Pagina 1 van 1

Ruitenwissermotor stuk?

Geplaatst: ma 7 dec, 2009 16:56
door Neliz
De ruitenwissers zijn er mee opgehouden. Ik heb het onderzocht, en ik merkte dat de motor erg warm is. Is de motor overleden? Er is op geen enkele manier beweging in de ruitenwissers te krijgen. Ik vond ook dat er een smerige, verbrande lucht in de buurt van de motor te ruiken was.

Of moet ik de bewegende delen smeren? Ik denk haast dat te laat is.

Geplaatst: ma 7 dec, 2009 18:07
door AZL57
Wat is het voor type motor? Een ronde of een assynetrische met gaatjes aluminium?

Geplaatst: ma 7 dec, 2009 20:03
door Neliz
Een ronde geloof ik. De motor zit goed vast als ik hem inschakel dan wordt ie goed warm.

Geplaatst: ma 7 dec, 2009 21:23
door gillis
als ik het zo hoor....is het inderdaad over en uit. lijkt op dat de boel vast zit van binnen (daarom wordt het warm) spoel draait niet meer rond.

mogelijk open maken en bekijken maar denk dat je dan een echte electro nerd moet zijn om er nog wat van te bakken....gewoon een andere motor als je het mij vraagt.

Geplaatst: ma 7 dec, 2009 22:00
door AZL57
mogelijk de lagers versleten. Een andere zoeken is inderdaad de eenvoudigste optie. Maar je zou hem eens open kunnen maken.

Geplaatst: ma 7 dec, 2009 22:26
door Neliz
Ja ik ga hem open schroeven.

Trouwens: is er ook ergens een overzicht van zekeringen en amperages voor de 2cv?

Geplaatst: ma 14 dec, 2009 17:47
door Neliz
Goed, updateje.

Ik heb er een andere motor ingezet en alles bewegende delen goed gesmeerd. De asjes waren gangbaar, dus daardoor is de motor niet oververhit geraakt.

Ik heb de motor opengehaald en die stonk nogal verbrand. Er zaten harde zwarte stukjes op de spoel en in de behuizing van de magneet.

Al met al een leerzaam middagje :)

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Let op de troep die ervoor ligt: dat kwam er uit (ringetje daargelaten :P)

Dan rest mij nog de vraag: kun je nu de verbrande motor weggooien? Of is het een kwestie van schoonmaken en hij fiets weer heen?

Geplaatst: ma 14 dec, 2009 18:58
door backfire
Dat ligt er helemaal aan, als de isolatie kapot is gaan de windingen sluiting maken en zal de motor nooit meer goed draaien. Opnieuw wikkelen is een optie. Maar hoe zit het nu in het voorste stuk, je tandwielhuis, is daar nog wel alles goed? Zo niet ik ben toch nieuwsgierig hoe dat er daar uit ziet. :D

Geplaatst: ma 14 dec, 2009 22:45
door Spookeend
Ik heb er ondertussen al 2 opgefikt.........

Hoe, in de winter met je ruitenwissers nog niet in de ruststand je eend uitzetten. Ruitenwissers staan over contact, dus, op het moment dat je je een start, gaan ze meteen werken, ook al heb je de schakelaar afgezet, als de wissers nog niet beneden zijn, willen ze dat toch zo snel mogelijk doen......

Mocht het dan gevroren hebben, en de wissers zitten vast op de ruit (omdat je eerst start voor je gaat krabben) dan is het na 10 seconden gewoon over met het motortje......

Niet dat dat bij jouw het geval is denk ik, toen vroor het nog niet, maar laat het een leer zijn voor iedereen van de winter....
Ow ja, koste me de 2e keer ook mijn ruitenwisser mechaniek, de stangen die de wissers aandrijven, totaal kromgeduwd door het motortje.........

Waarom opnieuw wikkelen van de spoelen? er zijn zat 2ehands te vinden toch? Maar wat Backfire zegt, waarschijnlijk zijn die zwarte koolstukjes gewoon isolatie, en is het the end...........

Geplaatst: di 15 dec, 2009 00:19
door Punky
Goede info, overwoog net om een kartonnenplaat te maken voor op de voorruit, die door de wissers werd vastgehouden.

NIET DOEN DUS!!! Thanks.

Geplaatst: di 15 dec, 2009 09:08
door Jeroen-citroen
Die kartonnen plaat kan wel. De wissers vriezen daar niet aan vast en als je de plaat verwijderd voor het starten wissen ze over een schone ruit en heb je geen problemen.