Pagina 1 van 1

gas blijft hangen

Geplaatst: vr 19 feb, 2010 08:38
door tweeceevee
vanmorgen blijft ineens het gas van mijn 2cv hangen, hij blijft volgas staan.

Ik onder de motorkap gedoken en nu is er een veer van de carburateur gebroken.

Zie foto, het is de veer in de rode cirkel

Afbeelding

Is deze te vervangen, of is het makkelijker om er een andere carb. op te zetten.

Geplaatst: vr 19 feb, 2010 08:59
door Willem2
Volgens mij zijn er nieuwe veertjes te koop. Op mijn eend zit een extra veer die van de carb naar het koelhuis gaat. Werkt prima.

Geplaatst: vr 19 feb, 2010 09:08
door Jeroen-citroen
Die veer naar het koelhuis is niet extra hoor die hoort er gewoon te zitten :wink:

Geplaatst: vr 19 feb, 2010 09:23
door Punky
De veer naar het koelhuis terug plaatsen en asjes smeren en als het goed is blijft hij niet meer hangen.

Geplaatst: vr 19 feb, 2010 09:34
door tweeceevee
Het is niet de lange veer naar het koelhuis, maar onder de rode cirkel zit nog een veer, dus tussen het carb. huis en die gasklepstang, of hoe dat ding ook mag heten.

Het lijkt dat die veer de 2e trap bedient, maar zeker weet ik dat niet.

Ik kan hem wel weer terugduwen, maar zodra ik gas geef blijft hij hangen doordat die gebroken veer klem komt te zitten.

Kan ik die veer er tussenuit halen, of heeft dat nadelige gevolgen, ik moet er straks nog mee naar huis, en met brullende motor voor de stoplichten is niet zo prettig. (je hebt dan wel veel bekijks)

Geplaatst: vr 19 feb, 2010 09:38
door 2cv Michel
Als de onderste veer zie foto gebroken is (en dat gebeurd weleens) dan zal de gasklep zeker niet meer volledig terugkomen zelfs niet met de veer aan de koeltunnel die er ook altijd op moet zitten
dan kan je langs onder de gasklep met 2 schroefjes eruit halen en de as waar het veertje opzit is geborgd met een moertje aan de andere kant ,deze los en de as komt eruit
deze veren zijn verkrijgbeer

Geplaatst: vr 19 feb, 2010 09:52
door Duintje
Lijkt wel een Toyota :-)

Geplaatst: vr 19 feb, 2010 10:00
door Wammes Waggel
Daar is het toch een variabele weerstand die door de weerstand van de vloermat zijnn werk niet kan doen?;-)

Geplaatst: vr 19 feb, 2010 10:17
door backfire
Tip, koop een andere carb en leg deze in je onderdelen bak.

Geplaatst: vr 19 feb, 2010 11:37
door Erikjan
backfire schreef:Tip, koop een andere carb en leg deze in je onderdelen bak.
Zou ik niet doen veertje kost bijna niets en is zo vervangen (E2,95 zie ik net). heb het ook wel eens gedaan. Ik meen zelfs dat het asje er niet eens uit hoefde. Oude veertje er af knippen en de nieuwe er om heen draaien. Net als z'n ring van een sleutelbos door een sleutel gaat.

Geplaatst: vr 19 feb, 2010 14:19
door supercees
om straks naar huis te kunnen: kijk of je de veerrestanten kan verwijderen en los het voor deze rit even op met een elastiekje.

Geplaatst: vr 19 feb, 2010 15:03
door backfire
Kan zijn EJ, maar voor 50 euro heb je een werkende en reserve. Als deze veer al breekt zal er de komende tijd nog wel meer aan de hand zijn. Een reserve is dan wel handig en dan kun je er alvast 1 in top conditie brengen. ;)

Geplaatst: zo 21 feb, 2010 14:06
door Willem2
Jeroen-citroen schreef:Die veer naar het koelhuis is niet extra hoor die hoort er gewoon te zitten :wink:
Echt? :oops:
Ik vind het er nogal knullig uitzien, vandaar ...

Geplaatst: zo 21 feb, 2010 15:27
door tweeceevee
Ik heb er toch maar een andere carb. opgezet, en hij rijd weer goed.

Had er nog een paar liggen, maar ik heb nu een carburateur zonder dat " membraampompje?" bovenop de carb. die geregeld wordt door het chokeklep asje.

Waar dient dit ding eigenlijk voor?

Geplaatst: zo 21 feb, 2010 21:38
door backfire
Dat ding bediendt de choke, als je de choke geheel uittrekt en je geeft gas zorgt dat membraampje er voor dat de choke klep toch iets open kan en de motor niet verzuipt. Dit is dus een belangrijk onderdeel voor het goed starten met de choke.