Pagina 1 van 5

motorrevisie acadiane

Geplaatst: vr 5 feb, 2010 20:53
door Bertje Beige
Sommigen zullen het wel al weten, mijn Franse acadiane had bij aankoop al een ratel in de motor:

http://www.youtube.com/watch?v=JfBVFLgYlxk

Ik heb er nog 10.000 km mee gereden maar deze winter gebruik ik voor de revisie, ik had er natuurlijk een andere motor in kunnen lepelen, maar omdat de auto nog helemaal origineel is, nooit aan gelast en de hele historie bekend is, wou ik graag de originele motor behouden.

Het aanvankelijke plan was om uit een andere motor de krukas over te zetten, dus toen bij het demonteren van de motor bleek dat de cilinders ook niet meer zo fris waren, gelijk een nieuwe set perfect Circle besteld, compressie 9.0:1, iets meer vermogen is nooit weg, toch?

Dit is trouwens de oorzaak van de rammel:

http://www.youtube.com/watch?v=nq3mK_Qy0Ic

Maar toen het blokje gesplitst was, had ik zo iets van; als ik er een andere krukas en nokkenas in sleutel (de nokkenas had een behoorlijke beschadiging op de nok die de brandstofpomp aandrijft), wat blijft er dan nog over van de originele motor?
Dan had ik net zo goed het motorplaatje over kunnen zetten op het carter wat als donor zou dienen.

De nokkenas bleek te herstellen, de krukas ook, dus deze zijn hersteld en worden weer hergebruikt.
Ook gaan de 9.0 zuigers er niet in, maar de originele 8.5, wel met nieuwe zuigerveren en in nieuwe cilinders.
Ik heb het revisiebedrijf gevraagd of dit problemen op kan leveren, zij hebben de zuigers gemeten met een micrometer en de diameters zijn gelijk.
De koppen hebben elk 1 nieuwe geleider gekregen en er zijn nieuwe zittingen gefreesd.
Verder ben ik al geruime tijd bezig met schoonmaken en ontvetten, maar binnenkort gaat de wederopbouw beginnen!

Binnenkort zal ik wat foto's plaatsen!

Geplaatst: vr 5 feb, 2010 21:52
door backfire
we w88 met spanning op de foto's maar bij deze alvast mijn complimenten met je doorzetting om het orginele op te knappen.

Geplaatst: za 6 feb, 2010 00:31
door siemen
ja inderdaad ik had er al een andere motor ingehangen! al hoewel dit is wel een mooie orginele acadiane als ik me niet vergis

Geplaatst: za 6 feb, 2010 08:21
door Bertje Beige
Thanks, Siemen, hij is mooi origineel, maar het uiterlijk is niet mooi, hij heeft oppervlakkige roestplekken, is mat en heeft deuken, maar dat maakt hem m.i. MOOI authentiek :wink:

Geplaatst: za 6 feb, 2010 10:48
door Punky
Goed bezig Bertje.

Inderdaad respect voor het behouden van het origineel. Zoals je weet van mijn topic, was ik al voor andere spullen gegaan.

Ik zou zelf alleen wel de 9.0 zuiger en cilinderset monteren. Weet je zeker dat alles goed is. En wat zou die 0.5 nu schelen in de praktijk???

Ben benieuwd naar de foto's.

Geplaatst: za 6 feb, 2010 12:06
door Gerard2cv
De 9.0 cilinders leveren 4,1m.daN bij 3750t en de 8,5 komen 3,8 m.daN
En het max vermogen is 30pk tegen 29pk

Geplaatst: zo 7 feb, 2010 17:33
door Bertje Beige
De eerste foto's:

http://www.mijnalbum.nl/Album=USTXXSRT


Punky, bij jouw ami is toch al niet meer het originele blok, dus in jouw geval zou ik ook onderdelen uit andere motoren gebruiken.
Wat het hergebruik van de zuigers betreft, omdat ik ook niet veel verschil in vermogen verwacht gebruik ik de originele weer, en ik vind het ook wel een prettig idee om zoveel mogelijk originele onderdelen her te gebruiken en alleen datgene te vervangen wat nodig is.

Over de foto's; het schoonmaken van het carter is eerst met de hogedrukspuit en daarna met de ontvetbak van de baas. :lol:
Toen het blok gesplitst is heb ik de onderdelen ingespoten met Dasty en daarna hebben ze in een speciekuip met heet water en vaatwastabletten gelegen.

Het motorplaatwerk en diverse andere onderdelen hebben de zelfde behandeling gehad, de olievulpijp is alleen aan de buitenkant gereinigd en de carbu is van buiten met Dasty gedaan en inwendig met een compressor.
Boutje's ringen e.d. hebben in de thinner gelegen.

De nok die de brandstofpomp aandrijft is 0.3 mm afgeslepen omdat daar rare groeven in zaten, er is ooit een nieuwe brandstofpomp op gezet en daarbij is het originele stiftje wat de pomp aandrijft, verloren gegaan, deze is toen vervangen door een staafje ijzer :cry:
Ik plaats uiteraard weer een origineel staafje.
Ook is de pakking tussen de pomp en het carter 0.3 mm dunner gemaakt.

