startmotor dood?

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Plaats reactie
Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 7 mar, 2005 22:32
Locatie: Middelburg

startmotor dood?

Bericht door Ronald » za 27 feb, 2010 22:06

Ineens wil m'n eend niet meer starten :shock:
D.w.z.: de startmotor (visa) heeft ong een halve seconde rondgedraaid, daarna gaf hij geen krimp meer (ook geen 'klik')
In de accu zit nog 12,5 volt. Verlichting e.d. werkt allemaal nog prima.
Als ik de pluskabel bij de startmotor meet, is het ook 12,5 volt. Ook als ik het motorblok als massa neem.
Massa is nagekeken, en goed.
Constante stroomdraad en startdraad van de contactrol rechtstreeks met elkaar verbonden (nog steeds niks)
Als ik het stekkertje van die startdraad lostrek op de startmotor, meet ik ook 12, nog wat volt. Geen draadbreuk dus.
MAAR...., als dat stekkertje op de startmotor bevestigd zit is het nog maar net 1,5 volt.....
Klopt dit????
Tweede vraag: ben ik nu nog iets vergeten?
Zo'n startmotor geeft toch niet van het ene moment op het andere zomaar de geest?
Zal voor de zekerheid morgen de auto van mijn vriendin (met startkabels) er eens naast zetten, maar met 12,5 volt zou er toch nog wel iets te horen moeten zijn als je start?

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5253
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 28 feb, 2010 10:47

Verbind het contact van de kleine draad op de startmotor eens met de dikke plusdraad met bijvoorbeeld een schroevendraaier. Let wel op dat je auto in de vrij staat. Werkt dit dan moet je de storing zoeken in de gele draad van startmotor naar contactslot. Succes.
diverse Citroens, wat anders.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 28 feb, 2010 11:09

Hij zal niet dood zijn, maar hoogst waarschijnlijk verbrande koolborstel, welke uiteindelijk de geest heeft gegeven.

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » zo 28 feb, 2010 14:28

Weet je zeker dat de accu goed is.
Je spreekt nu alleen over voltage, het is niet zo dat het voltage omlaag gaat als de accu leegraakt, hij moet ook voldoende Ampere kunnen leveren.

Gebruik je de auto dagelijks of heeft deze lang stil gestaan?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 7 mar, 2005 22:32
Locatie: Middelburg

Bericht door Ronald » zo 28 feb, 2010 16:01

AK350 schreef:Weet je zeker dat de accu goed is.
Je spreekt nu alleen over voltage, het is niet zo dat het voltage omlaag gaat als de accu leegraakt, hij moet ook voldoende Ampere kunnen leveren.
Nee, dat weet ik eigenlijk niet....
En ik wist ook niet dat het voltage niet omlaag gaat als de accu leeg raakt :oops:
Accu is minimaal 5 jaar oud. En in de winter rijd ik er ong twee keer per week mee, en dan nog relatief korte stukjes...
Wel is het zo dat ik nooit iets gemerkt heb van verminderde werking van die accu.
Ik was in ieder geval van plan om er vandaag een andere accu in te zetten. Eentje die nog maar een half jaar oud is, en ook regelmatig gebruikt wordt in een dagelijkse auto. Maar de slagregens hebben mijn vriendin niet kunnen verleiden om op de fiets weg te gaan, dus dat zal tot morgen moeten wachten.
Maar klopt het trouwens dat met ingeschakeld contact er zo weinig spanning op die solenoid/relais komt?
De truck met de schroevendraaier heb ik gisteren al toegepast. Zonder resultaat.
Maar wordt zeker vervolgd.

Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 7 mar, 2005 22:32
Locatie: Middelburg

Bericht door Ronald » wo 3 mar, 2010 21:28

Nou. Het bleek dus inderdaad de accu te zijn.
Heb hem nog aan de oplader gehangen, maar ook dat mocht niet baten.
Heb nu een nieuwe, blinkende accu. Blinkt er tenminste nog iets aan die auto :)
En hij doet het weer!! (ook best wel belangrijk)

Plaats reactie