Pagina 1 van 1

bobine

Geplaatst: vr 13 nov, 2009 21:49
door 2cv1988
kben onlangs met mijn vrouw in de 2cv naar frankrijk gereden, ik wissel om de 300km af om te rijden met mijn vrouw... terwijl zij reed knapte ik een uiltje, en zij had gezien dat er getankt moest worden, (ondertussen lig ik nog lekker in dromenland :D ) ze wilt terug vertrekken, en de bobine laat het afweten, ze was nogtans vervangen voor het vertrek... ze maakt me wakker en zegt, ze wilt niet meer starten :o ik heb de motorkap opengezwierd en de + en - pool verwisseld op de bobine, 5sec starten en we waren weer vertrokken... is dit eigenlijk wel gezond wat ik met de bobine doe? zomaar de draden verwisselen?
groetjes,

Re: bobine

Geplaatst: vr 13 nov, 2009 23:42
door Roel van de wal
Lijkt me niet zo best. Maar daar weten de heren die hierna een berichtje plaatsen uiteraard veel meer over, dus.....

Wat mij wel van het hart moet, het feit dat je samen met je vrouw naar Frankrijk gaat met je 2pk'tje, wat een mazzel. Mijn geliefde wil nog niet eens naar de supermarkt zo'n 600m verderop in een van m'n Dyane's, laat staan nog verder weg. Dan moet ik bij haar in de auto meegaan en mag er bekant zelf niet in rijden.

Du7s niet zeuren over die bobine, geniet maar lekker een vakantie met je 2 cv.

Groet,

Roel

Re: bobine

Geplaatst: vr 13 nov, 2009 23:47
door Roel van de wal
PS!!! Wij - mijn geliefde en ik - kunnen het samen heel goed vinden, dus daar ligt het niet aan. ( stel je voor dat ze het voorgaande bericht van mij zou hebben gelezen :oops: ) Maar ze heeft nu eenmaal har princiepes en die moet ik dan ook mar waarderen. Die princiepes stoppen echter zodra de tank leeg is. of bijna leeg, dan mag ik met haar kar op pad :cry: ,

Groet,

Roel[/quote]

Geplaatst: vr 13 nov, 2009 23:54
door 2cv1988
ha, dat is het probleem niet bij ons :) als mijn 2cv eerst op de oprit staat en mijn vrouw moet weg, dan rijd zij met de 2cv en ik met de fiat500 (haar wagen)
maar ik ga wel elke dag werken en mijn zondagse trip maken in mijn 2cv :D

groetjes,

Geplaatst: za 14 nov, 2009 00:59
door dyane_maniac
stekkertjes omdraaien is meen ik niet zo erg. iig aangeraden igv problemen (wat je dus gedaan hebt). tis wel een teken dat de bobine niet al te best meer is geloof ik. en ja zelfs nieuwe kunnen al niet te best uit de fabiek komen

Geplaatst: za 14 nov, 2009 07:21
door Kulio
Het volgende is gebeurt. Tijdens het tanken is het contact aan blijven staan terwijl de motor niet draaide. Er is een gelijkstroom door de bobine blijven lopen waardoor het magnetisch veld het metaal in de bobine in een richting is gaan staan. Dat heeft verhinderd dat de bobine een goede hoogspanning heeft kunnen opwekken. Door het omdraaien van de de spanning op de bobine is het probleem verholpen. Er is dus niets aan de hand met de bobine. Het is een normaal verschijnsel dat zich onder deze omstandigheden kan voordoen.

Bij een 123 ontsteking kan het niet gebeuren omdat hierbij de stoom door de bobine wordt uitgeschakeld als de motor niet loopt.

Geplaatst: zo 15 nov, 2009 12:02
door Martijn, Arnhem
Ik heb een tijdje geleden een nieuwe bobine erin gezet na zelfde problemen. Heeft altijd goed gewerkt maar sinds ik met ochtendvorst weer voor een ritje m'n winterhoesje erop had liet de bobine het meteen afweten na een tankbeurt.

Geplaatst: zo 15 nov, 2009 12:21
door the Nosepicker
Kulio schreef:Het volgende is gebeurt. Tijdens het tanken is het contact aan blijven staan terwijl de motor niet draaide. Er is een gelijkstroom door de bobine blijven lopen waardoor het magnetisch veld het metaal in de bobine in een richting is gaan staan. Dat heeft verhinderd dat de bobine een goede hoogspanning heeft kunnen opwekken. Door het omdraaien van de de spanning op de bobine is het probleem verholpen. Er is dus niets aan de hand met de bobine. Het is een normaal verschijnsel dat zich onder deze omstandigheden kan voordoen.

Bij een 123 ontsteking kan het niet gebeuren omdat hierbij de stoom door de bobine wordt uitgeschakeld als de motor niet loopt.
Kan ook dat de bobine niet meer 'zo denderend' is. Bij warme motor (en warme bobine) start hij dan slecht. Hoeft dus niet per sé te komen door de eend op contact te laten staan.