602 cc M4 24 pk motorblok

Bosuit
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 28 aug, 2006 17:09
Locatie: Leiden
Contacteer:

602 cc M4 24 pk motorblok

Bericht door Bosuit » zo 1 nov, 2009 10:49

Ik heb een vraag over een 602cc M4 motor van 24 pk, 6volt.
Volgens diverse bronnen zou dit een ami 6/AK 350 motorblok moeten zijn.
Is dit inderdaad zo?
Wat zijn jullie ervaringen met dit type motorblok?
Valt er nog iets te vertellen over de bijbehorende bak?
In heb interesse in een AZ uit 1969 die bovenstaand motorblok heeft.

vr.gr.
Jaap
Always look on the duck side of life!
Afbeelding
AK 400

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1217
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 1 nov, 2009 11:27

Ami 6 zou kinnen, AK 350 niet, die hebben altijd 12 volt.
En een AZ uit 69 met deze motor is volgens mij een AZAM 6.

Ik weet niet of het goede motoren zijn, ik denk van wel, want een M28 is ook een goed blok, maar een M4 heeft minder vermogen en lijkt mij dus nog duurzamer :wink:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Bosuit
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 28 aug, 2006 17:09
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Bosuit » zo 1 nov, 2009 12:04

Bartje,
Hierbij een foto van het typeplaatje.

Afbeelding

De motor in deze eend is niet standaard. Het was volgens sommigen een optie.
Always look on the duck side of life!
Afbeelding
AK 400

Bosuit
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 28 aug, 2006 17:09
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Bosuit » zo 1 nov, 2009 12:08

Ik krijg van Ami liefhebbers inderdaad bevestiging dat het een motor is die ook in een ami 6 gemonteerd werd.


Nu nog de vraag hoe het zit met dit typeplaatje. Het nummer 29005607 kan ik totaal niet plaatsen.

Volgens de RDW is de datum eerste afgifte 14-03-69.
Always look on the duck side of life!
Afbeelding
AK 400

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5246
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 1 nov, 2009 18:52

vraag het eens op de site Les filles de forrest.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 1 nov, 2009 18:53

Ik wel, dit is een Belgische productie. Misschien dat de heren Clukkers hier meer van weten?
Verbruik: Afbeelding

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » zo 1 nov, 2009 19:07

Bertje Beige schreef:Ami 6 zou kinnen, AK 350 niet, die hebben altijd 12 volt.
Mijn AK 350 1966 heeft toch een 6 volt systeem.
volgens mij is 1966 ook het omslagjaar van 6 naar 12 volt
dus van 1963 t/m 1966 is het 6 volt systeem ook in de AK350 toegepast.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1516
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » zo 1 nov, 2009 19:11

Oeioei, er worden hier weer straffe dingen verteld...

- Een Azam6 kan nooit uit '69 zijn
- Een M4-blok is gebruikt geweest in de Ami6, Azam6, AK350 en Dyane6 tot september '68.
- Een blok heeft nooit een bepaald voltage. Daarbij komt dat de AK350 pas in '66 een 12-Voltinstallatie kreeg.
- Een M4-blok was nooit een optie.

Deze auto is een AZ (in '69 was er maar één model 2cv leverbaar) van Belgische productie waar ooit een M4 ingelegd is. Werd vroeger wel vaker gedaan maar het is dus beslist niet origineel. Er hoort een 18pk 425cc in.

M4's zijn helemaal niet te vergelijken met de M28-blokken. De M4 is nog een blok van de oude generatie met platte cilinderkoppen. Ze zijn veel soepeler maar lijden snel aan olieverbruik en bijhorende blauwe wolk achter de auto. Zou iets met te zachte klepzittingen te maken hebben, het fijne weet ik er ook niet van. Kan in ieder geval allemaal makkelijk verholpen worden om het tot een zéér fijn blok te maken.




