Pagina 1 van 4

dyane 6 op oud chassis? En plaatwerk herstel

Geplaatst: wo 9 dec, 2009 08:56
door Flevo_Duck
Ik heb een vraag ik ben bezig een dyane 6 uit 1974 op te knappen en er zit een behoorlijk slecht chassis onder.

Nu heb ik een chassis gevonden maar is een oud type chassis met draagarmen met batteurs en froteurs maar kan op dit chassis een 6je geplaatst worden of kan ik beter uitkijken naar een nieuw type chassis.

Want vroeg mij ook af of er bij een 74'er dyane origineel ook niet batteurs en froteurs zaten?

Geplaatst: wo 9 dec, 2009 09:40
door Michiel van G.
hoi,
het ligt een beetje aan hoe oud je oud noemt, de Dyane is tot 1972 (modeljaar) geleverd met steunen voor batteurs en met frotteurs, al dan niet in combinatie met gewone schokdempers.
Als het chassis verder identiek is (dwz niet zo oud dat het zijpootjes heeft op het middenstuk en de hrc op de balk voor de vooras) dan moet het passen.

Geplaatst: wo 9 dec, 2009 11:28
door Flevo_Duck
Zoals ik het op foto's heb gezien heeft het geen zijpootjes maar meer vroeg ik mij af of het chassis wel een 6'je aankan qua gewicht etc. de handrem bv zit ook anders en ontbrekende schobrekers voor en de driehoekjes vooraan bij het chassis.

Trouwens is remcircuit rood nou lhm of Dot?

Geplaatst: wo 9 dec, 2009 11:47
door Jeroen-citroen
remsysteem rood is dot

Geplaatst: wo 9 dec, 2009 12:04
door Michiel van G.
heb je misschien een foto van het chassis?
dat is wat makkelijker vergelijkbaar.
Het zou namelijk ook van een ami6 of een 425cc 2cv. Dan zit er inderdaad wel meer verschil in.

Kwalitatief gezien zijn die chassis natuurlijk wel beter dan de nieuwe ongegalvaniseerde (vragen daarover per pm)

Geplaatst: wo 9 dec, 2009 14:06
door Flevo_Duck
maar geen probleem dat een 6'je er niet op zou passen?

Geplaatst: wo 9 dec, 2009 14:14
door engbokho
Ami 6 of 18 pk chassis gaat niet echt (makkelijk) passen

Geplaatst: wo 9 dec, 2009 14:19
door Flevo_Duck
zoals ik het zie is het hetzelfde chassis als mijn 18pk chassis maar kun je daar ook een 602cc motor op plaatsen?

Geplaatst: wo 9 dec, 2009 14:23
door Flevo_Duck
want ik heb eventueel nog wel een 18pk motor met bak staan weet niet of dit allemaal nog los is, maar op kenteken staat een Dyane 6 en weet niet of dit met apk een probleem is omdat je zowel het chassis en motor aan zou passen en je dus 2 van de 3 dingen aanpast en dacht altijd dat je of chassis of motor of carroserie aan mocht passen...

Geplaatst: wo 9 dec, 2009 14:52
door Michiel van G.
Cilinderinhoud is geen probleem. Als je er nu een gsa motor in ging leggen gaan ze moeilijk doen. Maar met een 18pk zeker niet.

Een ami-6 motor zou dan misschien nog een optie zijn.

Geplaatst: wo 9 dec, 2009 15:19
door Flevo_Duck
of gewoon een 6 motortje....??

Maar tot nu toe heb ik veel eraan gehad maar eigenlijk zou ik dus een dyane 6 willen herstellen met een nieuw chassis en nu liep ik tegen een nieuw "oud" chassis met batteurs en froteurs en wil daar een 6 motortje opzetten zodat het kenteken met de motor inhoud correspondeerd en angst ligt bij de mogelijke aanpassingen die ik hiervoor moet treffen of is dat enkel handrem en mogelijk pedalen?

Geplaatst: wo 9 dec, 2009 15:50
door dyane_maniac
het motortje moet er op passen. evt een motorsteun gat verplaatsen. het moeilijkst aan te passen is evt het remsysteem. maar als je dit dot 4 (trommels voor) houdt voorzie ik weinig echte grote problemen. ik zelf bouw het spul om naar lhm en daar zijn een paar kleine aanpassingen voor nodig.

een groter probleem zie ik in de legaliteit van een evt chassiswissel.

Geplaatst: wo 9 dec, 2009 15:52
door Flevo_Duck
dat is een zorg voor later ik heb het oude (huidige chassis nog) en dit wat ik nu op het oog heb is een nieuw chassis.

En wil eigenlijk een 6 motortje met eventueel dan een bak met trommels dat is eht punt niet echt.

Geplaatst: wo 9 dec, 2009 16:02
door AZL57
er kan verschil in de veren zitten , dan moet je die ook overzetten. Een 6 motor is zwaarder dan een 18pk.

Geplaatst: do 10 dec, 2009 08:21
door Flevo_Duck
en om welke veren gaat het hier dan precies?