Pagina 1 van 3
Kouder dus start op 1 cilinder
Geplaatst: do 5 nov, 2009 12:34
door geit
Hoi,
Ben nu al enkele jaren op de sukkel ,als het koud is start hij op 1 cilinder.
Wat is er al gebeurd; 123 ontsteking, nieuwe bobine, nieuwe bougiekabels, nieuwe carburator, compressie ok, kleppen geregeld, bougies vervangen.
Eens dat de wagen na een 5 a 10 seconden op 2 cilinders begint te draaien, mag je hem stil leggen en hij start op een kwartslag. Deze is al bij verscheidene 2cv garages geweest voor dit probleem, maar de moment dat het kouder wordt zegt ie foert.
Positief blijven

hij start uiteindelijk altijd.
Ook alle truuks met pompen, geen choke, wel choke, pompen en stukske choke hebben geen succes. het beste ging het met 2x pompen en 1/4 choke, wordt het echter wat kouder of warmer.......foert.
Geplaatst: do 5 nov, 2009 19:17
door AZL57
Ik had dat euvel ook, door toeval kwam ik erachter dat mijn nieuwe bougiekabels niet goed klemden op de bougies. Stekkertjes iets platgedrukt met een tang en weg was het probleem.
Je zou het zeker eens kunnen proberen.

Geplaatst: do 5 nov, 2009 19:41
door Ramon
als dat niet lukt probeer dan eens weer contact puntjes of een andere 123. ik hen dat namelijk eebs gehad dat ie stuk was!!
Geplaatst: do 5 nov, 2009 20:08
door geit
Hoi,
andere 123 is al geprobeerd, gaf geen verbetering.
dat van die stekkertjes ga ik nog eens proberen;
Geplaatst: do 5 nov, 2009 21:23
door Ramon
probeer toch eens puntjes!!!
Geplaatst: do 5 nov, 2009 21:37
door geit
Heb de electronische er laten opzetten, daar het probleem zich al voor deed als er nog puntjes opzaten. Volgens de garagehouder zou dit probleem met de 123 opgelost zijn. NIET DUS
Heb toen met een andere 123 getest en ook even terug op contactpuntjes.
Sorry, had dit bij mijn vorige antwoord moeten vermelden

.
Geplaatst: do 5 nov, 2009 21:49
door Ramon
oke meet je compressie eens? is dat te laag even de kleppen stellen, daarna opnieuw meten!
Geplaatst: do 5 nov, 2009 21:58
door geit
Zoals je in mijn info van reeds gedane zaken kunt lezen is dit ook reeds gebeurd. 2 weken geleden nog bij een groot onderhoud. Ben er bij gebleven en heb hem de compressie weten meten 8,3 en 8,4 en de kleppen zijn toen ook gesteld. Het enige waar een franse eendrijder aan dacht bij de meeting national was het inlaatspruitstuk waar een scheurtje zou kunnen inzitten. Maar toen was het warm weer en startte ie direct op 2cilinders. Dit is al een ander occasie spruitstuk.
Geplaatst: do 5 nov, 2009 21:59
door backfire
Weet je zeker dat ie op 1 cilinder start, trek eens de bougiekabel los van 1 van de bougies. Als het inderdaad op dezelfde manier start, sluit dan eens de linker bougiekabel aan de rechtercilinder en V.V. Als dan nog steeds dezelfde cilinder is dan ligt het in ieder geval niet aan de bougiekabel / bobine. Als het dan wel anders is dan moet je eens de aarding nalopen, want waarschijnlijk is de vonk te zwak en met een dubbele bobine zoals bij de eend, gaat de vonk naar de bougie met de minste weerstand. Dat zal over het algemeen de bougie zijn met de korste bougiekabel.
Geplaatst: do 5 nov, 2009 22:14
door geit
Alle 4 de garages bevestigden dat de motor als het kouder is zoals de laatste dagen de motor op 1 cilinder start.Heb de auto steeds meerdere dagen bij hen gelaten, daar als hij eenmaal op 2cilinders gedraait heeft hij direct op 2cilinders terugstartte nadat men hem stillegt. Ze hebben allen de test gedaan zoals Backfire zegt.Toen geen enkel het probleem kreeg opgelost was het antwoord van allen...... U bent niet de enige met dit probleem.
Fantastisch om dit te weten, maar de oplossing is er nog niet.
Geplaatst: vr 6 nov, 2009 20:53
door Hassie
Wellicht nokkenas speling waardoor slechts één ontstekingstijdstip exact op tijd werkt???
Vrgrt
Hassie.
Geplaatst: ma 9 nov, 2009 14:37
door Pistachke
Heb dit probleem dit jaar ook gehad op de Nationale in Frankrijk... 't was toen niet echt koud (heb bij koudstart trouwens nooit problemen gehad), maar heb toen gewoon de moertjes van in- en uitlaatcollector even losgezet, een lichte tik op de cilinderwand gegeven en de boel terug vastgezet...liep weer als een trein. Give it a shot....
Geplaatst: ma 9 nov, 2009 21:54
door geit
@ AZL57, heb de klemmetjes wat dichter geknepen, maar spijtig genoeg zonder resultaat.
@Pistachke, er zitten nieuwe dichtingen tussen, dus deze zijn ook in orde.
Aan allen, bedankt om mee te denken.

Geplaatst: wo 11 nov, 2009 13:07
door geit
Als je voor de auto staat is het de linkercilinder die niet direct meewerkt.
Geplaatst: wo 11 nov, 2009 14:41
door joe_catchou
spook blokje er uit en eens een ander in ?