Pagina 1 van 2

Hoe een 2cv slepen

Geplaatst: di 23 feb, 2010 07:15
door rode geit
Hey,

Ik ga straks een nieuwe aanwinst halen, een 2cv om volledig te restaureren. Maar aangezien hij 2 jaar niet meer gereden heeft ben ik niet zeker of ik er thuis mee zal geraken. Ik zou voor de zekerheid moeten weten hoe ik die het beste kan slepen. Kan iemand me helpen? Waar kan ik een touw het beste aan vast maken? En hoe zorg ik er voor dat dat touw de hele tijd strak blijft staan? Want als ik gewoon pas rem wanneer degene die me sleept remt, gan ik dan niet te traag zijn?

Alvast bedankt,
Sven

Geplaatst: di 23 feb, 2010 08:54
door Ronald
Er zitten sleepogen voor aan het chassis.
Degene die gesleept wordt, die remt.
Dat betekent dat de snelheid niet al te hoog kan liggen. Je moet immers op tijd kunnen reageren, óók voor je voorganger!! En sta je dan eenmaal stil, voor een verkeerslicht ofzo, dan trekt degene die sleept met beleid op. Zodat de gesleepte niet direct gekatupuleerd wordt.
Verder weet ik natuurlijk niet hoe ernstig deze auto gerestaureerd moet gaan worden, maar kijk voordat je vertrekt GOED na of het zaakje wel veilig te slepen is! Het zou sneu zijn voor jouw maat als zo'n sleepoog bijv. afbreekt onderweg, net als er een stoplicht op rood springt...
En het kan, denk ik, ook geen kwaad om van tevoren even te oefenen, zodat je op elkaar ingespeeld raken. Dat is niet alleen prettig voor jezelf, maar ook voor je medeweggebruikers......

Geplaatst: di 23 feb, 2010 09:22
door Jheronimus
Als je gaat slepen moet de auto wel in orde zijn! Gekeurd en verzekerd, werkende verlichting enz.

Volgens mij kun je beter een ambulance huren.

Geplaatst: di 23 feb, 2010 09:39
door rode geit
Ambulance? Bedankt voor het vertrouwen... :-(

Ik heb het geregeld met mijn verzekeringsmaatschappij dat ik hem mag transporteren tot bij mij thuis. Je mag immers met een ongekeurde wagen beperkte afstanden rijden voor herstellingswerkzaamheden of op weg naar de keuring. De wagen is trouwens enkel afgekeurd voor verroeste dorpels; de rest zou nog min of meer ok moeten zijn. Maar dat weet je nooit met een motor die 2 jaar amper gedraaid heeft: vandaar dat slepen ook een optie is. De lichten werken alleszins allemaal.

Grtz,
Sven

Geplaatst: di 23 feb, 2010 09:44
door tweeceevee
Je kan ook een sleepstang proberen te lenen bij een garage.

Dit werkt vele malen prettiger, geen last van slap hangende sleepkabel of met veel schokken wegrijden.

Succes.

Geplaatst: di 23 feb, 2010 09:46
door backfire
Ik weet niet hoe dat zit in BE, maar hier in NL zal dat niet mogen, wagen moet nl APK gekeurd zijn, verzekerd en wegenbelasting betaald zijn alvorens hij de weg op mag. Dus een autoambulance is de enige juiste oplossing. Vaak ben je dan voor 150 euro klaar.

Geplaatst: di 23 feb, 2010 10:46
door rode geit
Ik denk dat ik het er toch op ga wagen. Ik ben verzekerd, al is de wagen niet gekeurd. Dus een boete kan ik misschien krijgen, maar hoe groot is de kans (ik rij met een rode geit, met de nummerplaten van een (welliswaar andere) rode geit) op een controle. Ik moet immers maar 10km rijden over kleine baantjes. Anders gaat het weer geld kosten hé (ik vind 150€ veel geld...)

Ik ga er nog altijd van uit dat hij gewoon zal rijden hoor. Het is maar voor de zekerheid dat ik wil weten hoe ik hem moet slepen.

Bedankt voor het mee denken alleszins.
Grtz,
Sven

Geplaatst: di 23 feb, 2010 10:50
door Gerard2cv
De eend weegt 550kg.en de bestuurder zal toch wel onder de 200kg blijven.Dn blijf je onder de 750kg.wat je met rijbewijs BE mag doen :lol:

Geplaatst: di 23 feb, 2010 11:10
door Charlie
Hallo,

Misschien kan je ergens een triangel en een verlichtingsbalk.
Nummerplaat erop en klaar kan je in je een(d)tje slepen..
Pas op....mag NOOIT op stuurslot!!!!!!

Geplaatst: di 23 feb, 2010 12:13
door backfire
Nou die 150 euro is meer voor een afstand van 75 km. Dus ik denk dat als je een autoambulance in de buurt kunt vinden je misschien wel voor 75 euro klaar bent. Dat met je platen is natuurlijk helemaal niet slim, want dat is een strafbaar feit en gaat je of echt veel geld kosten of een gevangenisstraf. Dan kun je beter de platen monteren welke er bij horen. PS bij ons in NL is het zo dat als je geen APK hebt de auto in princiepe niet verzekerd is, ook al betaal je je verzekering. Over die afstand, kun je hem nog beter gaan duwen, hehe.

Triangel is dan een betere optie, ik weet alleen niet hoe het zat met de regelgeving in België aangaande een triangel. Er staat wat op het forum. Maar ja een triangel is ook niet 123 gevonden.

Geplaatst: di 23 feb, 2010 12:50
door Erasmo
Hier staat een filmpje met wat tips.

Geplaatst: di 23 feb, 2010 13:49
door Jeroen-citroen
Leuk filmpje, over die k@ver zeg ik niks maar kijk eens bij 1.14 min.
Een sleepoog met linkse draad :lol: :lol: lekker informatief :roll:

Een autoambulance is niet perse nodig een gewone flinke aanhanger met 2 balken kan ook wel een eend vervoeren. Geen idee of het goedkoper is .
check ook je remmen ff als dat eendje 2 jaar stilstaat zou ik er niet van uit gaan dat alles werkt.

Geplaatst: di 23 feb, 2010 15:14
door dyane_maniac
wat ik altijd doe / afspreek is dat de bestuurder die trekt voordat ie wil gaan remmen eerst licht het rempedaal aanraakt zodat de remlichten gaan branden. de bestuurder van het getrokken voertuig weet dat er nu geremd moet worden. bij lage snelheden remt de getrokken auto. hierdoor blijft de kabel strak.

bij stilstand rijd de trekkende auto dan even een stukje vooruit zodat 100% zeker de kabel strak blijft. anders krijg je het jojo effect en zo sterk is het sleepoog niet.

Geplaatst: di 23 feb, 2010 19:28
door rode geit
Hey,

Thx voor alle info!
Uiteindelijk heb ik niet moeten slepen, maar ben ik gewoon naar huis kunnen rijden. Motortje draait vlot en alle electronica en lichten deden het ook. De koets is wel redelijk krokant, maar dat hindert je niet in het rijden hé :-)

Ik heb nu dus een nieuw restauratieproject!!!
Eerste foto's volgen morgen of overmorgen...

Grtz,
Sven

Geplaatst: di 23 feb, 2010 20:22
door supercees
rode geit schreef:en alle electronica en lichten deden het ook.
zo, electronica in een eend, das modern! :wink: