Pagina 1 van 8
Nieuw blok voor Ami 8 Break.
Geplaatst: do 28 jan, 2010 20:11
door Punky
Weet iemand welke nummers er op de kopsekant van de zuiger van een AM2A blok staan? Ik twijfel of mijn blok de originele zuigers heeft.
Geplaatst: do 28 jan, 2010 20:20
door Bertje Beige
Ik weet het en ik ga het je vertellen, op mijn AM2A blok, uit een acadiane van maart 85) staat 8.5 onder een pijltje en op de scheve kant waar het pijltje niet naar wijst, staat 2a.
Geplaatst: do 28 jan, 2010 20:21
door Punky
Dat is snel!!!
Thanks. Ik zag iets staan van 8.5 dus het zijn nog de originele setjes.
Weet je toevallig ook welke zuigerveren set erbij hoort. Want er zijn 2 setjes voor een 602cc in omloop. En mijn vraagbaak van de Ami geeft me niet veel duidelijkheid.
Geplaatst: do 28 jan, 2010 20:23
door Bertje Beige
Nog maar een keer, want het staat er alsof ik bezopen ben

: er staat 8.5 onder een pijltje en op de scheve kant waar dat pijltje niet naar toe wijst, staat 2a

Geplaatst: do 28 jan, 2010 20:24
door Punky
Weet je mijn tweede vraag toevallig ook?

Geplaatst: do 28 jan, 2010 20:33
door Bertje Beige
Volgens mij hangt dat af van het bouwjaar van je motor, er zit verschil in voor 76 en na 76, maar jij bent toch bezig met een Ami 8 motor?
Een AM2A motor komt uit een acadiane, een AMI blok is volgens de site van Jeroen Cats een AM2 of AM2M.
Geplaatst: do 28 jan, 2010 20:41
door Punky
Het is het blok van de Ami8. Ik zal straks in de garage nog even nakijken of het een AM2A of AM2M blok is. Ik vermoed dat het wel de M is en dat ik er dus naast zit. De Ami is van 1972, maar in de vraagbaak staat er dat er uitzonderingen zijn.
Geplaatst: do 28 jan, 2010 20:41
door Bertje Beige
Geplaatst: do 28 jan, 2010 20:47
door dyane_maniac
AM2 602 M28 Dyane6 2/70-6/83 Ami8 12/70-9/78 9.0:1
AM2 M 602 M28 Ami6 5/68- Ami8 3/69-12/70 9.0:1 no external oilfilter
AM2 C 602 M28 Dyane6 2/70-6/83 Ami8 12/70-9/78 9.0:1 Centrifugal clutch *
AM2 A 602 M28 Acadiane 2/78-? 9:1
AM2 A 602 M28 Acadiane ?-6/88 8.5:1
AM2 A GPL 602 M28/1 Acadiane 8/80-? 8.5:1 original GPL/LPG
bron:
http://www.cats-citroen.net/
Geplaatst: vr 29 jan, 2010 00:11
door Ramon
idd am2a is zelfde als normaal eenden blok a06 635 8:5
Geplaatst: vr 29 jan, 2010 09:18
door Punky
Ik heb hier ook nog een eendenblok staan ik meen een A06 (zwart plaatje) waarop de zuigers 7.6 staat. IS dat weer een andere type zuiger dan?
Geplaatst: vr 29 jan, 2010 09:33
door dyane_maniac
het getal staat voor de compressie verhouding.
dus 9.0 (dyane/ami am2) is een compressie verhouding van 1:9 (altijd 98 tanken)
8.5 is de meest voorkomende compressie verhouding (meningen zijn verdeeld of je 95 of 98 moet tanken. hangt ook af van ontstekingstijdstip rijgedrag ed, ik tank 98 )
7.6 is de laagste compressie uit de "moderen" eendenblokken meen dat dit de mededeling s6 krijgt. deze zuigers maken het zeker mogelijk om op 95 te rijden.
de laatste is ook de beste keus als je een blok klaarmaakt voor een tocht naar verre oorden waar de kwaliteit (in het octaangetal) te wensen overlaat
Geplaatst: vr 29 jan, 2010 11:56
door thomaaas
Op de motorenlijst op 2cv.nl (is ook die van cats) staat dat je 1:9.0 moet hebben bij AM2 blokje type: 602 M28 voor de Ami 8 van december 1970 tot september 1978.
Jouw Ami is van 1972 dus zou een AM2 blokje moeten hebben met een typenummer waar 602 M28 in voor moet komen en een compressie van 9.0:1 hebben, als ik dit goed interpreteer tenminste

Geplaatst: vr 29 jan, 2010 12:13
door dyane_maniac
ja, zoals in de lijst hierboven al aangegeven, maar heel erg is het verschil niet hoor.
Geplaatst: vr 29 jan, 2010 12:19
door Punky
Dan ga ik eens kijken wat ik ga doen.
Ik heb dus 2 sets liggen.
De originele 8.5 van de AMI. Hier reed hij goed mee, maar deze hebben wel een aantal keren een flinke temp te voorduren gehad toen de ventilator kapot was.
En ik heb van een vastloper nog een setje zuigers cilinders van 7.6 liggen. Deze is vermoedelijk vastgelopen op de krukas, want in het blok was geen beweging te krijgen, maar de cilinders trok ik er zo af. Ook geen schade zo op het oog aan zuigers en cilinders. Ook zitten de hoonsporen nog in de cilinders dus lijkt het nog een erg vers setje.
Eigenlijk wilde ik voor het originele gaan, maar aangezien 95 tanken de trent begint te worden is deze optie zeker het overwegen waard.
Qua snelheid en top zal je er niet zoveel van merken vermoed ik. Er zat nu een 2cv6S blok in dus vermoedelijk ook met een 7.6 setje en de tufte ook 125km/uur.
Ik bouw het blok dan wel verder op als een origineel Ami blok, dus met die carb en "turbo" Ik neem aan dat dat geen probleem is met de 7.6 zuigers/cilinders?