start slecht met warme motor
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 518
- Lid geworden op: zo 2 nov, 2008 17:36
- Locatie: Valkenburg aan de Geul
start slecht met warme motor
Hallo allemaal,
Onze rode eend start normaal geweldig, zelfs met 10 graden onder nul zonder de choke uit te trekken.
Maar als de motor warm is, en je staat ergens voor zo'n 10 minuten stil, wil de eend niet meer starten. Hij slaat wel aan, maar stopt er ook zo weer mee. Gas geven heeft geen nut, net alsof het niet pakt. Choken heeft helemaal geen zin, want dan verzuip je hem meteen.
Is hier iets aan te doen? Want het is niet erg handig als je even wilt tanken ofzo en je moet dan een kwartier tot half uur wachten voor je weer kunt gaan rijden...
Onze rode eend start normaal geweldig, zelfs met 10 graden onder nul zonder de choke uit te trekken.
Maar als de motor warm is, en je staat ergens voor zo'n 10 minuten stil, wil de eend niet meer starten. Hij slaat wel aan, maar stopt er ook zo weer mee. Gas geven heeft geen nut, net alsof het niet pakt. Choken heeft helemaal geen zin, want dan verzuip je hem meteen.
Is hier iets aan te doen? Want het is niet erg handig als je even wilt tanken ofzo en je moet dan een kwartier tot half uur wachten voor je weer kunt gaan rijden...
2cv Vert Tuilleries 1975
Klinkt als een typisch geval van slechte bobine. Voelt die warm aan als je even gereden hebt? Want dat is meestal het teken dat ze aan vervanging toe is. Als ze later weer afgekoeld is dan gaat de ontsteking weer goed. Bij het starten heb je door het draaien van de startmotor sneller problemen ter hoogte van je ontsteking omdat die dan niet zo veel stroom meer krijgt. Daarom dat het vooral bij warm starten een probleem is, en niet tijdens het rijden.
Probeer eens een andere bobine en 9/10 keer is dit probleem dan al opgelost. Heb ik ook ervaren toen ik mijn eerste geit had na een paar genante situaties (rijen achter mij aan het tankstation en zo...)
Grtz,
Sven
Probeer eens een andere bobine en 9/10 keer is dit probleem dan al opgelost. Heb ik ook ervaren toen ik mijn eerste geit had na een paar genante situaties (rijen achter mij aan het tankstation en zo...)
Grtz,
Sven
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1885
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Ik sluit me aan bij Sven
Bobine waarschijnlijk
Uit eendologie-online:
Bobine
Die hoge spanning, enkele duizenden volts, zorgt er voor dat bij de elektroden van de bougies een vonk kan overspringen. Een spoel noemt men in het Italiaans een bobine. De 2CV is een Franse auto, maar heeft toch een bobine. Er zijn bovendien ook nog twee bougiekabels op aangesloten. Nadeel daarvan is dat dan beide bougies tegelijk een vonk geven, maar het grote voordeel is dat er geen aparte stroomverdeler nodig is zoals bij de conventionele viercilinders. De stroomverdeler van een 2CV kan dus ook nooit defect. Een onderdeel waar Duitsers, Japanners en Amerikanen nog wel eens mee worstelen.
Bij het hoofdstuk van de motor is uitgelegd dat beide zuigers tegelijkertijd naar buiten en naar binnen bewegen, terwijl telkens maar één van de cilinders wordt gevuld met het brandbare mengsel. De andere cilinder heeft net de verbrande gassen naar buiten geduwd en bevat in feite niets. Waar niets zit, kan ook niets exploderen, heeft men bij Citroën gedacht.
Om de bougies effectiever te benutten kan men na ongeveer 5.000 km. de beide draadjes op de dunne stekkertjes van de bobine omwisselen. Bij de ene bougie is namelijk de middenstift korter geworden en bij de andere het buitenpootje. Door het omwisselen van de plus- en minpool slijten ze de komende 5.000km. net andersom af. Wanneer men het contact langdurig aanzet zonder dat de motor draait, dan loopt er constant een stroom door de primaire wikkeling en wordt de bobine warm.
