Pagina 1 van 1

Voltmeter zakt in tijdens rijden

Geplaatst: di 9 mar, 2010 20:36
door Erasmo
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn voltmeter, als ik stilsta en ik geef wat gas dan laadt mijn eend goed bij, voltmeter gaat in het midden van het wit hangen, lampen gaan een tikkie harder branden en mijn multimeter geeft 14,7V over de polen aan.

Maar rijdend zakt de voltmeter vaak in naar de grens tussen rood en halfwit, ligt dit aan de voltmeter zelf of wordt er maar amper bijgeladen tijdens het rijden?

Geplaatst: di 9 mar, 2010 20:46
door engbokho
Niks aan de hand, hoort zo.

Geplaatst: di 9 mar, 2010 21:01
door thomaaas
S gewoon ;)

Geplaatst: di 9 mar, 2010 21:05
door Erasmo
Ok dan :)

Het is sinds de plaatsing van de radio, komt het omdat er een extra verbruiker aanstaat?

Geplaatst: wo 10 mar, 2010 09:52
door backfire
Ligt er een beetje aan hoe veel watt je radio heeft en hoe hard je hem dan zet.

Ik heb ooit een elektrische kachel in mijn eend gehad en dat werkt in de winter dus niet. Met lichten aan, kachel en radio zakte de meter uiteindelijk gewoon weg tot tegen het rode. Kachel uit en hij kwam weer terug.

Geplaatst: wo 10 mar, 2010 09:55
door Punky
Gewone radio's (zonder externe versterkers) trekken niet zoveel dat de voltmeter meteen gaat zakken.

Lampen, kachels, blowertjes, ed vreten veel meer stroom. Toevallig H4's gemonteerd.

Geplaatst: wo 10 mar, 2010 10:12
door dyane_maniac
vind het anders toch een beetje vreemd dat ie het stilstaand wel doet en tijdens het rijden ineens inzakt. niet dat het heel erg zal zijn zolang ie niet echt tegen het rood aan zakt, maar die van mij stond rijdend toch echt altijd mooi driekwart en juist bij een stoplicht (stationair) zakte die in. is je accu helemaal opgeladen? anders een keer goed aan de lader hangen en kijken of het probleem blijft

Geplaatst: wo 10 mar, 2010 10:23
door deusjevo
Bij mij had ik ongeveer 't zelfde.
Op een gegeven moment kwam hij niet meer uit 't rode en bleken de koolborstels van m'n dynamo op te zijn.

Geplaatst: wo 10 mar, 2010 11:06
door Punky
Zitten alle aansluitingen goed vast. En dan met name die van de Dynamo en de Spanningsregelaar.

Geplaatst: wo 10 mar, 2010 13:21
door backfire
Misschien ligt de v-snaar iets te los, waardoor deze wat slipt als er meer toeren wordt gemaakt.

Geplaatst: wo 10 mar, 2010 13:35
door achtpeter
Afgezien van alle wijsheden die hier al te berde zijn gebracht over toegevoegde stroomverbruikers, koolborstels, slechte verbindingen en oude accu's, valt er nog één kleinigheid op te merken. De oorspronkelijk gemonteerde dynamo's (Paris-Rhone, Ducellier) en de latere Femsa's hebben een vrij lage opbrengst. Als je een beetje extra stroom vraagt voor accessoires, schieten ze al gauw tekort. De Iskra dynamo's op de vervangingsmarkt zijn zgn driefasendynamo's. Die hebben ook bij matige toerentallen al een vrij hoge opbrengst. Dat maakt echt een verschil. Jammer genoeg worden de lagertjes in die dingen al vrij gauw rumoerig...

Geplaatst: do 11 mar, 2010 17:37
door Erasmo
Koolborstels en v-snaar zijn beiden goed, het probleem is wel weg na een paar klappen op het dashboard :lol:

Geplaatst: do 11 mar, 2010 18:50
door deusjevo
Slechte massa :?: :?