Visablokje Bouwen
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
Visablokje Bouwen
Heeey Iedereen,
zoals sommigen misschien wel weten heb ik op weg naar de wereldmeeting iets van 4 keer een warmloper gehad, waarna mijn bigbore blokje er de brui aan gaf en alle olie die ik m gegeven had terugspuwde in de motorruimte. Ondertussen heb ik herfstvakantie, en kan dus ff bezig met n nieuw blokje bouwen. (k ben student dus heb de auto verder toch niet echt nodig ofzo).
Ook ben ik de gelukkige eigenaar van 4 visablokjes, waarvan k er samen ééntje wou bouwen, een 633 nokkenas op een 644 blokje.
Nou heb k mn eerste blokje (644) uit elkaar (mijn 633 heb ik uitelkaar gekocht), en wil mijn krukasspeling nameten... maaaaaarrrrr zowel in de vraagbaak van de visa als die van de 2cv staat niet hoe dat moet!! En ook in mn restauratiegids kan k nix vinden. De vraag voor de koelkast is dus, hoe meet k mn krukasspeling op?
Verder, waar moet ik bij mn nokkenas op letten mbt restauratie, en wanneer zijn die lagers aan vervanging toe, zowel de schaallagers in het carter als de lagers om de nokkenas en krukas?
alvast een paar sfeerfoto's:
zoals sommigen misschien wel weten heb ik op weg naar de wereldmeeting iets van 4 keer een warmloper gehad, waarna mijn bigbore blokje er de brui aan gaf en alle olie die ik m gegeven had terugspuwde in de motorruimte. Ondertussen heb ik herfstvakantie, en kan dus ff bezig met n nieuw blokje bouwen. (k ben student dus heb de auto verder toch niet echt nodig ofzo).
Ook ben ik de gelukkige eigenaar van 4 visablokjes, waarvan k er samen ééntje wou bouwen, een 633 nokkenas op een 644 blokje.
Nou heb k mn eerste blokje (644) uit elkaar (mijn 633 heb ik uitelkaar gekocht), en wil mijn krukasspeling nameten... maaaaaarrrrr zowel in de vraagbaak van de visa als die van de 2cv staat niet hoe dat moet!! En ook in mn restauratiegids kan k nix vinden. De vraag voor de koelkast is dus, hoe meet k mn krukasspeling op?
Verder, waar moet ik bij mn nokkenas op letten mbt restauratie, en wanneer zijn die lagers aan vervanging toe, zowel de schaallagers in het carter als de lagers om de nokkenas en krukas?
alvast een paar sfeerfoto's:
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
t lager om de nokkenas maakt alleen een beetje geluid, vroeg me af of dat kwaad kon. Ik heb er veul motorolie doorheen gespoeld en nu lijkt het wel veel minder te zijn.
corresponderende nokvolgers heb ik niet, omdat ik dat blokje zelf niet uit elkaar heb gehaald. Wat wordt er gedaan tijdens een nokvolgerrevisie, want als dat op de draaibank gedaan wordt, kan ik dat ook zelf. Ik neem aan dat ze gewoon gevlakt worden?
pitting zit r gelukkig niet op
corresponderende nokvolgers heb ik niet, omdat ik dat blokje zelf niet uit elkaar heb gehaald. Wat wordt er gedaan tijdens een nokvolgerrevisie, want als dat op de draaibank gedaan wordt, kan ik dat ook zelf. Ik neem aan dat ze gewoon gevlakt worden?
pitting zit r gelukkig niet op
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
Gerard bedoel je zo'n ding?
Want ik snap nog niet helemaal hoe je daarmee de speling opmeet dat, en tussen welke lagers. Bij mijn krukas zie ik (op de krukas zelf) één lager zitten, verder de bigends en smallends, en twee lagerschalen in het carter zelf.
Verder zie ik op de nokkenas één lager, verder rust de nokkenas in de oliepomp en vooraan, maar daar zie ik geen lagers zitten.
Ik heb een visablokje, misschien ben je in de war met een eendenblokje of snap ik het niet goed?
Zou in de Haynes misschien wel omschreven staan hoe je deze speling opmeet, want dat is de enige handleiding die ik nog niet heb
EDIT k heb op internet een presentatie gevonden waarop ze uitleggen hoe ze de speling opmeten, moet je alleen wel voor de radiale speling het blokje weer dichtschroeven. Dan zou ik alleen nog willen weten hoe je controleerd of de bigends en smallends nog goed zijn
Dit is de presentatie: linkje
Want ik snap nog niet helemaal hoe je daarmee de speling opmeet dat, en tussen welke lagers. Bij mijn krukas zie ik (op de krukas zelf) één lager zitten, verder de bigends en smallends, en twee lagerschalen in het carter zelf.
