Restauratie AZU 1974
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 318
- Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
- Locatie: Netherlands
teveel speling op de fusee - meeste keurmeesters weten niet hoe je dat correct moet meten bij een A-type en/of weten de toegestane speling niet is mijn ervaring - volspuiten met vet is zoiezo altijd aan te bevelen .
misschien is er al eens een topic geweest over correct fusee-speling meten ?? zo niet, misschien een idee er één te starten (moderator) ??
misschien is er al eens een topic geweest over correct fusee-speling meten ?? zo niet, misschien een idee er één te starten (moderator) ??
BARE METAL CAR
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 249
- Lid geworden op: di 10 aug, 2010 18:00
- Locatie: Heerlen
- Contacteer:
Is de stalling een extra service?Geert schreef:Ben bang dat ze er niks aan doen deze week.
Maar goed er ligt hier nu 10 cm sneeuw en zout op de weg, dus laat maar lekker even staan; Warm en droog .
Alle beelden op een rij
www.h2vormgeving.nl/vidal
www.h2vormgeving.nl/vidal
Geert fuseespeling........ als je je handen om de band heen legt en je kunt hem zo'n 2cm heen en weer bewegen dan hoeft hij nog steed niet teveel speling te hebben....
Hieronder een citaat van de site van Leen apk, mag wel denk ik
Eerst 2 of 4 jaartjes rijden (2 x apk) en dan nog eens aan die fusees denken!!!
en die rubbertjes zijn zo gepiept, misschien een dopje met plaatje erin op maat maken
zodat je ze makelijk los kunt halen....
Hieronder een citaat van de site van Leen apk, mag wel denk ik
Dus laat de speling maar eens opmeten en ik denk niet dat je dan teveel speling hebt....Al enige jaren ben ik lid van de Telefonisch Technische Helpdesk van Citroën Club Nederland. Ik doe dit met veel plezier en ik heb in de loop der jaren niet alleen veel van onze leden geholpen, maar er zelf ook van geleerd. Gezien de vele vragen over de fuseepennen en kogelspeling lijkt het me goed om eens een stukje te schrijven over de regelgeving hieromtrent.
De meeste auto’s hebben fuseekogels. Dit zijn de draaipunten van de bestuurde wielen (meestal de voorwielen). In de APK regelgeving staat dat de speling op een fuseekogel maximaal 1 mm mag zijn. Dit betekent dat als je wat kracht uitoefent op het fuseestuk met bijvoorbeeld een bandenlichter, nadat we het fuseestuk ontlasten van de eventueel aanwezige veerspanning, er in alle richtingen niet meer speling aanwezig mag zijn dan 1 mm.
Echter: een 2CV heeft geen fuseekogels maar fuseepennen. Veel keurmeesters passen per abuis de regels van de fuseekogels ook toe op fuseepennen. Indien een fuseekogel verrot is, kan deze ‘losschieten’. Dit levert een gevaarlijke situatie op. Dit risico is echter bij een fuseepen niet aanwezig.
De regels voor een fuseepen zijn dan ook soepeler. De radiale (haaks op de pen) speling van een fuseepen naar één enkele bus mag 1,5 mm bedragen. Let echter op dat de speling van de bovenste bus en de onderste bus bij elkaar opgeteld niet meer dan 2 mm mogen bedragen. Zo mag bijvoorbeeld de spelling op de bovenste bus dus 1,5 mm zijn maar dan mag de speling op de onderste bus niet meer dan 0,5 mm zijn.
Bij een eend is de bovenste bus veel korter dan de onderste bus, waardoor de slijtage op de bovenste bus groter is. Daar is de speling dan ook meestal het grootst. De axiale (in de lengte richting van de pen) speling mag maximaal 1 mm bedragen.
NB. De genoemde waarden zijn boven op de maximale fabrieksspeling. De fabrieksspeling dient echter wel aangetoond te worden. Ik kan u verzekeren dat deze waarden erg hoog zijn.
Als er toch te veel speling op de fuseepen aanwezig is, zult u dit waarschijnlijk tijdens het rijden ook al gemerkt hebben. Dit is onder andere bij het nemen van bochten te merken.
Indien uw auto bij een keuring op de fuseepennen afgekeurd wordt, adviseer ik te vragen of de keurmeester de speling daadwerkelijk willen opmeten. Op het oog is niet te zien of er 1,4 of 1,6 mm speling aanwezig is!
Eerst 2 of 4 jaartjes rijden (2 x apk) en dan nog eens aan die fusees denken!!!
en die rubbertjes zijn zo gepiept, misschien een dopje met plaatje erin op maat maken
zodat je ze makelijk los kunt halen....
Dank voor de tips.LPGo schreef:Geert fuseespeling........ als je je handen om de band heen legt en je kunt hem zo'n 2cm heen en weer bewegen dan hoeft hij nog steed niet teveel speling te hebben....
Dus laat de speling maar eens opmeten en ik denk niet dat je dan teveel speling hebt....
en die rubbertjes zijn zo gepiept, misschien een dopje met plaatje erin op maat maken
zodat je ze makelijk los kunt halen....
Die fusee-speling laat ik zeker nog een keer opmeten , dan zorg ik dat ik erbij ben!
Hoe bedoel je dat met die dopjes op maat maken ? Moeten die niet helemaal afsluiten dan?
Ik weet niet of jou bouwjaar al van die rubbertjes moet hebben? Dat is op een gegeven moment pas ingevoerd.
