602 cc M4 24 pk motorblok
602 cc M4 24 pk motorblok
Ik heb een vraag over een 602cc M4 motor van 24 pk, 6volt.
Volgens diverse bronnen zou dit een ami 6/AK 350 motorblok moeten zijn.
Is dit inderdaad zo?
Wat zijn jullie ervaringen met dit type motorblok?
Valt er nog iets te vertellen over de bijbehorende bak?
In heb interesse in een AZ uit 1969 die bovenstaand motorblok heeft.
vr.gr.
Jaap
Volgens diverse bronnen zou dit een ami 6/AK 350 motorblok moeten zijn.
Is dit inderdaad zo?
Wat zijn jullie ervaringen met dit type motorblok?
Valt er nog iets te vertellen over de bijbehorende bak?
In heb interesse in een AZ uit 1969 die bovenstaand motorblok heeft.
vr.gr.
Jaap
Always look on the duck side of life!

AK 400

AK 400
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Ami 6 zou kinnen, AK 350 niet, die hebben altijd 12 volt.
En een AZ uit 69 met deze motor is volgens mij een AZAM 6.
Ik weet niet of het goede motoren zijn, ik denk van wel, want een M28 is ook een goed blok, maar een M4 heeft minder vermogen en lijkt mij dus nog duurzamer
En een AZ uit 69 met deze motor is volgens mij een AZAM 6.
Ik weet niet of het goede motoren zijn, ik denk van wel, want een M28 is ook een goed blok, maar een M4 heeft minder vermogen en lijkt mij dus nog duurzamer

2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
Ik krijg van Ami liefhebbers inderdaad bevestiging dat het een motor is die ook in een ami 6 gemonteerd werd.
Nu nog de vraag hoe het zit met dit typeplaatje. Het nummer 29005607 kan ik totaal niet plaatsen.
Volgens de RDW is de datum eerste afgifte 14-03-69.
Nu nog de vraag hoe het zit met dit typeplaatje. Het nummer 29005607 kan ik totaal niet plaatsen.
Volgens de RDW is de datum eerste afgifte 14-03-69.
Always look on the duck side of life!

AK 400

AK 400
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2689
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Oeioei, er worden hier weer straffe dingen verteld...
- Een Azam6 kan nooit uit '69 zijn
- Een M4-blok is gebruikt geweest in de Ami6, Azam6, AK350 en Dyane6 tot september '68.
- Een blok heeft nooit een bepaald voltage. Daarbij komt dat de AK350 pas in '66 een 12-Voltinstallatie kreeg.
- Een M4-blok was nooit een optie.
Deze auto is een AZ (in '69 was er maar één model 2cv leverbaar) van Belgische productie waar ooit een M4 ingelegd is. Werd vroeger wel vaker gedaan maar het is dus beslist niet origineel. Er hoort een 18pk 425cc in.
M4's zijn helemaal niet te vergelijken met de M28-blokken. De M4 is nog een blok van de oude generatie met platte cilinderkoppen. Ze zijn veel soepeler maar lijden snel aan olieverbruik en bijhorende blauwe wolk achter de auto. Zou iets met te zachte klepzittingen te maken hebben, het fijne weet ik er ook niet van. Kan in ieder geval allemaal makkelijk verholpen worden om het tot een zéér fijn blok te maken.
Yannick
- Een Azam6 kan nooit uit '69 zijn
- Een M4-blok is gebruikt geweest in de Ami6, Azam6, AK350 en Dyane6 tot september '68.
- Een blok heeft nooit een bepaald voltage. Daarbij komt dat de AK350 pas in '66 een 12-Voltinstallatie kreeg.
- Een M4-blok was nooit een optie.
Deze auto is een AZ (in '69 was er maar één model 2cv leverbaar) van Belgische productie waar ooit een M4 ingelegd is. Werd vroeger wel vaker gedaan maar het is dus beslist niet origineel. Er hoort een 18pk 425cc in.
M4's zijn helemaal niet te vergelijken met de M28-blokken. De M4 is nog een blok van de oude generatie met platte cilinderkoppen. Ze zijn veel soepeler maar lijden snel aan olieverbruik en bijhorende blauwe wolk achter de auto. Zou iets met te zachte klepzittingen te maken hebben, het fijne weet ik er ook niet van. Kan in ieder geval allemaal makkelijk verholpen worden om het tot een zéér fijn blok te maken.
Yannick
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
Het gaat hier om een standaard 2cv AZ (18 pktje) uit 1969 gemaakt-zoals alle in NL geleverde 2cv's in de jaren 60 - in Belgie.
Iemand heeft er een motor uit een Ami 6, Dyane D6 of AK350 in heeft geknutseld. Dit maakt de auto niet gelijk een Azam 6 want die heeft behalve grotere veerpotten ook een ander in en exterieur! Daarnaast is de boel ook nog omgebouwd naar 12 volt. Deze motor was zeker geen "optie" in 1969!
Kortom weinig origineel maar wellicht wel praktisch.
Dit type motor (bestaat in 22, 25, en 25,5pk uitvoering) is een fijne, zuinige en zeer stille motor. Maar de spruitstukken zijn een zwak punt en duur en moeilijk te vinden. (en laten we het maar helemaal niet over de uitlaat hebben)
Chassis is trouwens ook al aan gewerkt dus ik zou de auto nog maar eens goed bestuderen...
succes!
PS de ander 18 pk die te koop staat op MP is ook al omgebouwd