De bobine kan zelfs verbranden. In ieder geval wordt de weekijzeren kern langdurig magnetisch en zal bij het starten geen wisselend magnetisch veld meer opwekken en dus komt er ook geen vonk bij de bougies. Wanneer men dan even de beide draadjes op de bobine omwisselt kan het magnetisch veld omkeren en gaat de bobine weer werken, behalve wanneer hij verbrand is natuurlijk.
Bobine waarschijnlijk
Uit eendologie-online:
Bobine
Die hoge spanning, enkele duizenden volts, zorgt er voor dat bij de elektroden van de bougies een vonk kan overspringen. Een spoel noemt men in het Italiaans een bobine. De 2CV is een Franse auto, maar heeft toch een bobine. Er zijn bovendien ook nog twee bougiekabels op aangesloten. Nadeel daarvan is dat dan beide bougies tegelijk een vonk geven, maar het grote voordeel is dat er geen aparte stroomverdeler nodig is zoals bij de conventionele viercilinders. De stroomverdeler van een 2CV kan dus ook nooit defect. Een onderdeel waar Duitsers, Japanners en Amerikanen nog wel eens mee worstelen.
Bij het hoofdstuk van de motor is uitgelegd dat beide zuigers tegelijkertijd naar buiten en naar binnen bewegen, terwijl telkens maar één van de cilinders wordt gevuld met het brandbare mengsel. De andere cilinder heeft net de verbrande gassen naar buiten geduwd en bevat in feite niets. Waar niets zit, kan ook niets exploderen, heeft men bij Citroën gedacht.
Om de bougies effectiever te benutten kan men na ongeveer 5.000 km. de beide draadjes op de dunne stekkertjes van de bobine omwisselen. Bij de ene bougie is namelijk de middenstift korter geworden en bij de andere het buitenpootje. Door het omwisselen van de plus- en minpool slijten ze de komende 5.000km. net andersom af. Wanneer men het contact langdurig aanzet zonder dat de motor draait, dan loopt er constant een stroom door de primaire wikkeling en wordt de bobine warm.
De bobine kan zelfs verbranden. In ieder geval wordt de weekijzeren kern langdurig magnetisch en zal bij het starten geen wisselend magnetisch veld meer opwekken en dus komt er ook geen vonk bij de bougies. Wanneer men dan even de beide draadjes op de bobine omwisselt kan het magnetisch veld omkeren en gaat de bobine weer werken, behalve wanneer hij verbrand is natuurlijk.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
slecht warm starten
Hoi,
Ik had ook probleem met koud starten.
Draadjes van de bobine omgewisseld en hij is gestart !
Moet ik nu de bobine vervangen of kan ik zo blijven rijden ?
Ik had ook probleem met koud starten.
Draadjes van de bobine omgewisseld en hij is gestart !
Moet ik nu de bobine vervangen of kan ik zo blijven rijden ?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 331
- Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
- Locatie: Ophemert
- Contacteer:
bobine
Als het de bobine is zou hij niet eerst aanslaan.
Lijkt me toch nog je benzinepomp probleem.
Lijkt me toch nog je benzinepomp probleem.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/
https://lepatron.nl/webshop/
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 205
- Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: start slecht met warme motor
Das een verkeerd afgestelde carburateur (te rijk mengsel). Starten met een warme motor is dan idd lastig.Anne schreef:Onze rode eend start normaal geweldig, zelfs met 10 graden onder nul zonder de choke uit te trekken.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 331
- Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
- Locatie: Ophemert
- Contacteer:
Bij Anne begreep ik dat hij wel starte maar dan weer uit viel.AZL57 schreef:Mijne startte ook prima maar als ik na een ritje even stopte kreeg ik hem niet meer aan, met slinger of aan duwen deed ie het wel. Bobine vervangen en het probleem was weg.
Bij jouw heeft een nieuwe bobine gewerkt, de oude kreeg waarschijnlijk te weinig stroom onder het starten, terwijl de niewe daar wel voldoende aan heeft.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/
https://lepatron.nl/webshop/