start slecht met warme motor

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Plaats reactie
Anne
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 518
Lid geworden op: zo 2 nov, 2008 17:36
Locatie: Valkenburg aan de Geul

start slecht met warme motor

Bericht door Anne » ma 25 jan, 2010 16:44

Hallo allemaal,

Onze rode eend start normaal geweldig, zelfs met 10 graden onder nul zonder de choke uit te trekken.

Maar als de motor warm is, en je staat ergens voor zo'n 10 minuten stil, wil de eend niet meer starten. Hij slaat wel aan, maar stopt er ook zo weer mee. Gas geven heeft geen nut, net alsof het niet pakt. Choken heeft helemaal geen zin, want dan verzuip je hem meteen.

Is hier iets aan te doen? Want het is niet erg handig als je even wilt tanken ofzo en je moet dan een kwartier tot half uur wachten voor je weer kunt gaan rijden...
2cv Vert Tuilleries 1975

rode geit
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 74
Lid geworden op: do 26 feb, 2009 19:04
Locatie: Leuven

Bericht door rode geit » ma 25 jan, 2010 16:52

Klinkt als een typisch geval van slechte bobine. Voelt die warm aan als je even gereden hebt? Want dat is meestal het teken dat ze aan vervanging toe is. Als ze later weer afgekoeld is dan gaat de ontsteking weer goed. Bij het starten heb je door het draaien van de startmotor sneller problemen ter hoogte van je ontsteking omdat die dan niet zo veel stroom meer krijgt. Daarom dat het vooral bij warm starten een probleem is, en niet tijdens het rijden.

Probeer eens een andere bobine en 9/10 keer is dit probleem dan al opgelost. Heb ik ook ervaren toen ik mijn eerste geit had na een paar genante situaties (rijen achter mij aan het tankstation en zo...) :oops:

Grtz,
Sven

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1885
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » ma 25 jan, 2010 16:54

Ik sluit me aan bij Sven :wink:
Bobine waarschijnlijk :?:

Uit eendologie-online:
Bobine

Die hoge spanning, enkele duizenden volts, zorgt er voor dat bij de elektroden van de bougies een vonk kan overspringen. Een spoel noemt men in het Italiaans een bobine. De 2CV is een Franse auto, maar heeft toch een bobine. Er zijn bovendien ook nog twee bougiekabels op aangesloten. Nadeel daarvan is dat dan beide bougies tegelijk een vonk geven, maar het grote voordeel is dat er geen aparte stroomverdeler nodig is zoals bij de conventionele viercilinders. De stroomverdeler van een 2CV kan dus ook nooit defect. Een onderdeel waar Duitsers, Japanners en Amerikanen nog wel eens mee worstelen.

Bij het hoofdstuk van de motor is uitgelegd dat beide zuigers tegelijkertijd naar buiten en naar binnen bewegen, terwijl telkens maar één van de cilinders wordt gevuld met het brandbare mengsel. De andere cilinder heeft net de verbrande gassen naar buiten geduwd en bevat in feite niets. Waar niets zit, kan ook niets exploderen, heeft men bij Citroën gedacht.

Om de bougies effectiever te benutten kan men na ongeveer 5.000 km. de beide draadjes op de dunne stekkertjes van de bobine omwisselen. Bij de ene bougie is namelijk de middenstift korter geworden en bij de andere het buitenpootje. Door het omwisselen van de plus- en minpool slijten ze de komende 5.000km. net andersom af. Wanneer men het contact langdurig aanzet zonder dat de motor draait, dan loopt er constant een stroom door de primaire wikkeling en wordt de bobine warm.