En de pakking tussen de carbu en het spruitstuk moest vervangen worden.

Ik begin komende week met de wederopbouw, daar maak ik weer foto's van en die plaats ik dan wel weer!

Geplaatst: zo 7 feb, 2010 18:22
door Punky
Heb je de nokkenas en de krukkenas ook gereinigd? Zo ja, hoe?

Geplaatst: ma 8 feb, 2010 20:56
door Bertje Beige
Ik heb de krukas en nokkenas niet gereinigd, is bij de revisiebedrijven gebeurt.

Vandaag het carter weer in elkaar gezet, een onwillige nieuwe momentsleutel (tikt wel in de bankschroef, maar draait bij de lichtste instelling al bouten en moeren dol) zorgde ervoor dat ik 2 m7 boutje's moest wisselen :cry:
En wat liggen puzzelen met de pakking voor de oliepomp, waarom zitten er van 2 maten elk 2 in een pakkingset, ik heb er toch maar 1 nodig?
Er zat bij mijn oliepomp alleen maar een pakking tussen het pomphuis en het carter, het deksel heeft alleen maar een (nieuwe) rubberen ring. :roll:
De krukas draait goed rond, alleen nog niet zo soepel, maar dat lijkt mij niet vreemd bij nieuwe krukaslagers.
En er zat op het voorste krukaslager nog iets (ong. 0.15 mm) axiale speling, maar deze was verdwenen toen de krukas was ingebouwd.
En de keerringen zitten er ook al in, dit ging met een beetje WD 40 vrij soepel, even aantikken met de oude keerringen!

Geplaatst: di 9 feb, 2010 00:20
door Punky
Ik heb net gekeken naar de 2 gedemonteerde oliepompen. En beide hebben een papieren pakking tussen het pomphuis en de carter en een rubberen ring in het deksel van het pomphuis.

In de vraagbaak schrijven ze dat je de keerringen moet monteren met wat vet, anders lopen ze de eerste keer meteen kapot. Weet dus niet of WD40 voldoende smeert?

Geplaatst: di 9 feb, 2010 17:31
door Bertje Beige
Dan heb ik het met de oliepomp goed gedaan dus, zal er wel om een andere reden 1 extra in een pakkingset zitten.
Iemand vertelde mij dat ik op de keerringen "wat vettigheid" moest doen zodat ze makkelijker te monteren zouden zijn, maar dat ze anders gaan lekken wist ik niet. :?
Ze zitten er mooi in, dus ik laat ze zo, als ze wel lekken heb ik pech....

Geplaatst: di 9 feb, 2010 20:25
door Bertje Beige
Verdorie :evil: :evil: :evil: nou ben ik zo'n rund om bij het plaatsen van de zuigerveren er 1 te breken :oops: :oops: :oops:
Dus eerst op zoek naar 1 zuigerveer, P.C. 2 mm breed en zwart, want om nu voor 1 zuigerveer een set van 6 te kopen gaat mij nou ook net wat te ver.....

Geplaatst: do 11 feb, 2010 23:03
door Cilinderkop
Ik heb er nog een liggen,dus als je er nog om verlegen zit moet je even mailen.

Geplaatst: za 13 feb, 2010 08:50
door Bertje Beige
Bedankt voor het aanbod, maar ik kon ze gelukkig ook los kopen, dus ik heb er al weer 1 :lol:

Geplaatst: za 13 feb, 2010 21:01
door Bertje Beige
Zo, vandaag het blok weer helemaal opgebouwd, :lol: ik heb foto's bijgeplaatst in mijn "fotoalbum".
Het vliegwiel heb ik vervangen door een exemplaar wat veel minder groeven had dan het origineel.
Ik had het ding kunnen laten afdraaien, maar dat gaat op die plaats ten koste van de dikte en dat lijkt mij niet bevorderlijk voor het werken van de koppeling, of heb ik dat mis?
Het vliegwiel is vastgezet met nieuwe vliegwielbouten, de koppeling heb ik hergebruikt, want deze was goed en zo ziet die er ook uit.
Ook het hulsje met de draden van de oliesensor en de contactpunten gewisseld, de draad van de oliesensor was bijna door midden.

Alle bouten die "op moment" vast moeten, heb ik vast gezet met een nieuwe lichtere momentsleutel (dezelfde leverancier als jou Punky, thanks voor de tip :wink: ).
De grote nog wel nodig gehad voor het vastzetten van het vliegwiel.

Nog even een vraagje over de brandstofleiding, hoe hoort die te lopen?
Langs het chassis en dan tussen de motor en het chassis door naar de brandstofpomp?
Zo had ik hem, maar hij hangt dan erg opzichtig onder de auto!
En door het gat in de motorbeschermplaat lijkt mij ook niet logisch?