Pagina 1 van 1
602cc blok op "4" chassis
Geplaatst: di 27 okt, 2009 21:59
door dyane_maniac
wat zijn de meest gangbare manieren om een 602 cc blok op een "4" chassis te plaatsen? je hoort vaak dat er een 6 blok geplaatst is in een van origine 4 auto. zou dit dan gebeurd zijn na een chassis wissel waarbij het standaard te verkrijgen 6 chassis is geplaatst of anders? de enige manier die ik weet is een extra gat maken naast het originele gat voor de motor steun. hierdoor komt je blok iets scheef en hoger te staan.
Geplaatst: di 3 nov, 2009 22:55
door Prestige2400
Onlangs heb ik mijn Ami 6 uit '62 voorzien van een 652 blok. Dacht dus die motorsteun gaten pas te moeten maken maar dat bleek niet nodig. Meten is weten...
Geplaatst: wo 4 nov, 2009 09:28
door André Post
Ook moet je de bussen tussen versnellingsbak en steun inkorten.
Anders komt de motor tegen de voorste balk,
deze is iets verder naar achter geplaatst.
Geplaatst: wo 4 nov, 2009 13:25
door dyane_maniac
Prestige2400 schreef:Onlangs heb ik mijn Ami 6 uit '62 voorzien van een 652 blok. Dacht dus die motorsteun gaten pas te moeten maken maar dat bleek niet nodig. Meten is weten...
ja, maar dat was dus al een 6je
dat van die achterste bussen inkorten wist ik.
Geplaatst: wo 4 nov, 2009 15:47
door engbokho
Van wat voor type komt dit chassis?
Als het een 12/18 pktje is heeft ie z'n balkje meer naar binnen, bij latere 435cc chassis zit het balkje al naar voren en is het al wat makkelijker erin te frommelen...
Geplaatst: wo 4 nov, 2009 15:59
door dyane_maniac
hoe is dat te herkennen? maar ik zal de afstand van de motorsteun gaten tot de vooras eens na meten
Re: 602cc blok op "4" chassis
Geplaatst: wo 4 nov, 2009 18:20
door Bartje
dyane_maniac schreef:de enige manier die ik weet is een extra gat maken naast het originele gat voor de motor steun. hierdoor komt je blok iets scheef en hoger te staan.
Wat ik gedaan heb is de motor steunen modificeren, en de moer in de steun meer naar het midden plaatsen.
Eerst moer eruit tikken,steun in de bankschroef, bout erin en een tik met de hamer. De lassen van matige kwaliteit komen dan zo los. Vervolgens het gat voor de moer naar het midden toe uitgeveilt en de moer er weer in gelast. 1 laspitje voor en achter. Bij mij werd het niet te warm dus het rubber van de steun smolt niet.
Geplaatst: wo 4 nov, 2009 18:48
door engbokho
Dit is het motor balkje van de oude eenden
En dit is het nieuwe type waarbij de motor al iets lager ligt
Geplaatst: wo 4 nov, 2009 19:09
door Michiel van G.
bij mijn weten gebruikt een 4 blokje altijd langere tapeinden, om zo op het chassis waarvoor ook een 6 motor geschikt is gemonteerd te kunnen worden.
Geplaatst: wo 4 nov, 2009 19:18
door dyane_maniac
ik heb het bovenste balkje. het dikke dus. ik dacht dat deze ook voor 4tjes gebruikt werden tot 1971? anyway, de breedte heb ik al aangepast. alleen heb ik nu langere bouten nodig. ik had twee maten in mijn "verzameling" waar bij de korte ca 8 mm draad uitsteekt en de lange ca 30 mm. deze laatste zijn dus te lang (bovendien steekt hierbij eerst een deel zonder schroefdraad uit het gat) maar dit is makkelijk op te lossen door even langs een goed geassortimenteerde ijzerwarenhandel langs te gaan.