Pagina 1 van 1

Nieuw blokje erin lepelen

Geplaatst: za 16 jan, 2010 11:18
door Bartineendyane
Ik heb al even de zoekfunctie gebruikt maar kon niet iets relevants vinden. Mijn huidige blokje van mn eend is behoorlijk versleten, hij tikt, rookt, prutteld en trekt niet lekker op. Nu waren er 2 opties: of een mooi ander blokje op de kop tikken of zelf aan het sleutelen. Het eerste is het geworden. Als het goed is heb ik het blokje aankomende week binnen. Het is een compleet acadyane blokje die al helemaal opgeknapt is en klaar is om erin te hangen. Echter heeft het blokje al wel wat jaartjes in de schuur gestaan. Nu hoorde ik dat het kan zijn dat je dan snel een vastloper krijgt wanneer je dit blokje er gewoon inhangt. Hoe is dit te voorkomen? Iets olie in de cilinder? Of benzine? En zijn er verder dingen waar ik op moet letten bij een motorswap? is er toevallig niet een how-to of stappenplan van gemaakt ergens? Of een verslag van iemand die dit eerder gedaan heeft?

Alvast bedankt!

Geplaatst: za 16 jan, 2010 17:05
door AZL57
Pak het spruitstuk er even af, er kan roest en roet hebben losgelaten, dit valt in het blok als je probeert te starten met alle schade van dien. Ook de koppen er even afgooien en de zuigerwanden even insmeren met olie.

Geplaatst: za 16 jan, 2010 17:35
door Bartineendyane
de koppen eraf halen... Is dat gewoon net als een bromfiets...?even paar boutjes los, kop erafhalen, zuigers insmeren met olie... nieuwe pakking, kop er weer op en klaar...?

Geplaatst: za 16 jan, 2010 21:10
door Niels
nog makkelijker,


er zit geen pakking....


kijk als je ze los hebt wel gelijk of de koppen niet lekker, je ziet dan op het contactvlak met de cilinder een stuk(je) zwart.... dan moet je de kop slijpen. dat kan met een oude cilinder (die zijn van veel sterker materiaal dan de kop) waarvan je de koelribben afhaalt. (anders kun je hem niet ronddraaien).


ok, ik loop vooruit op de zaken, eerst maar eens kijken, misschien hoeft er niks te gebeuren.

Geplaatst: za 16 jan, 2010 21:59
door Ramon
ik zeg niks doen en gewoon inbouwen starten en rijden

Geplaatst: za 16 jan, 2010 22:47
door jeroentje
Ramon schreef:ik zeg niks doen en gewoon inbouwen starten en rijden
Ik zeg bijzonder slecht advies, even de kopjes eraf om te checken, zie bovenstaande adviezen.

Geplaatst: za 16 jan, 2010 23:03
door Ramon
oke! lekker doen.

hij had juist gekozen voor het niet reviseren nu kan je toch aan de slag, succes! iig

Geplaatst: zo 17 jan, 2010 08:10
door Kulio
Als je de kop losmaakt moeten de bouten naderhand weer met een momentsleutel op spanning erin gezet worden!

Geplaatst: zo 17 jan, 2010 10:49
door Hans B
Haal het spruitstuk los en de koppen eraf. Zoveel werk is dat niet. Kijk ook even of de brilrubbers (afdichting tussen koppen en het carter) soepel zijn.
Anders vervangen! Koppen uiteindelijk weer vastzetten op moment (28-30Nm) maar eerst de onderste moer er handvast op zetten. Dan de voorste cilinderkopbout handmatig vastzetten en zo ook de andere. Dan alles gelijkmatig op spanning brengen begin met de voorste, dan de achterste en dan onder) en ondertussen het spruitstuk passen/handvastzetten. Dan uiteindelijk de koppen vastzetten en daarna het spruitstuk vastzetten.
Geschatte tijd: anderhalf uur en je weet zeker dat het goed is.

Succes!

Geplaatst: zo 17 jan, 2010 12:50
door AZL57
Let op dat hierbij de stoterstangbuizen goed in de openingen vallen anders druk je ze kapot.

@ ramon: Dit lijkt me toch echt niet reviseren ;-)

Geplaatst: zo 17 jan, 2010 13:24
door backfire
gewoon olie aftappen, nieuw filter, verse olie, kleppen stellen en contactpunten stellen. Dan motor met de hand ronddraaien om te voelen of alles soepel draait. Eventueel dopje 2takt olie in de kop (via de bougie, kun je die ook meteen vernieuwen) en de boel losdraaien. Wat je ook kunt doen is een 100ml 2 takt olie bij volle tank benzine, dat lost roest en aanslag goed op en laat verder weinig resten achter. Het blok was tenslotte al opgeknapt, dus waarom dat nog een keer doen.

Geplaatst: ma 18 jan, 2010 19:46
door Bartineendyane
Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik het aan ga pakken zoals Backfire beschreef. Het blokje is toendetijd helemaal nagekeken dus verwacht niets schokkend. Heeft alleen wel een tijd lang op het schap gelegen dus even alles verversen, wat olie in de cilinder en even met de hand aanvoelen... Dan moet dat verder wel gaan lukken denk ik. Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten wanneer ik het oude blokje eruit haal en de nieuwe erin zet? Ik laat de bak gewoon zitten, dat scheeld een hoop werk met kabels, remleidingen, aandrijfassen...

Geplaatst: ma 18 jan, 2010 20:02
door supercees
Bartineendyane schreef: Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten wanneer ik het oude blokje eruit haal en de nieuwe erin zet?
let op als je de benzineslang lostrekt, je benzinetank loopt meteen leeg. dus lostrekken en een boutje erindraaien.

Geplaatst: ma 18 jan, 2010 20:03
door Bartineendyane
danku voor de tip! :lol:

Geplaatst: do 21 jan, 2010 18:26
door TimVS
Als de blok een tijdje heeft stil gelegen, kan je best ook de benzineleidingen nakijken, als deze verduurd zijn kan dit nare gevolgen hebben.