Yannick
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 808
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » zo 1 nov, 2009 19:16

Het gaat hier om een standaard 2cv AZ (18 pktje) uit 1969 gemaakt-zoals alle in NL geleverde 2cv's in de jaren 60 - in Belgie.

Iemand heeft er een motor uit een Ami 6, Dyane D6 of AK350 in heeft geknutseld. Dit maakt de auto niet gelijk een Azam 6 want die heeft behalve grotere veerpotten ook een ander in en exterieur! Daarnaast is de boel ook nog omgebouwd naar 12 volt. Deze motor was zeker geen "optie" in 1969!
Kortom weinig origineel maar wellicht wel praktisch. :D

Dit type motor (bestaat in 22, 25, en 25,5pk uitvoering) is een fijne, zuinige en zeer stille motor. Maar de spruitstukken zijn een zwak punt en duur en moeilijk te vinden. (en laten we het maar helemaal niet over de uitlaat hebben)

Chassis is trouwens ook al aan gewerkt dus ik zou de auto nog maar eens goed bestuderen...
succes!

PS de ander 18 pk die te koop staat op MP is ook al omgebouwd :cry: :?
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
Eendeke
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 538
Lid geworden op: di 12 feb, 2008 15:54
Locatie: Hilverum onder de zendmast.

Bericht door Eendeke » zo 1 nov, 2009 19:43

Kun je mij vertellen over die uitlaten? En heb je het dan over de m4 motoren?

Ik heb er nog geen onderzoek naar gedaan, maar mijn uitlaat van mijn ami 6 is toch kapot. Hij is gescheurd voor bij de verbinding tussen pijp en lange demper :cry:

Ik heb al wel gezien dat het geen standaard 2cv demper is. Er staat ook een nummer in gestanst..

Zal ik dus eerst maar proberen te lassen?
Bob

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 808
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » zo 1 nov, 2009 19:51

Ok heel even off topic voor de uitlaten van de 602 cc uit de jaren 60.
De diameter van de pijp(en) en dus ook de aansluiting zijn anders dan die van de latere motoren.
Volgens mij wordt er nu voor de Ami 6 en een verloop pijpje gemaakt zodat je wel de "moderne" 2e demper kan gebruiken. Maar Ami magazijn of 2cv garage moet je wel aan een originele Ami uitlaat kunnen helpen.

Veel lastiger zijn de uitlaten voor de AZAM 6, de Dyane's en de AK350. Die hebben een uitlaat die uit 5 delen bestaat en langs de rechterkant van de auto loopt. En waarvan de laatste pijp of schuin onder de auto doorloopt naar links achter of zoals bij de AK 350 OVER het chassis heen gaat :shock:
------------------------------
Traction 11 BL 1950

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » zo 1 nov, 2009 20:14

Uitlaat is nog wel te doen, heb in NL nog niet geinformeert maar zie ze wel terug op diverse sites op internet.
De eindpijp van de AK350 is afwijkend maar ben ze op diverse markten nieuw tegengekomen.
Voorste pijp, 1e demper, buis naar sigaar en sigaar zijn volgens mij gelijk aan Ami6.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1516
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » zo 1 nov, 2009 21:11

Ik heb ook zo'n uitlaat onder de Dyane. Zoals AK350 zegt maken ze die inderdaad opnieuw, is altijd wel aan te geraken.



Yannick
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
Eendeke
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 538
Lid geworden op: di 12 feb, 2008 15:54
Locatie: Hilverum onder de zendmast.

Bericht door Eendeke » zo 1 nov, 2009 21:22

Okee, bedankt.
Ik raak even de klust kwijt over al die motoren (ik heb dan toch juist zo m4 motor als de azam6 dyane 8 met 28pk?) Is dat juist wel lastig? Volgens mij loopt ie namelijk wel gewoon recht onder de bestuurdersstoel door!

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5246
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 1 nov, 2009 21:23

de motor ??? ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie