Pagina 1 van 1
gierende 3e versnelling
Geplaatst: ma 22 mar, 2004 20:51
door ruck-a-duck
Na een chassisdorpelvoetenbodemwissel is mijn eendje weer zover dat ie de weidewereld in kan.
Tijdens de eerste proefrit viel me op dat ie erg veel herrie maakt in z'n 3e versnelling, beter te omschrijven als gieren....
en dan alleen als je gas geeft en niet tijdens het uitrollen.Als je doorschakeld naar z'n 4 is het over...
De moter heeft 6 maanden niet gelopen.
De bak olie heb ik reeds vervangen.
Iemand een idee ??
Ik heb nog wel een compleet blok met bak als reserve staan, maar die wil ik liever nazien tijdens een EI sleutel curses.
Bart
Geplaatst: wo 24 mar, 2004 13:24
door Gerard2cv
Gieren in de 3e versnelling is gegarandeerd het bovenste lager voor in de bak,want
als je hem in 3 zet druk je de synchromesh naar voor en komt dus het voorste lager
onder belasting.Maar om die te vervangen zal de hele bak uit elkaar moeten,want het
is de laatste die eruit komt en de eerste die er dus weer ingaat.En er zitten in de bak
de nodige afstellingen,dat het voor een leek niet eenvoudig is.De kosten van het lagertje
zijn het niet.Leuk karwei voor het ei.
Als je het daar doet en ik kan komen,wil ik je graag helpen.
Geplaatst: wo 24 mar, 2004 22:49
door Gast
Hoi Gerard,
Ik ben blij dat je reargeerde
(die hoop had ik al )
Sinds vorige week ben ik lid en ga me inschrijven voor de div. cursesssen
Kan het kwaad om er nog even (niet elke dag, het is de eend van mijn vrouw) mee door te rijden ??? Tot ik aan de beurt ben op de curses...
Mocht je er ook zijn dan, dan kan ik gelijk stiekum wat dna van je afnemen en dat bewaren voor toekomstig gebruik.....want zo veel kennis in 1 persoon moet natuurlijk voor het nageslacht behouden blijven...een idee voor een topic......
Ben je vaker te vinden bij het EI ??
Groetjes
Bart
Geplaatst: do 25 mar, 2004 10:01
door Gerard2cv
Hallo Bart.
Leuk die reactie,maar mijn dna zou je niet willen(WAO) maar probeer de 3e bersnelling
zo veel mogelijk te ontlasten,dus in 3 niet te veel gas.
Als het beter weer wordt hoop ik op het ei te komen,maar ik zal altijd gehaald en thuis
gebracht moeten worden,want auto rijden is voor mij verleden tijd.
Ps.zorg er voor dat je hier altijd automatisch inlogt.
Geplaatst: do 25 mar, 2004 22:32
door ruck-a-duck
Hoi Gerard,
Ik heb nog een compleet blok met bak uit een rijdende eend gehaald in onbekende staat staan dus ik kan voorruit....hoop ik...
Roep anders even van de zomer als je naar het ei wil...ik ben er nog nooit geweest, maar ik wil je gerust een keer halen en brengen...als je nog in eend durft.......
(zie mijn avantar)
groetjes
Bart
Geplaatst: vr 26 mar, 2004 08:30
door Gerard2cv
Om die bak bij het ei eens te
de-monteren lijkt me ook voor meerdere leden wel leuk,Maar dat wordt dus bij warmer
weer en we moeten dat ook even met het ei bestuur overleggen.
Geplaatst: za 27 mar, 2004 08:16
door Gerard2cv
Nou Puncky er zitten weinig adertjes in de versnellingsbak en het grote nadeel van bak
reparaties is dat als hij op de werkbank staat,niets meer laat horen,dus moet je al rijdend
eerst zeker weten waar de krachten in de bak zitten bij elke overbrenging en welk lager
dus belast wordt.Daarna gaat het niet meer.Dat is bij een motor anders.
Geplaatst: za 27 mar, 2004 08:21
door ruck-a-duck
En 'gewoon' alle lagertjes en keringen en ander gespuis vervangen ??
Of is dat niet te doen ??
Bart
Geplaatst: za 27 mar, 2004 08:48
door Gerard2cv
En wat als het nu een syncgrmeshring is,als het die van de 4e versnelling is,kan je de
hele inhoud van de bak vernieuwen,want als je in een bak een tandwiel vervangt moet
je het meelopende tandwiel ook vervangen en onderin de bak licht een tandwielblok
waar alle versnellingen op aansliuten,dus zo eenvoudig is het niet,Vervang je het lager
van de onderste diffeentieelas dan zal je toch de pignondiepte weer moeten instellen.
Dus complete diffeentieel uitelkaar en met speciaal meet gereedschap de diepte instellen