Nog een startprobleem (foto's toegevoegd)

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 596
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Re:

Bericht door Handjes » di 13 jun, 2023 08:50

backfire schreef: ma 8 mar, 2010 17:33 Volgens tekening, zo werkt een startmotor ook helemaal niet, wat hier vergeten wordt is het startrelais, welke de stroom naar de startmotor schakelt. Contactslot schakelt alleen het startrelais. Er gaat namelijk 50 Ampere door je startmotor en je contactrol kan dat echt niet aan.

Dus wat je hebt is van de accu naar de buitenkant van het startrelais gaat de accukabel. Op dezelfde aansluiting zit de gele draad welke van de dynamo komt. Je hebt dan in weze de dynamo via de accukabel verbonden met de accu. Dit scheelt ook weer onnodig gebruik van draad. Dan zit er aan de binnenzijde van het startrelais nog een dikke kabel, meestal van een cm of 5 lang, dit is de stroomvoorziening naar de startmotor. Dan heb je nog een minaansluiting op het startrelais, deze gaat naar naar contacttol en schakelt het startrelais.

Als je dan startrelais aanstuurt (wat gewoon een elektromagneet is en dus in weze niet kapot gaat) trekt deze een pin naar binnen. Deze pin zit aan een hefboom en die trekt het tandwiel van je startmotor naar voren. Op het moment dat de pin naar achteren is getrokken door de elektromagneet verbindt deze de accukabel van de buitenste aansluiting met de kabel naar de startmotor van de binnenste aansluiting.

Dus startrelais even testen, accu kabel op de juiste aansluiting schroeven en dan de kleine aansluiting (volgens mij de grijze draad dus) verbinden met de - pool van je accu. Als nu de pin naar achteren getrokken wordt is het relais goed. Nu kun je meten of er 12V komt te staan op de binnenste aansluiting. Als dit niet het geval is, dan is inwendig de doorverbinding verbrandt en kun je de boel wel in de kliko gooien. Of je neemt de gok om de boel open te maken en kijken of er nog wat te redden valt.

Zo niet dan is een complete startmotor goedkoper dan je oude op te gaan knappen.
Oud topic, en ik vond deze goede uitleg van @backfire. Maar volgens mij kloppen de kleuren van de draden niet helemaal.

De gele draad zit op het schuifstekkertje (of soms een klein boutje) op het relais van de startmotor en is de geschakelde plus vanaf je contactslot. Dus niet de minaansluiting. Min=massa namelijk,

De andere kabel (blauw volgens mij) zit samen met dikke accukabel (plus) op de dikke aansluiting van het relais, en is de permanente plus, en inderdaad gelijk ook verbonden met de dynamo.

Om te testen of je startmotor het doet kun je dus stroom op het kleine stekkertje zetten (met bijvoorbeeld schroevendraaier verbinding maken met de dikke aansluiting): het relais treedt dan in werking. Dan weet je dat het niet aan je relais ligt, maar bijvoorbeeld aan de contactrol van je contactslot. Ik vind deze manier van testen altijd wel wat lomp. Liever test ik het via de drie draden onderaan je contactslot.
La vie est belle.

Plaats reactie