Pagina 1 van 3
verschil nokkenas
Geplaatst: wo 25 nov, 2009 13:25
door jannes
een nakenas van een acadiane
en een nakenas van een 2cv special 6
aca motor am2a
en een spelial 6 0.a6
Re: verschik nokenas
Geplaatst: wo 25 nov, 2009 13:32
door SamClukkers
Ik zal eventjes vertalen voor de vrienden.
Jannes zou graag weten of er verschil is tussen de nokkenas van een Acadiane en 2cv.
Just, Jannes?
Geplaatst: wo 25 nov, 2009 13:39
door jannes
zo iets
Geplaatst: wo 25 nov, 2009 21:11
door Bertje Beige
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, ik ga nl een krukas uit een 2CV motor (635) in een acadiane (am2a) zetten.
Ik ga er eigenlijk van uit dat beide nokkenassen het zelfde zijn, maar misschien is dat wel niet zo.
Geplaatst: wo 25 nov, 2009 22:10
door Bartje
Zo ver ik weet in princiepe niet, maar....
Ik heb verschillende 602cc nokkenassen gemeten en merkte dat iedere as anders is, waarschijnlijk productie toleraties die voor een goedkope auto nu eenmaal wat ruimer zijn....
o.a. waarschijnlijk daardoor heb je gezonde standaard motoren die gaan als een dolle en motoren die tam zijn en alles er tussenin...
Geplaatst: do 26 nov, 2009 00:48
door Hans B
Het maakt niet uit of je een nokkenas van een 2cv6 in een aca (am2a) blok zet. De nokkenassen zijn gelijk (dacht ik). Let wel op de nokhoogte: minimale hoogte per nok moet 32.5 of hoger zijn. Liefst te meten met een digitale schuifmaat. Hoe hoger de nok, hoe beter: Dus feller en mooier lopen. Maximale nokhoogte is zo'n 32.85 maar dat is uitzonderlijk (lees:nieuw).
Let er ook op dat de nokken onderling niet teveel verschillen. De achterste nokken bedienen de inlaat (en mogen ondeling niet teveel afwijken), de voorste bedienen de uitlaat en mogen ook ondeling niet teveel verschillen, anders krijg je problemen met het stellen van je kleppen.
Dan mogen de inlaatnokken en uitlaatnokken ook niet teveel verschillen onderling mits je een goed fel motortje wilt hebben. Mooiste is dus een nokkenas met alle nokken rond de 32.8 mm. Ook belangrijk is of er genoeg spanning zit op de drie veertjes op de tandwielen.
Succes,
Hans
Geplaatst: za 28 nov, 2009 14:13
door jannes
maar is het enige bij een am2 moter dan de comp en de turbo en voor de rest geen verschil
van grotere sproeier of zo
Geplaatst: za 28 nov, 2009 14:47
door Bertje Beige
Geplaatst: za 28 nov, 2009 14:48
door Tom Duckpower
van mij mag jannes ook wel proberen duidelijke taal te typen.. moet niet zo moeilijk zijn lijkt me
Geplaatst: za 28 nov, 2009 14:54
door Joos
jannes schreef:maar is het enige bij een am2 moter dan de comp en de turbo en voor de rest geen verschil
van grotere sproeier of zo
jannes in het Nederlands schreef:Dus het enige verschil met de AM2-motor is de compressie en de geforceerde luchtinlaat? Voor de rest is er geen verschil? Hij heeft geen grotere sproeiers ofzo?
Geplaatst: za 28 nov, 2009 17:06
door SamClukkers
Bedankt, Joos!
Geplaatst: za 28 nov, 2009 18:29
door Joos
Samen werken aan een betere wereld
Geplaatst: za 28 nov, 2009 22:13
door David
Geplaatst: zo 29 nov, 2009 11:43
door TimVS
Jannes is aan het kijken hoe het komt dat de am2 blokken een hogere compressie hebben.
Geplaatst: zo 29 nov, 2009 11:50
door Hans B
Ami en Acadianeblokken hebben andere zuigers namelijk 9:1,( 2cv6 heeft 8:5) dus hogere compressie.