Visablokje Bouwen

Alles over visa-conversies.
thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Visablokje Bouwen

Bericht door thomaaas » di 27 okt, 2009 12:18

Heeey Iedereen,
zoals sommigen misschien wel weten heb ik op weg naar de wereldmeeting iets van 4 keer een warmloper gehad, waarna mijn bigbore blokje er de brui aan gaf en alle olie die ik m gegeven had terugspuwde in de motorruimte. Ondertussen heb ik herfstvakantie, en kan dus ff bezig met n nieuw blokje bouwen. (k ben student dus heb de auto verder toch niet echt nodig ofzo).
Ook ben ik de gelukkige eigenaar van 4 visablokjes, waarvan k er samen ééntje wou bouwen, een 633 nokkenas op een 644 blokje.

Nou heb k mn eerste blokje (644) uit elkaar (mijn 633 heb ik uitelkaar gekocht), en wil mijn krukasspeling nameten... maaaaaarrrrr zowel in de vraagbaak van de visa als die van de 2cv staat niet hoe dat moet!! En ook in mn restauratiegids kan k nix vinden. De vraag voor de koelkast is dus, hoe meet k mn krukasspeling op?

Verder, waar moet ik bij mn nokkenas op letten mbt restauratie, en wanneer zijn die lagers aan vervanging toe, zowel de schaallagers in het carter als de lagers om de nokkenas en krukas?

alvast een paar sfeerfoto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5833
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 27 okt, 2009 13:05

Nokkenas is makkie, zorg dat er geen pitting in zit, verder altijd corresponderende nokvolgers terugzetten. Dus de nokvolger van de 633 moet in het 644 blok komen. Beter is het om gereviseerde nokvolgers te kopen.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » di 27 okt, 2009 14:00

t lager om de nokkenas maakt alleen een beetje geluid, vroeg me af of dat kwaad kon. Ik heb er veul motorolie doorheen gespoeld en nu lijkt het wel veel minder te zijn.

corresponderende nokvolgers heb ik niet, omdat ik dat blokje zelf niet uit elkaar heb gehaald. Wat wordt er gedaan tijdens een nokvolgerrevisie, want als dat op de draaibank gedaan wordt, kan ik dat ook zelf. Ik neem aan dat ze gewoon gevlakt worden?

pitting zit r gelukkig niet op :D
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 27 okt, 2009 15:42

De speling van de krukas moet 0,07-014mm
De speling van de nokkenas moet zijn 0,04-0,09 zijn
beide zijn niet afstelbaar

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » di 27 okt, 2009 16:07

hoe meet ik die gerard? En volgens mij heb ik niet zulke nauwkeurige voelermaatjes, moet je daarvoor speciale halen?
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5833
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 27 okt, 2009 16:30

nokvolgers worden meestal voorzien van nieuwe geharde laag en geslepen. Draaibank gaat niet lukken, je moet ze kunnen slijpen.

Volgens mij meet je speling met een klok en v-blokken.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 27 okt, 2009 17:09

Thomaas,die moet je met een micrometer meetklok meten,met een voelermaatje kan nooit,omdat de speling bij de krukas over de 3 lagers gaat en bij de nokkenas over 2 lagers.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » do 29 okt, 2009 10:10

Gerard bedoel je zo'n ding? Afbeelding

Want ik snap nog niet helemaal hoe je daarmee de speling opmeet dat, en tussen welke lagers. Bij mijn krukas zie ik (op de krukas zelf) één lager zitten, verder de bigends en smallends, en twee lagerschalen in het carter zelf.

Verder zie ik op de nokkenas één lager, verder rust de nokkenas in de oliepomp en vooraan, maar daar zie ik geen lagers zitten.

Ik heb een visablokje, misschien ben je in de war met een eendenblokje of snap ik het niet goed?

Zou in de Haynes misschien wel omschreven staan hoe je deze speling opmeet, want dat is de enige handleiding die ik nog niet heb ;)

EDIT k heb op internet een presentatie gevonden waarop ze uitleggen hoe ze de speling opmeten, moet je alleen wel voor de radiale speling het blokje weer dichtschroeven. Dan zou ik alleen nog willen weten hoe je controleerd of de bigends en smallends nog goed zijn ;)
Dit is de presentatie: linkje
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

SaXoKe
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
Locatie: Achel (België)
Contacteer:

Bericht door SaXoKe » do 29 okt, 2009 12:23

denk dat t met een flensmicrometer t beste gaat lukken....
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973

God Save The TWIN

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 29 okt, 2009 12:40

Hallo Thomaas.
De krukas van het Visablok heeft echt 3 lagers.1 voor het tandwiel 2.gelijk achter het tandwiel,die ook voor de axiale speling zorgt en 3.de achterste bij het vliegwiel.Zoals bij de link te zien is moet je de lagerkappen sluiten om het op te meten,maar dat is bij dit blok de andere caterhelft en dan zoals bij de link opmeten.Maar je kan het niet veranderen.De radiale kan je niet eens meten,omdat het gesloten lagers zijn.
De nokkenas wordt gelagerd door het lager bij het tandwiel en de oliepomp zelf.
Ik hoop dat je het nu begrijpt.Ik kan je wel gerust stellen dat ik er nog nooit een afwijking in gevonden heb

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » do 29 okt, 2009 14:21

Bedankt Gerard, ik snap het denk ik. De speling die je opgaf, is neem ik aan dan de radiale speling? Verder vroeg ik me af, als je nog nooit een afwijking hebt gevonden, betekend dat dan dat de krukas in principe altijd nog goed genoeg is om terug te plaatsen?

Ten tweede, hoe controleer ik de bigends en smallends van de krukas?

ohja en @ Saxoke, wat bedoel je met een flensmicrometer want een volgens mij zijn die alleen geschikt voor het meten van diktes
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 29 okt, 2009 14:58

Nee,Thomaas, Dit is de Axiale speling. Voor de controle van het bigend
pak je de krukas met een hand bij de drijfstang en geef met de andere hand een klap op de kleine kant van de drijfstang.Als er radiale speling op zit hoor je de tik,als teken dat je hem weg kan gooien.
Het smallend controleer je door er een drijfstang in te zetten en daar de speling mee voelen.Is ook nul.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » do 29 okt, 2009 19:55

ok en wat mag de radiale lagerspeling maximaal zijn?

ik neem aan dat je bedoeld voor de bigend de krukas te pakken en op het kleine eind van de drijfstang te slaan, voor de smallend de drijfstang te pakken en op een gemonteerde zuiger te slaan?

Dan snap ik alles, dankjewel!!
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 30 okt, 2009 06:50

Thomaas,de radiale speling moet 0 zijn,anders ligt het lager eruit :lol:

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » za 31 okt, 2009 14:47

Oke dankjewel Gerard, dan weet ik voorlopig genoeg ;)

kan nu alleen ff niet meer verder, moet helaas weer leren...
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Plaats reactie