De bobine kan zelfs verbranden. In ieder geval wordt de weekijzeren kern langdurig magnetisch en zal bij het starten geen wisselend magnetisch veld meer opwekken en dus komt er ook geen vonk bij de bougies. Wanneer men dan even de beide draadjes op de bobine omwisselt kan het magnetisch veld omkeren en gaat de bobine weer werken, behalve wanneer hij verbrand is natuurlijk.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door Erasmo » ma 25 jan, 2010 17:16

Klinkt inderdaad als een bobineprobleem, zoals in het stukje van ericsaskia staat kan het wel eens helpen om de draadjes om te wisselen.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5128
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 25 jan, 2010 18:16

kunt ook eens proberen of ie wel start met de slinger of aanduwen. Maar hoogst waarschijnlijk defecte bobine.
diverse Citroens, wat anders.

geit
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 16 apr, 2007 01:01
Locatie: Grobbendonk - Belgie

Bericht door geit » di 26 jan, 2010 10:48

Erasmo schreef:Klinkt inderdaad als een bobineprobleem, zoals in het stukje van ericsaskia staat kan het wel eens helpen om de draadjes om te wisselen.
Heb dit probleem gehad in Frankrijk en dit werkt wel degelijk. Draadjes wisselen en starten. Lukt dit, dan wel nieuwe bobine plaatsen.

Anne
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 518
Lid geworden op: zo 2 nov, 2008 17:36
Locatie: Valkenburg aan de Geul

Bericht door Anne » di 26 jan, 2010 11:37

Zijn inmiddels hard op zoek naar een andere bobine! hopen dat dit dan helpt!
2cv Vert Tuilleries 1975

tomcat
Eenmalige poster
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 27 jan, 2010 08:24

slecht warm starten

Bericht door tomcat » wo 27 jan, 2010 08:27

Hoi,
Ik had ook probleem met koud starten.
Draadjes van de bobine omgewisseld en hij is gestart !
Moet ik nu de bobine vervangen of kan ik zo blijven rijden ?

rode geit
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 74
Lid geworden op: do 26 feb, 2009 19:04
Locatie: Leuven

Bericht door rode geit » wo 27 jan, 2010 09:23

Als het helpt om de draadjes om te wisselen betekent het dat je bobine eraan is. Het is een tijdelijk lapmiddel, maar ik zou die bobine zo snel mogelijk vervangen.

Grtz,
Sven

geit
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 16 apr, 2007 01:01
Locatie: Grobbendonk - Belgie

Bericht door geit » wo 27 jan, 2010 09:25

Dit is wel het beste, je kan zo nog wel een tijdje rijden en draadjes verwisselen.
Maar met een nieuwe bobine zou dit niet meer nodig mogen zijn.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 27 jan, 2010 19:30

Anne schreef:Zijn inmiddels hard op zoek naar een andere bobine! hopen dat dit dan helpt!
Doe jezelf een lol,koop een nieuwe.

Als het geen haast heeft, dan kan ik er met Carnaval wel een meenemen.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

bobine

Bericht door Le Patron » ma 1 feb, 2010 14:03

Als het de bobine is zou hij niet eerst aanslaan.

Lijkt me toch nog je benzinepomp probleem.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5128
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 1 feb, 2010 17:03

Mijne startte ook prima maar als ik na een ritje even stopte kreeg ik hem niet meer aan, met slinger of aan duwen deed ie het wel. Bobine vervangen en het probleem was weg.
diverse Citroens, wat anders.

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: start slecht met warme motor

Bericht door Jheronimus » di 2 feb, 2010 10:15

Anne schreef:Onze rode eend start normaal geweldig, zelfs met 10 graden onder nul zonder de choke uit te trekken.
Das een verkeerd afgestelde carburateur (te rijk mengsel). Starten met een warme motor is dan idd lastig.

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

Bericht door Le Patron » di 2 feb, 2010 11:31

AZL57 schreef:Mijne startte ook prima maar als ik na een ritje even stopte kreeg ik hem niet meer aan, met slinger of aan duwen deed ie het wel. Bobine vervangen en het probleem was weg.
Bij Anne begreep ik dat hij wel starte maar dan weer uit viel.

Bij jouw heeft een nieuwe bobine gewerkt, de oude kreeg waarschijnlijk te weinig stroom onder het starten, terwijl de niewe daar wel voldoende aan heeft.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

Plaats reactie