Pagina 1 van 1

warmlopende bobine en startprobleem

Geplaatst: di 20 okt, 2009 12:40
door arjan vd laan
Mijn bobine wordt warm tijdens het rijden waardoor ik na het afzetten van de motor niet meer kan starten (totdat de bobine is afgekoeld). Bij de reserve bobine (kwam ongebruikt uit de verpakking) gebeurt hetzelfde. Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Geplaatst: di 20 okt, 2009 12:58
door Pistachke
hoi,

een mogelijke oorzaak van een bobine die te warm wordt is je contactpunt-afstand. Als de puntjes te nauw staan, loopt er langer stroom door het primaire circuit en duurt het te lang eer de bobine zich kan ontladen. Een andere mogelijkheid is dat de onderbrekernok versleten is. Best even nakijken en gewoon een nieuwe onderbrekernok en puntjes plaatsen.
Greetz
Pistachke

Geplaatst: di 20 okt, 2009 22:44
door arjan vd laan
ik heb 123 ontsteking dus aan de puntjes kan het niet liggen...

Geplaatst: di 20 okt, 2009 23:27
door AK350
Trap je bij het starten met warme motor het gaspedaal wel volledig in?

Geplaatst: wo 21 okt, 2009 23:22
door arjan vd laan
AK350 schreef:Trap je bij het starten met warme motor het gaspedaal wel volledig in?
Ja dat doe ik! En als ik de andere bobine erop zet (die dan nog koud is) start de motor gelijk. Totdat ik ook daarmee weer een aantal kilometers heb gereden... De motor draait netjes rond met starten maar maakt geen enkele poging om aan te slaan. Het lijkt alsof de boegies niet vonken.

Geplaatst: do 22 okt, 2009 00:06
door backfire
Kan zijn dat je verkeerde bobine gebruikt voor je 123 of dat de 123 niet goed werkt.

Geplaatst: do 22 okt, 2009 07:17
door Erasmo
arjan vd laan schreef:
AK350 schreef:Trap je bij het starten met warme motor het gaspedaal wel volledig in?
Ja dat doe ik! En als ik de andere bobine erop zet (die dan nog koud is) start de motor gelijk. Totdat ik ook daarmee weer een aantal kilometers heb gereden... De motor draait netjes rond met starten maar maakt geen enkele poging om aan te slaan. Het lijkt alsof de boegies niet vonken.
Dat laatste valt vrij eenvoudig te controleren, trek een bougie, laat bij een warme motor iemand anders starten en kijk of ie vonkt.

Geplaatst: do 22 okt, 2009 07:48
door Kulio
Het kan zijn dat de 123 te vroeg staat afgesteld. Stel hem af of laat hem afstellen met een stroboscoop.

Geplaatst: do 22 okt, 2009 14:55
door AK350
Op het forum staat ook een stukje over klotsende bobines, dat je bij sommige nieuwe bobines zelf de olie die er in zit hoort klotsen.
controleer dit eens door met de bobine te schudden. De olie in de bobine zorgt namelijk voor de koeling,

Geplaatst: zo 25 okt, 2009 23:32
door Ealse
Ik heb gehoord dat je het bobine probleem kunt oplossen met de bobine van een Harly Davidson motorfiets. Zo'n bobine schijnt circa 80 euri te kosten. Elders op het forum wordt het merk Accel genoemd

Geplaatst: ma 26 okt, 2009 05:42
door Kulio
Is de reserve bobine misschien ook niet goed? Is die niet bewaard als reserve nadat hij is vervangen omdat hij te warm werd in het gewone gebruik? Probeer voor de zekerheid een derde bobine, eentje die met 100% zekerheid goed is van iemand die z'n eend ff niet gebruikt.

Geplaatst: ma 26 okt, 2009 09:53
door BasvanEerden
Ik heb het probleem ook gehad met een hele nieuwe bobine. Die klotste niet maar was van Argentijnse afkomst. Dat zegt ook wel iets. Ik heb nu een ducellier bobine en geen problemen meer. Als je een nieuwe bobine koopt, koop dan een Valeo of Ducellier.

Geplaatst: di 3 nov, 2009 21:42
door arjan vd laan
BasvanEerden schreef:Ik heb het probleem ook gehad met een hele nieuwe bobine. Die klotste niet maar was van Argentijnse afkomst. Dat zegt ook wel iets. Ik heb nu een ducellier bobine en geen problemen meer. Als je een nieuwe bobine koopt, koop dan een Valeo of Ducellier.

Ik ga een nieuwe bobine proberen...

Geplaatst: di 3 nov, 2009 21:57
door Bertje Beige
Ik heb het zelfde gehad, maar uiteindelijk bleek het toch aan de 123 te liggen..... :shock:

Geplaatst: di 22 dec, 2009 21:58
door 2cv1988
als de bobine van een 2cv te warm loopt en je staat hopeloos te starten, dan hoef je gewoon de 2 draadjes op de bobine te verwisselen dus - wordt + en + wordt - ...
dan zal ze wel terug een tijdje lopen...