Pagina 1 van 1

voorruit zelf vervangen - hoe?

Geplaatst: ma 28 dec, 2009 13:44
door Charl
Hallo,

Nou, de titel zegt het al.
Ik wil de uitdaging aangaan zelf mijn voorruit te vervangen.
Zijn er beschrijvingen te vinden op dit forum die daarover gaan?
Ik heb een tijdje gezocht maar kon niks vinden.

De ruit is er al uit met slechts wat zwarte resten op de stijlen.

En als er nog niets over geschreven is hier wordt het hoog tijd, toch?

Geplaatst: ma 28 dec, 2009 13:58
door Duintje
de ruit eruit vind ik het meest lastige, dus dat heb je alvast gehad.

Ruit erin gaat met de truuk met het touwtje.
Moeilijk uit te leggen, maar het is niet zo moeilijk. Maar je stopt een een stevig dun flexibel koord in het raamrubber, en dan trek je van binnenuit aan het koordje terwijl iemand anders van buitenaf staat te duwen.

Wazige beschrijving, lastig uit te leggen. Moet je gewoon zien eigenlijk.

Kijk hier ook eens:

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=8768

Met zoekterm touwtje kom je misschien wel verder

Geplaatst: ma 28 dec, 2009 13:59
door the Nosepicker
Voorruit? Of voorruitframe? Over beide is al heel wat geschreven.
Wat is je concrete vraag? Je hebt de ruit er al uit lees ik. Wil je weten hoe je een nieuwe er in zet? Of is er herstel van de raamstijlen/voorruitframe nodig?

Geplaatst: ma 28 dec, 2009 14:04
door Charl
moet ik er nog kit of pakking tussen smeren?

Ik heb inmiddels een beschrijving gevonden van een kever voorruit plaatsing, dat ging ook met een touwtje maar kit werd niet genoemd.
De kitresten zitten er bij mij nog op, dus het moet er wel tussen.
Ik neem aan alleen tussen rubber en frame? of moet er ook wat tussen rubber en voorruit?
En welke kit moet ik gebruiken

Geplaatst: ma 28 dec, 2009 14:17
door the Nosepicker
En welke kit moet ik gebruiken
Geen kit.
Oude kitresten verwijderen om je voorruitframe weer glad en strak te maken (zonder bobbels van oude kit).
Waslijn in je rubber trekken. Eventueel Tectyl ML op je frame smeren, (is aan te raden) dit glijdt beter en zorgt tevens voor roestpreventie.
Dan iemand tegen de ruit laten duwen en rustig en met wat beleid de waslijn wegtrekken, zodat de rubbers over het frame glijden.

Geplaatst: ma 28 dec, 2009 14:18
door ArneBrys
In principe hoort hier geen kit tussen te zitten.
Indien zowel het frame en de rubber in orde en shoon gemaakt zijn zou dit goed genoeg moeten afdichten.

Geplaatst: ma 28 dec, 2009 14:29
door Charl
Ik las net het topic over de voorruitstijlen waar ook veel info over de voorruitplaatsing te vinden is.
Dus een ieder die dit leest, ga eens kijken bij
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=8768

Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk of er ook tectyl tussen ruit en rubber moet?

Geplaatst: ma 28 dec, 2009 15:09
door the Nosepicker
Nee, het rubber sluit strak genoeg om de ruit, daar hoeft niets tussen. ( + daar zal weinig roesten.. ;) )

Tussen raamstijl en rubber is het wel aan te raden, omdat er altijd wel vocht tussen rubber en stijl kruipt. Waar tectyl zit, komt geen vocht, dus minder snel roest in je raamstijlen.

Geplaatst: ma 28 dec, 2009 15:11
door Charl
ok, bedankt!

Geplaatst: do 24 mar, 2011 19:55
door eendenkooi
Even mijn ervaring delen;
Van de week mij voorruit er in gezet.

1. smeer het frame en de gleuf waar het frame in gaat in met blanke tec
tyl
2. neem 2 stukken waslijn en doe die in de gleuf en laat de uiteinden overlappend samen komen in het midden (boven en onder)
3. zet de ruit in het rubber.
4. Zet de ruit met het rubber tegen het frame aan de buitenzijde en laat de koorden binnen uitkomen.
5. laat iemand aan de buitenzijde zacht tegen de ruit aandrukken op de plaats wat het koord er uit gaat komen
6. trek het koord eruit aan de binnenkant zodat het rubber over het frame komt. Doe dit een klein stukje onder en dan een stukje boven. Op die manier wordt de ruit ingeklemd.
7. ga zo door links en rechts.

werkt perfect !

Groet