Pagina 1 van 1

Raar gepiep Dyane

Geplaatst: do 21 jan, 2010 22:52
door lordmaster1
Daaaag!!

Ik heb bij de Dyane last van een rare piep als ik instap, handmatig heen en weer schud, een bocht maak of over een drempel ga. Het is alsof je 2 plaatdelen over mekaar heen schuurt, maar ik heb nergens kunnen vinden waar. K word er echt gek van:P Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Dax

Geplaatst: do 21 jan, 2010 23:36
door Joos
Is het geen "veerpot-zeehond"?

Geplaatst: vr 22 jan, 2010 07:40
door Kulio
Zoek in de zoekfunctie op wonderolie en je vindt het antwoord op wat je moet doen en mogelijk je probleem oplost.

Re: Raar gepiep Dyane

Geplaatst: vr 22 jan, 2010 08:16
door Charly
lordmaster1 schreef:Daaaag!!

Ik heb bij de Dyane last van een rare piep als ik instap, handmatig heen en weer schud, een bocht maak of over een drempel ga. Het is alsof je 2 plaatdelen over mekaar heen schuurt, maar ik heb nergens kunnen vinden waar. K word er echt gek van:P Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Dax
Heb je een originele grijze metalen afdekplaat in je kofferbak? Die kan ook wat schuiven, bij mijn Dyane tenminste wel, en dat maakt ook een piepend, schurend geluid van metaal op metaal.

Geplaatst: vr 22 jan, 2010 08:56
door AZL57
smeer de veren maar eens met wonderolie.

Geplaatst: vr 22 jan, 2010 09:35
door echte eendrijder
voorspatborden wel in de rubbers?

Geplaatst: vr 22 jan, 2010 10:39
door dyane_maniac
heej dax! long time no see, leuk dat je dyane rijdt

inderdaad binnenschermen checken of die niet de draagrm raken, maar dat geeft meestal een kloeink geluid. wat ook nog wel eens gebeurd bij een dyane is dat het binnenscherm van het voorspatbord ter hoogte van de spatlap / draagarm, niet helemaal lekker zit en tegen de "driehoek" aanschuurt waar de schokdemper aan vast zit. als dit het geval is, check dan ook de staat van je buitendeel van je voetenbak. het kan zijn dat je koets iets aan het zakken is.

mocht dit het niet zijn kun je bovenstaande ook checken aan de achterkant, daar had ik het ook, maar das op zich raar als het daar gebeurd. en anders er even onder gaan liggen en iemand de koets heen en weer laten bewegen.

doe je moeder de groeten van me.

douwe

Geplaatst: vr 22 jan, 2010 10:59
door Visserkevis
Ik had ook een laag klinkende piep in bochten en bij het in en uitstappen in mijn dyane. Flink olieen van de veerpot heeft geholpen. Het waren bij mij de veerpotten aan de achterkant die piepten. Zeker als je de auto langzaam heen en weer duwde klonk het als een soort metalige kraak.

Het is een klusje van niks om die dingen te olieen, misschien kun je het alvast proberen en kijken of het helpt?

Michiel.

Geplaatst: vr 22 jan, 2010 11:06
door Flevo_Duck
Wat ikzelf heb gehad bij mijn dyane is dat er bij de achterschermen een soorte van driehoekje naar binnen zit deze kwam bij mij tegen de wang van de band aan. schijnbaar is er iets of iemand net iets te enthousiast tegen het achterscherm gaan staan en is het iets naar binnen gekomen ik trok het scherm weer iets naar buiten en weg was het geluid.

Geplaatst: vr 22 jan, 2010 13:43
door lordmaster1
@ Douwe

Jaa dank je:D groetjes aan Michelle;)

On topic:
Nee, het is zeker weten niet de veerpot, dat geluid ken ik heel goed en dat is het niet. Het geluid is veel hoger.

Bij de spatlap zal ik nog even kijken, is er nog een mogelijkheid dat het ergens helemaal linksvoor zit, ergens bij het knipperlicht in de buurt? Ik heb daar wel gekeken door het spatbord en de onderplaat waar de kentekenplaat op zit even te bewegen, maar kwam geen geluid...

K denk dan toch dat het ergens ter hoogte van de spatlap zit, ik ga nou wel even kijken;)

Geplaatst: vr 22 jan, 2010 14:00
door lordmaster1
Ik heb het eens nader bekeken, spatbordrubbers zijn niet helemaal 100% meer en door vervorming van het binnenspatbord blijft het allemaal ook maar moeilijk in de rubbers zitten. Ik had m een week geleden al terug geduwd, maar een hoekje van het binnenspatbord was omgebogen dus iedere keer als je flinkt door een bocht ging drukte de draagarm alles uit de rubbers. Bovendien zag ik ook dat het rubber wat alleen de Dyane aan de binnenkant heeft die deels de aandrijfas afsluit flinke slijtsporen heeft, is dit normaal of komt dat doordat alles niet helemaal recht is?

Ten tweede heb ik ook last van gebonk rechts als ik 60 of harder rij. Ik denk dat het de homokineet van de aandrijfas is, maar die zou je toch alleen moeten horen in bochten en niet op het rechte stuk? Bij een bocht naar rechts is het nagenoeg weg, bij een bocht naar links wordt het harder.

Geplaatst: vr 22 jan, 2010 16:23
door Michiel van G.
dat laatste is een verroeste velg die tegen je fusee slaat in de bochten.

Geplaatst: vr 22 jan, 2010 22:49
door lordmaster1
Michiel van G. schreef:dat laatste is een verroeste velg die tegen je fusee slaat in de bochten.
Maar ik hoor t ook op t rechte stuk, maar wel pas vanaf ongeveer 60 km/h. Hoe kan dat dan?