Pagina 1 van 1
synthetische olie
Geplaatst: ma 15 mar, 2004 10:31
door zwetseend
Hallo,
ik heb zaterdag geleerd dat je geen synthetische olie in je eend moet gooien omdat dan het brons oplost, nou heb ik vorige week van een citroen garage semi-syntetische olie meegekregen.
Mag dat er nou wel in?
groetjes Anneke
Geplaatst: ma 15 mar, 2004 18:19
door Pieter
Probleem met volledig synthetische olie is dat de aanslag/aanzettingen van natuurlijke olie losgeweekt wordt, deze gaat ronddrijven, en kan olieleidingen verstoppen en afdichtingen aantasten. Semi-synthetisch is nooit een probleem.
Geplaatst: ma 15 mar, 2004 19:19
door robin2cv
hello
ik heb mijn visablok helemaal uiteen gesmeten en gereinigd nu ik g ahier wel synthetische olie in gieten. Ik ga ervan uit dat heel de blok schoon is.
greetz
robin
Geplaatst: ma 15 mar, 2004 22:35
door Job
robin2cv schreef:hello
ik heb mijn visablok helemaal uiteen gesmeten en gereinigd nu ik g ahier wel synthetische olie in gieten. Ik ga ervan uit dat heel de blok schoon is.
greetz
robin
moet kunnen

Geplaatst: di 16 mar, 2004 12:45
door Lelijke Eend
Is het niet een idee om je olie af te tappen, er in plaats van olie wasbenzine of een andere vetoplosser in te gieten, de motor een een paar te slagen draaien met de slinger, alles een nachtje te laten staan, de motor weer een paar slagen te draaien en daarna de rommel af te tappen? Dan moet alles brandschoon zijn lijkt me. Daarna hetzelfde procedé een paar keer herhalen met gewone, syntetische olie om de laatste resten vetoplosser er uit te 'spoelen.
Of verniel je dan je motor?
Geplaatst: di 16 mar, 2004 12:49
door Duintje
Als ik mij goed kan herinneren heeft Daffy me ooit verteld dat hij versnellingsbakken intern met diesel reinigt.
Motorblokken volgens mij ook.
Maar hoe of wat kan hij je het beste zelf vertellen.
Marcel
Geplaatst: wo 17 mar, 2004 20:34
door Bullit
WASBENZINE!!??
Daar bestaat zogenaamde flush olie voor en dat is al link genoeg!! kzou er niet aan beginnen!
Geplaatst: do 18 mar, 2004 09:08
door Lelijke Eend
Okee, maar waarom? Lost het je pakkingen op ofzo?
Geplaatst: do 18 mar, 2004 16:50
door Pieter
omdat dan van alles rond gaat drijven... een beetje wasbenzine reinigt niet alles...
Neem van mijn aan, dat de aanslag van minerale olieen hardnekkig is (ik heb ooit een dag IN het carter van een motor gezeten... je krijgt aanslag niet zomaar los!)
Geplaatst: za 20 mar, 2004 11:25
door Cubitus
hoi ik snap niet waarom mensen hier met alle geweld synthetische olie in hun motor willen, semi-synthetische olie werkt prima dus waarom al die moeite? Trouwens de meeste volledig synthetische olie is weer dunner dan semi wat dan weer een hoger olieverbruik oplevert.............Plus alle ellende van loswekend vuil wat je oliekanaal gaat verstoppen of wasbenzine in je blok gooien

. Denk toch niet dat je motortje daar beter van wordt dus waarom niet gewoon elke 10.000 even nieuwe semi-synthetische olie filtertje klaar........

Geplaatst: ma 22 mar, 2004 10:41
door Gerard2cv
Het is prima om op synthetische olie over te stappen.maar waarom?Het kost 2X zo duur
en gaat 2X zo lang mee.en om over te schakelen moet je omdat je nooit het hele oliesysteem kan aftappen,er blijft altijd een halve liter achter en dat mengt met de nieuwe
olie,dus moet je na 500km weer veversen om alle olie synthetisch te laten zijn en je vuil
kwijt.Vroeger reden alle eendjes op olie 20w en haalde ze ruim 3 ton.Dus waarom die
dure olie?Om je aandelen in de olieindustrie op te peppen?
Geplaatst: ma 22 mar, 2004 12:38
door Bullit
Lelijke Eend schreef:Okee, maar waarom? Lost het je pakkingen op ofzo?
* schopt lelijke eend onder z'n eendengat *
Nee! Je blok loopt muurvast! En als je nog op tijd bent en het blok draait nog dan kun je erop rekenen dat veel lagers en cilinderwanden al behoorlijke schade opgelopen hebben.
Wasbezine ontvet! Je motor dient gesmeerd te worden. Ik schat in dat 30 seconden genoeg is om je blok weg te kunnen gooien.
Flush olie is een heel dunne olie die gemaakt is om alle vastgekoekte zooi los te weken. Aggressief spul dus. De olie is zo dun (viscositeit van5 meen ik) dat je blok er maar enkele minuten op mag en kan draaien. Daarna moet je alles aftappen en je filter vervangen.
Ik heb verhalen gehoord van geflushte motoren (geen eendenmotoren) die al 3 ton gereden hadden op 15W40 waarna hun baasje ze wilde verwennen met synthetische olie.... na 10.000 km was het afgelopen omdat een kanaaltje verstopt was met losgeweekte troep.
Bullit
Geplaatst: ma 22 mar, 2004 20:01
door Lelijke Eend
Nouja, ik was dus zowieso niet van plan wasbenzine in mijn Eend te flikkeren (tenzij hier gezegd zou worden dat het kan) en als ik dat gedaan zou hebben zou ik daar de motor nooit op laten lopen, alleen een paar slagen ronddraaien met de slinger en lang laten weken (stilstaand he). Ik was dus gewoon nieuwschierig hoe stom (of heel misschien zelfs wel slim) mijn idee was.
Schop geaccepteerd