achteruitrijverlichting

Vragen over het aansluiten van een kabelboom, of welk draadje waar naar toe gaat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tejo
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: di 30 nov, 2004 17:28
Locatie: De bilt

achteruitrijverlichting

Bericht door tejo » vr 8 jan, 2010 14:33

Hallo,

Ik ben een duitse Dolly aan het restaureren. Nu zat er fysiek geen achteruitrijlamp gemonteerd op de bumber maar hij wel de schakelaar op de versnellingsbak.

Is het zo dat deachteruitrijlamp van duitse auto's op dezelfde plak hangt waar bij ons de mistlamp hangt? Als ik naar de bedrading kijk zie ik een draad vanachter het dashboard naar de schakelaar aan de bak gaan en daarvandaan naar achteren. Dan ben ik hem kwijt, behalve als het stekkertje waarvan ik dacht dat hij voor de mistlamp was in werkelijkheid voor de achteruitrijlamp is.
Er is overigens ook geen mistlamp schakelaar links in het dashboard. Daar zit de schakelaar voor de alarmlichten. passen er op die plak twee schakelaars? (kan ik daar een schakelaar voor de mistlamp kwijt?)

Dank
Frank

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 8 jan, 2010 14:58

De schakelaar voor de mistlamp is van dezelfde soort als van de rest. Als ik het goed heb heeft de Dolly een special dashboard en dan zit de schakelaar van de mistlamp origineel links langs de teller.

De achteruitrijlamp heeft geen losse schakelaar. Alleen de schakelaar die op de bak zit. Hier zet je de + draad op en trek je door naar achteren op je achteruitrijlamp. Of deze kabel origineel in je draadboom zit weet ik niet. De kabel voor het mistachterlicht zit er volgens mij wel standaard op en die loopt dus via de handmatige schakelaar op je dashboard.

Ik weet niet of je zowel een mist als een aqchteruitrijlicht wilt monteren. Want je mistlamp moet meen ik rechts zitten. Maar dit kun je nakijken op www.rdw.nl zoek even op verlichting en je vind een compleet stuk over eisen aan verlichting.

Suc6
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4986
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 8 jan, 2010 15:25

Duitse eenden hebben geen mistachterlicht en gebruiken de kabel hiervan voor het achteruitrij licht.
Ik dacht dat de mistlamp links zat.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
tejo
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: di 30 nov, 2004 17:28
Locatie: De bilt

Bericht door tejo » vr 8 jan, 2010 15:33

Duitse eenden hebben geen mistachterlicht en gebruiken de kabel hiervan voor het achteruitrij licht. [/i
]

Ah, Dus ik kan, als het goed is een achteruitrijlicht aansluiten op het stekkertje dat links door de kofferbak steekt.

De schakelaar voor de mistlamp is van dezelfde soort als van de rest. Als ik het goed heb heeft de Dolly een special dashboard en dan zit de schakelaar van de mistlamp origineel links langs de teller.


Bij mij zit daar dus de schakelaar voor de alarmlichten. Ik wel eigenlijk twee extra schakelaars maken. 1 voor de mistlamp (incl waarschuwingslampje) en 2 achterruitverwarming (moet dat inderdaad via een relais? Op mijn oude eend zat hij gewoon op de schaelaar en draad van de mistlamp en daar heb ik geen probelemn mee gehad.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4986
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 8 jan, 2010 16:41

volgens mij hoeft geen relais. Even uitzoeken welk stekkertje van de achterkabelboom op het schutbord van het mistachterlicht is dan kun je van hier verder naar de schakelaar op de bak. Dat heet als je een achteruitrijlicht ipv een mistlicht wilt. ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
tejo
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: di 30 nov, 2004 17:28
Locatie: De bilt

Bericht door tejo » vr 8 jan, 2010 17:40

Ja precies!

Maar ik moet toch nog extra draden naar achteren trekken. Want ik wil nl en een achteruitrijlicht en een mistlicht en achterruitverwarming. Ik wil het dan alsvolgt gaan doen:

1 achteruitrijlicht: draad gebruiken die er al ligt (rechts onder bumper)
2 mistlamp: nieuwe draad trekken naar axchterkant auto. Lamp links onder bumper. Op dashboard waarschuwingslampje en schakelaar extra maken.
3 achteruitverwarming. Nieuwe draad trekken naar achteren. In dashboard schakelaar en waarschuwingslampje. Mijn vraag hier is of deze schakeling via een relais moet of niet.

Frank

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » vr 8 jan, 2010 19:17

Voor de volledigheid. De mistlamp moet in tegenstelling wat punky zegt links zitten en de achteruitrijlamp rechts :wink:
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4986
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 8 jan, 2010 19:55

Op de lampen zit normaal geen relais of dit voor een achterruit verwarming nodig is weet ik niet.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » vr 8 jan, 2010 20:07

Achterruit verwarming zou ik wel via relais schakelen voor optimale werking en het niet wegsmelten van schakelaar.
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
tejo
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: di 30 nov, 2004 17:28
Locatie: De bilt

Bericht door tejo » za 9 jan, 2010 08:27

Oke,

Dan doe ik het via een relais.

Dank allemaal voor de replies!

Groet Frank

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » za 1 mei, 2010 23:41

Heeft er iemand een fotootje van de schakelaar die op de versnellingsbak zit voor de achteruitrijlamp.
Heb ik nog nooit gezien...

Ben wel benieuwd hoe die eruit ziet :?

Greetz David :wink:

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5833
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 2 mei, 2010 22:06

Volgens mij zit die alleen op duitse eenden, dus heb je ook andere bak nodig, lijkt mijn. Of in ieder geval een bak met een extra gat er in?

Plaats reactie