Verschillende soorten elektronische ontsteking
Geplaatst: za 16 jan, 2010 13:19
Ik heb tot nu toe 3 soorten electronische ontstekingen voor eenden kunnen vinden. WIE KENT ER MEER?
Type 1: Contactpuntjes blijven waar ze zitten en worden gebruikt.
Je monteert een doosje op het schutboard en leidt oude en nieuwe bedrading naar het doosje. Er zit een schakelaar op. Met de schakelaar in de ene stand werkt alles als voorheen maar met de schakelaar in de andere stand stuurt het doosje de bobine aan. VOORDELEN: Je hoeft de puntjes pas na 80.000 km te vervangen. Als de elektronica defect is zet je de schakelaar terug en kan je rijden. NADEEL: Je blijft de centrifugaalvervroeging van de puntjes gebruiken, dus geen optimale tuning van de motor.
TYPE 2: Contactpuntjes blijven zitten maar worden niet gebruikt.
Als Type 1 maar nu wordt het toerental gemeten via een sensor die een rode en groene plek op de ventilatorbladen opspoort. De elektronica regelt de vervroeging. VOORDEEL: Als bij type I; je kan altijd weer terug naar de oude puntjes. NADEEL: Zie zie ik niet of het moet de betrekkelijk hoge prijs zijn.
TYPE 3: Contactpuntjes worden verwijderd.
Het toerental wordt gementen via magneetjes op de asjes in het ontstekingshuis. Vervroeging gaat electronisch. VOORDEEL: Compact en optimale regeling bij elk toerental, ook bij koude motor. NADEEL: Bij defecte electronica kan je niet verder rijden. De 123 is z'n look-alike er zo een.
Type 1: Contactpuntjes blijven waar ze zitten en worden gebruikt.
Je monteert een doosje op het schutboard en leidt oude en nieuwe bedrading naar het doosje. Er zit een schakelaar op. Met de schakelaar in de ene stand werkt alles als voorheen maar met de schakelaar in de andere stand stuurt het doosje de bobine aan. VOORDELEN: Je hoeft de puntjes pas na 80.000 km te vervangen. Als de elektronica defect is zet je de schakelaar terug en kan je rijden. NADEEL: Je blijft de centrifugaalvervroeging van de puntjes gebruiken, dus geen optimale tuning van de motor.
TYPE 2: Contactpuntjes blijven zitten maar worden niet gebruikt.
Als Type 1 maar nu wordt het toerental gemeten via een sensor die een rode en groene plek op de ventilatorbladen opspoort. De elektronica regelt de vervroeging. VOORDEEL: Als bij type I; je kan altijd weer terug naar de oude puntjes. NADEEL: Zie zie ik niet of het moet de betrekkelijk hoge prijs zijn.
TYPE 3: Contactpuntjes worden verwijderd.
Het toerental wordt gementen via magneetjes op de asjes in het ontstekingshuis. Vervroeging gaat electronisch. VOORDEEL: Compact en optimale regeling bij elk toerental, ook bij koude motor. NADEEL: Bij defecte electronica kan je niet verder rijden. De 123 is z'n look-alike er zo een.