHM?
Met andere woorden dat het hele systeem is omgebouwd naar LHM.
De ingedroogde vloeistof in het bakje lijkt me namelijk meer op LHM dan DOT.
http://myself-for-life.hyves.nl/album/4 ... 25/0/__cK/
Zie de link naar de foto.
Geplaatst: di 13 okt, 2009 13:24
door MichelIDDS
Ter aanvulling op de info van Jeroen, en voor wat achtergrondinfo:
Het gaat hier om de camper-besteleend van wijlen Sjoerd Nicolaï, die een jaar of 20 stilgestaan heeft.
Meer achtergrondinfo in het besteleendregister:
www.citroenazu.nl/index.php?topic=323
- Misschien zijn er mensen die weten of Sjoerd de auto ooit alvast omgebouwd heeft naar LHM (bij de uitgevoerde chassiswissel), om later eenvoudig een versnellingsbak met schijfremmen te kunnen monteren.
- Andere mogelijkheid: er is alleen een LHM-remvloeistofpotje (plus hoofdremcilinder, is die anders?) gemonteerd.
Vraag voor ons is vooral welke vloeistof er in moet en welke rubbers we moeten monteren, bij het reinigen van het remsysteem.
Geplaatst: di 13 okt, 2009 17:49
door AK350
De remcilinders in de voorremtrommels zijn groter dan de remcylinders achter.
Volgens mij zijn de voorremcylinders bij trommelremmen altijd DOT.
Achterremcylinders zijn in DOT en LHM verkrijgbaar.
Rubbers wisselen is geen makkelijke optie, omdat je ze van hetzelfde merk als de remcylinders moet vinden, en hoe zien de remcylinders na 20 jaar stilstaan van binnen uit?
Vloeistofreservoir heeft de groene kleur, hoofdremcylinder zie er roestig uit.
LHM remcylinders zijn soms gemerkt met groene verf en ook de leidingrubbers hebben soms een groene streep/stip zie je hier iets van terug?
Geplaatst: di 13 okt, 2009 20:33
door André Post
LHM rubbers hebben een groen merk.
Ook de rem cilinders zouden dan groen moeten zijn.
Geplaatst: wo 14 okt, 2009 00:10
door AZL57
Bij een kennis had een vriendelijke buurman DOT in de LHM hoofdremcylinder bijgevuld. We hebben dit pas in zwitserland geconstateerd en met hulp van een wegenwachter het reservoir leeggepompt, gereinigd en met LHM opnieuw gevuld. 2 maanden later begon de hoofdremcylinder opeens aan alle kanten te lekken. Alle rubbers bleken te zijn aangetast door de foute remvloeitstof.
Geplaatst: wo 14 okt, 2009 00:59
door McTommi
jeroenH schreef:Is het niet mogelijk dat de zuigers van alle 4 trommelremmen omgebouwd zijn tot LHM?
Met andere woorden dat het hele systeem is omgebouwd naar LHM.
De ingedroogde vloeistof in het bakje lijkt me namelijk meer op LHM dan DOT.
http://myself-for-life.hyves.nl/album/4 ... 25/0/__cK/
Zie de link naar de foto.
Trommelremmen kunnen geen LHM zijn, ik vermoed dat slechts het vloeistofreservoir van een LHM-eend is, dat past op een dubbelreservoir DOT hoofdremcilinder...dus gewoon DOT remvloeistof J1703 lijkt me het meest aannemelijk.
Misschien was ooit het plastic reservoir lek en heeft Sjoerd het eerste beste voorradig exemplaar bij het Ei gekocht en geplaatst.
Geplaatst: wo 14 okt, 2009 16:46
door AK350
De ingedroogde vloeistof in het bakje lijkt me namelijk meer op LHM dan DOT.
Zat er totaal gloeistof meer in het reservoir ?
In de leidingen/ remcylinders zit zeker nog vloeistof, kijk eens wat voor kleur deze heeft.
Geplaatst: wo 14 okt, 2009 17:07
door AZL57
oude LHM heb ik ook al geel en bruin gezien..
Geplaatst: wo 14 okt, 2009 18:56
door MichelIDDS
Dit zijn een aantal nuttige suggesties! Dank daarvoor.
- @ AK350: In de leidingen kijken, goed idee, zullen we doen als de koets eraf is. Is misschien het meest praktisch.
@ AZL57: Als ID/DS-liefhebber sinds 22 jaar, ben ik bekend met verkleurde oude LHM. En natuurlijk weet ik dat je LHM niet mag mengen met remvloeistof (of LHS). Vandaar dat we het ook hier navragen.
@ McTommie : Ik begrijp van jou dat er geen LHM-rubbers bestaan voor AK-voorremtrommels? Zitten daar dan andere remcilinders in, dan bij de LHM-achtertrommels? De reservoirvervanging was voor ons ook al een mogelijke verklaring.
@ André: Groene rubbers / remcilinders kan blijken als we de trommels loshalen.
Geplaatst: wo 14 okt, 2009 21:38
door André Post
Als de auto bijna 20 jaar heeft stilgestaan lijkt het mij verstandig in iedergeval
de hele remmen zooi te controleren/vervangen, dan weet je het zeker.
De kans is vrij groot dat de cilinders verroest zijn
Geplaatst: wo 14 okt, 2009 21:59
door MichelIDDS
André Post schreef:Als de auto bijna 20 jaar heeft stilgestaan lijkt het mij verstandig in iedergeval
de hele remmen zooi te controleren/vervangen, dan weet je het zeker.
De kans is vrij groot dat de cilinders verroest zijn
Zoals in bovengenoemde pagina op het besteleendregister te lezen is, zijn we (vooral Jeroen) de AK400 aan het restaureren en lopen we die helemaal na. Natuurlijk ook de remmen; die zijn misschien nog wel het belangrijkst van al.
We zijn nu eerst bezig de koets eraf te halen. Daarna daar alle rotte delen van vervangen en tegelijk het chassis en alle technische delen nalopen. Vervangen, opknappen, opnieuw antiroestbehandeling, etc.
Chassis is al door Sjoerd vervangen en lijkt goed. Alle bouten waarmee de koets vast zit zijn al soepel losgekomen zonder af te breken.
Geplaatst: wo 14 okt, 2009 22:43
door André Post
Heel goed.