Verder zie ik op de nokkenas één lager, verder rust de nokkenas in de oliepomp en vooraan, maar daar zie ik geen lagers zitten.
Ik heb een visablokje, misschien ben je in de war met een eendenblokje of snap ik het niet goed?
Zou in de Haynes misschien wel omschreven staan hoe je deze speling opmeet, want dat is de enige handleiding die ik nog niet heb
EDIT k heb op internet een presentatie gevonden waarop ze uitleggen hoe ze de speling opmeten, moet je alleen wel voor de radiale speling het blokje weer dichtschroeven. Dan zou ik alleen nog willen weten hoe je controleerd of de bigends en smallends nog goed zijn
Dit is de presentatie: linkje
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Hallo Thomaas.
De krukas van het Visablok heeft echt 3 lagers.1 voor het tandwiel 2.gelijk achter het tandwiel,die ook voor de axiale speling zorgt en 3.de achterste bij het vliegwiel.Zoals bij de link te zien is moet je de lagerkappen sluiten om het op te meten,maar dat is bij dit blok de andere caterhelft en dan zoals bij de link opmeten.Maar je kan het niet veranderen.De radiale kan je niet eens meten,omdat het gesloten lagers zijn.
De nokkenas wordt gelagerd door het lager bij het tandwiel en de oliepomp zelf.
Ik hoop dat je het nu begrijpt.Ik kan je wel gerust stellen dat ik er nog nooit een afwijking in gevonden heb
De krukas van het Visablok heeft echt 3 lagers.1 voor het tandwiel 2.gelijk achter het tandwiel,die ook voor de axiale speling zorgt en 3.de achterste bij het vliegwiel.Zoals bij de link te zien is moet je de lagerkappen sluiten om het op te meten,maar dat is bij dit blok de andere caterhelft en dan zoals bij de link opmeten.Maar je kan het niet veranderen.De radiale kan je niet eens meten,omdat het gesloten lagers zijn.
De nokkenas wordt gelagerd door het lager bij het tandwiel en de oliepomp zelf.
Ik hoop dat je het nu begrijpt.Ik kan je wel gerust stellen dat ik er nog nooit een afwijking in gevonden heb
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
Bedankt Gerard, ik snap het denk ik. De speling die je opgaf, is neem ik aan dan de radiale speling? Verder vroeg ik me af, als je nog nooit een afwijking hebt gevonden, betekend dat dan dat de krukas in principe altijd nog goed genoeg is om terug te plaatsen?
Ten tweede, hoe controleer ik de bigends en smallends van de krukas?
ohja en @ Saxoke, wat bedoel je met een flensmicrometer want een volgens mij zijn die alleen geschikt voor het meten van diktes
Ten tweede, hoe controleer ik de bigends en smallends van de krukas?
ohja en @ Saxoke, wat bedoel je met een flensmicrometer want een volgens mij zijn die alleen geschikt voor het meten van diktes
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Nee,Thomaas, Dit is de Axiale speling. Voor de controle van het bigend
pak je de krukas met een hand bij de drijfstang en geef met de andere hand een klap op de kleine kant van de drijfstang.Als er radiale speling op zit hoor je de tik,als teken dat je hem weg kan gooien.
Het smallend controleer je door er een drijfstang in te zetten en daar de speling mee voelen.Is ook nul.
pak je de krukas met een hand bij de drijfstang en geef met de andere hand een klap op de kleine kant van de drijfstang.Als er radiale speling op zit hoor je de tik,als teken dat je hem weg kan gooien.
Het smallend controleer je door er een drijfstang in te zetten en daar de speling mee voelen.Is ook nul.
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
ok en wat mag de radiale lagerspeling maximaal zijn?
ik neem aan dat je bedoeld voor de bigend de krukas te pakken en op het kleine eind van de drijfstang te slaan, voor de smallend de drijfstang te pakken en op een gemonteerde zuiger te slaan?
Dan snap ik alles, dankjewel!!
ik neem aan dat je bedoeld voor de bigend de krukas te pakken en op het kleine eind van de drijfstang te slaan, voor de smallend de drijfstang te pakken en op een gemonteerde zuiger te slaan?
Dan snap ik alles, dankjewel!!
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break