Iemand heeft er een motor uit een Ami 6, Dyane D6 of AK350 in heeft geknutseld. Dit maakt de auto niet gelijk een Azam 6 want die heeft behalve grotere veerpotten ook een ander in en exterieur! Daarnaast is de boel ook nog omgebouwd naar 12 volt. Deze motor was zeker geen "optie" in 1969!
Kortom weinig origineel maar wellicht wel praktisch.

Dit type motor (bestaat in 22, 25, en 25,5pk uitvoering) is een fijne, zuinige en zeer stille motor. Maar de spruitstukken zijn een zwak punt en duur en moeilijk te vinden. (en laten we het maar helemaal niet over de uitlaat hebben)
Chassis is trouwens ook al aan gewerkt dus ik zou de auto nog maar eens goed bestuderen...
succes!
PS de ander 18 pk die te koop staat op MP is ook al omgebouwd


------------------------------
Traction 11 BL 1950
Traction 11 BL 1950
- Eendeke
- Veelvuldig poster
- Berichten: 538
- Lid geworden op: di 12 feb, 2008 15:54
- Locatie: Hilverum onder de zendmast.
Kun je mij vertellen over die uitlaten? En heb je het dan over de m4 motoren?
Ik heb er nog geen onderzoek naar gedaan, maar mijn uitlaat van mijn ami 6 is toch kapot. Hij is gescheurd voor bij de verbinding tussen pijp en lange demper
Ik heb al wel gezien dat het geen standaard 2cv demper is. Er staat ook een nummer in gestanst..
Zal ik dus eerst maar proberen te lassen?
Bob
Ik heb er nog geen onderzoek naar gedaan, maar mijn uitlaat van mijn ami 6 is toch kapot. Hij is gescheurd voor bij de verbinding tussen pijp en lange demper

Ik heb al wel gezien dat het geen standaard 2cv demper is. Er staat ook een nummer in gestanst..
Zal ik dus eerst maar proberen te lassen?
Bob
Ok heel even off topic voor de uitlaten van de 602 cc uit de jaren 60.
De diameter van de pijp(en) en dus ook de aansluiting zijn anders dan die van de latere motoren.
Volgens mij wordt er nu voor de Ami 6 en een verloop pijpje gemaakt zodat je wel de "moderne" 2e demper kan gebruiken. Maar Ami magazijn of 2cv garage moet je wel aan een originele Ami uitlaat kunnen helpen.
Veel lastiger zijn de uitlaten voor de AZAM 6, de Dyane's en de AK350. Die hebben een uitlaat die uit 5 delen bestaat en langs de rechterkant van de auto loopt. En waarvan de laatste pijp of schuin onder de auto doorloopt naar links achter of zoals bij de AK 350 OVER het chassis heen gaat
De diameter van de pijp(en) en dus ook de aansluiting zijn anders dan die van de latere motoren.
Volgens mij wordt er nu voor de Ami 6 en een verloop pijpje gemaakt zodat je wel de "moderne" 2e demper kan gebruiken. Maar Ami magazijn of 2cv garage moet je wel aan een originele Ami uitlaat kunnen helpen.
Veel lastiger zijn de uitlaten voor de AZAM 6, de Dyane's en de AK350. Die hebben een uitlaat die uit 5 delen bestaat en langs de rechterkant van de auto loopt. En waarvan de laatste pijp of schuin onder de auto doorloopt naar links achter of zoals bij de AK 350 OVER het chassis heen gaat

------------------------------
Traction 11 BL 1950
Traction 11 BL 1950
Uitlaat is nog wel te doen, heb in NL nog niet geinformeert maar zie ze wel terug op diverse sites op internet.
De eindpijp van de AK350 is afwijkend maar ben ze op diverse markten nieuw tegengekomen.
Voorste pijp, 1e demper, buis naar sigaar en sigaar zijn volgens mij gelijk aan Ami6.
De eindpijp van de AK350 is afwijkend maar ben ze op diverse markten nieuw tegengekomen.
Voorste pijp, 1e demper, buis naar sigaar en sigaar zijn volgens mij gelijk aan Ami6.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987