Pagina 1 van 2

Accu

Geplaatst: vr 4 dec, 2009 10:20
door Casper2CV
Ik heb een vraagje. Als ik de eend nou stationair laat lopen en ik rijd er niet mee word de accu dan opgeladen of loopt hij dan juist leeg?

Geplaatst: vr 4 dec, 2009 10:26
door deusjevo
Hij zal laden maar snel zal 't niet gaan.

Geplaatst: vr 4 dec, 2009 11:45
door Jeroen-citroen
In principe moet hij gewoon geladen worden het zal alleen zoals hierboven al gezegd minder snel gaan dan als je rijdt.

Meet anders een keer. Motor niet draaiend = accuspanning ongeveer 12,7 volt.
Draaiende motor moet toch ongeveer rond de 14,4 volt opleveren (iets verhoogd toerental) Dit moet zo blijven als bv de verlichting ingeschakeld wordt.
Je kunt gewoon over de accu polen meten.

Geplaatst: vr 4 dec, 2009 13:19
door Casper2CV
ok dankje wel voor de reacties ga hem vanmiddag is even laten lopen.

Geplaatst: vr 4 dec, 2009 13:24
door deusjevo
"Even laten lopen" zou ik persoonlijk vervangen door "een stukje rijden".
Is beter voor de motor als hij even lekker op temperatuur komt.

Geplaatst: vr 4 dec, 2009 13:27
door backfire
bij stationair draaien laadt ie niet bij, stroomverbruik van de dynamo en bobine is groter dan stroomopbrengst van de dynamo. Pas rond de 1100-1500 toeren gaan systemen voldoende leveren om ook echt te gaan laden.

Geplaatst: za 5 dec, 2009 07:52
door Kulio
Backfire schreef:
bij stationair draaien laadt ie niet bij, stroomverbruik van de dynamo en bobine is groter dan stroomopbrengst van de dynamo.
De dynamo gebruikt geen stroom maar levert stroom. De bobine gebruikt wel stroom en zal bij stationair draaien net iets meer stroom verbruiken dan de dynamo levert.

Geplaatst: za 5 dec, 2009 08:17
door Punky
De dynamo van een eend heeft stroom nodid om stroiom op te wekken en gebruikt naar mijn mening dus zeker een gedeelte van de stroomopbrengst. De bobine zal echter meer verbruiken.

Stationair laadt hij dus zeker niet bij. Stationair met de choke open wel iets, maar het is niet zo goed voor je blok en daarnaast zal de aanschaf van een acculader goedkoper zijn dan de benzine en slijtage. ;-)

Geplaatst: za 5 dec, 2009 10:09
door Roel l'Hiver
De dynamo heeft stroom nodig om een magnetisch veld op te kunnen wekken. Dit gebeurt in de veldspoelen op de rotor, de stroom heet dan ook de veldstroom. Dit is een dunne draad waarop spanning komt te staan zodra je de sleutel 'op contact' zet. Door het verdraaien van dit magnetisch veld in een spoel (de stator) wordt in de statorspoel een wisselspanning opgewekt. Dit is de dikke kabel die naar de accu gaat. Bij stationair toerental heeft de dynamo niet genoeg capaciteit om én de eigen veldstroom op te wekken, én de bobine te voeden én de (lege) accu te voeden.

Op deze pagina staat een uitleg met duidelijke plaatjes.

Koop een goede acculader, is ook beter voor het milieu ;-)

Geplaatst: za 5 dec, 2009 12:24
door backfire
Een dynamo verbruikt ongeveer 5 ampere, dat lijkt veel , maar is het niet, dat is maar 60 watt, terwijl hij ongeveer 370 watt opwekt. Bobine zit op ongeveer 3 ampere. Om het exact te meten kun je er altijd een ampere meter tussen zetten, dan weet je het precies.

Voor de rest zoals Ascoltare aangeeft.

Geplaatst: za 5 dec, 2009 12:54
door dyane_maniac
backfire schreef:Een dynamo verbruikt ongeveer 5 ampere, dat lijkt veel , maar is het niet, dat is maar 60 watt, terwijl hij ongeveer 370 watt opwekt.
bij hoeveel toeren dan? ik vraag me af of die 370 watt gehaald wordt bij stationair. overigens denk ik niet dat bij stationair de dynamo meer energie kost dan dat ie oplevert, maar het zal niet veel zijn.

Geplaatst: za 5 dec, 2009 12:56
door deusjevo
Punky schreef:De dynamo van een eend heeft stroom nodid om stroiom op te wekken en gebruikt naar mijn mening dus zeker een gedeelte van de stroomopbrengst. De bobine zal echter meer verbruiken.

Stationair laadt hij dus zeker niet bij. Stationair met de choke open wel iets, maar het is niet zo goed voor je blok en daarnaast zal de aanschaf van een acculader goedkoper zijn dan de benzine en slijtage. ;-)
Dus na een x aantal uren stationair draaien is je accu leeg door het verbruik van de bobine :?:

Geplaatst: za 5 dec, 2009 13:46
door backfire
Ik weet niet bij welk toerental dat gehaald wordt, ik weet dat alleen van mijn Honda cb400f en max opbrengst is bij mijn Honda bij 5000 toeren. Maar goed die maakt dan ook 10000 toeren max. Dus zal dat voor de eend zo rond de 2500 liggen, maar dat is een gokje mijnerzijds.

Geplaatst: za 5 dec, 2009 13:49
door Roel l'Hiver
ericsaskia schreef:Dus na een x aantal uren stationair draaien is je accu leeg door het verbruik van de bobine :?:
Nee, het gaat er om of de dynamo bij stationair toerental genoeg vermogen heeft om ook nog een lege accu op te laden.

Het is beter voor je motor, voor portemonnee, voor het milieu en voor de economie om een goede acculader te kopen en die te gebruiken dan om je motor een (paar) uur stationair te laten draaien om je accu te laden.

Geplaatst: za 5 dec, 2009 14:33
door Gerard2cv
De dynamo levert maximaal vermogen bij ca 2800 t/min
en hij laadt bij 1050t/min 5A
2350t.min 22A
4450t/min 28A