De stuurkogels zitten in een hol deel geschoven en worden opgesloten met een dop met schroefdraad aan de buitenzijde. Deze wordt in de stuurstang gedraad. Stuurkogel wel lekker in het vet zetten.
Deze dop is hol en heeft aan de buitenzijde twee sleufjes waar een plaatje overdwars inpast. Ik doe het altijd subtiel met een platbeitel die er mooi inpast.
Als je het wiel eraf haalt zie je gelijk wat men bedoelt.
De stuurkogels zitten in een hol deel geschoven en worden opgesloten met een dop met schroefdraad aan de buitenzijde. Deze wordt in de stuurstang gedraad. Stuurkogel wel lekker in het vet zetten.
Deze dop is hol en heeft aan de buitenzijde twee sleufjes waar een plaatje overdwars inpast. Ik doe het altijd subtiel met een platbeitel die er mooi inpast.
Als je het wiel eraf haalt zie je gelijk wat men bedoelt.
tweeceevees zijn leuk!
Ik snap het al met die rubbertjes! Ik zet ze er gewoon op, dan vermijd ik meteen de discussie of mijn bouwjaar ze wel of niet moet hebben.
Wat die fusee pen betreft, hebben ze , wat ik begrepen heb, niets gemeten, alleen aan het wiel gevoeld en toen de conclusie getrokken dat er teveel speling op zou zitten.
Ik heb het idee dat ze een beetje bang zijn dat bij een steekproef problemen zouden kunnen krijgen met de RDW en dat ze dus het zekere voor het onzekere nemen.
Die monteur was niet erg overtuigend over de afkeur van de fusee, hij zei niet meteen dat die was afgekeurd, maar zijn chef was daar nogal resoluut in.
Daarom vraag ik of ze me de speling willen opmeten in mijn bijzijn en dan neem ik wat documentatie mee , eens kijken wat er nog aan te doen is.
Wordt vervolgt.
Wat die fusee pen betreft, hebben ze , wat ik begrepen heb, niets gemeten, alleen aan het wiel gevoeld en toen de conclusie getrokken dat er teveel speling op zou zitten.
Ik heb het idee dat ze een beetje bang zijn dat bij een steekproef problemen zouden kunnen krijgen met de RDW en dat ze dus het zekere voor het onzekere nemen.
Die monteur was niet erg overtuigend over de afkeur van de fusee, hij zei niet meteen dat die was afgekeurd, maar zijn chef was daar nogal resoluut in.
Daarom vraag ik of ze me de speling willen opmeten in mijn bijzijn en dan neem ik wat documentatie mee , eens kijken wat er nog aan te doen is.
Wordt vervolgt.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1870
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Volgens mij horen die rubbers er gewoon te zitten en anders zijn ze toch nodig voor het behoud van je stuurkogels.
Het gereedschap is ook te maken met een stukje ijzer en een m8 bout.
Als je een oude stuurkogel gebruikt, laat de stuurkogel arm dan los van het fusee en stel de moer zo af dat er geen speling te voelen is als je de stuurkogel ronddraait maar dat er ook geen zware punten te voelen zijn.
Als je het toch los hebt, kun je er ook gelijk een smeernippel in zetten.
Denk ook aan nieuwe borgplaatjes voor je stuurkogelarm.
Het gereedschap is ook te maken met een stukje ijzer en een m8 bout.
Als je een oude stuurkogel gebruikt, laat de stuurkogel arm dan los van het fusee en stel de moer zo af dat er geen speling te voelen is als je de stuurkogel ronddraait maar dat er ook geen zware punten te voelen zijn.
Als je het toch los hebt, kun je er ook gelijk een smeernippel in zetten.
Denk ook aan nieuwe borgplaatjes voor je stuurkogelarm.
Besloten om de fusée-pen te (laten ) vervangen,
Dan kan ik ook weer jaren tegen, zonder discussie en ik heb al zoveel aan mijn eend gedaan dat dat er nog wel bijkan.
Zaterdag de draagarm gedemonteerd en naar een eendenspecialist gebracht ( die weet tenminste hoe je een fusée-pen moet vervangen) en gisteren de stofhoesjes aangebracht.
In het begin kreeg ik het dopje niet los met het tooltje dat Boudewijn voorstelde, daarna heb ik het stukje metaal op een stuk rondijzer gelast en door de hefboomwerking ging de zaak uiteindelijk los. Toen was het "a piece of cake" .
Als volgende week de fusée-pen klaar is kan ik de draagarm weer ophalen en aanbrengen en dan moet het goed zijn.
Wordt vervolgt .
Dan kan ik ook weer jaren tegen, zonder discussie en ik heb al zoveel aan mijn eend gedaan dat dat er nog wel bijkan.
Zaterdag de draagarm gedemonteerd en naar een eendenspecialist gebracht ( die weet tenminste hoe je een fusée-pen moet vervangen) en gisteren de stofhoesjes aangebracht.
In het begin kreeg ik het dopje niet los met het tooltje dat Boudewijn voorstelde, daarna heb ik het stukje metaal op een stuk rondijzer gelast en door de hefboomwerking ging de zaak uiteindelijk los. Toen was het "a piece of cake" .
Als volgende week de fusée-pen klaar is kan ik de draagarm weer ophalen en aanbrengen en dan moet het goed zijn.
Wordt vervolgt .
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan