Pagina 1 van 25

Restauratie AZU 1974

Geplaatst: za 13 mar, 2010 08:20
door Geert
Ik begin binnenkort met de restauratie van mijn AZU 250 uit 1974.
Er moet nogal wat plaatwerk vervangen worden, waarschijnlijk ook de achterspatborden.
Waar haal ik goed plaatwerk nou vandaan?? Een PM zou welkom zijn.
Ik lees hier op het forum dat imitatie niet altijd erg goed is omdat het minder goed past, maar waar ik meer zorgen om heb is dat het sneller zou gaan roesten.


Heeft iemand ervaring met het verzinken van een koets?? Iemand een idee wat dat ongeveer zou moeten gaan kosten???

Mijn AZU is scheef d.w.z. hij hangt aan de bestuurderskant over ( waarschijnlijk heeft er al die tijd één héél dikke fransoos in gezeten :wink: )

Is dat met de veerpotten op te lossen? Dus strakker zetten van één veerpot of zo iets?

Geplaatst: za 13 mar, 2010 08:47
door Bertje Beige
Over de verkrijgbaarheid van AZU plaatwerk weet ik niks, maar is het geen AK 250? AZU is smalle ribbel en jij hebr brede ribbels :wink:

De wagenhoogte is af te stellen met de trekogen aan het eind van de trekstangen, deze zitten op schroefdraad.

Geplaatst: za 13 mar, 2010 09:24
door Rossero
Azu heb je net smalle en brede ribbel! Ik ben net even wat eendenboeren op het internet langsgeweest en ik kan geen imitatie zijschermen vinden. En volgens mij zijn originele ook niet makkelijk te vinden. Siemen heeft ooit van een AK400 scherm een kortere gemaakt, maar ook dat kan ik je niet aanraden. (ik heb het zelf ook min of meer geprobeerd, maar dat blijf je zien als je niet uitmuntend bent) sja, wat dan wel...

Geplaatst: za 13 mar, 2010 09:33
door björn
ok het is een azu al heeft hij brede ribbels
op het type plaatje staat gewoon azu
in ieder geval bij mijn '74er en anders weten ze het wel
www.citroenazu.nl

plaatwerk suc6 achter schermen zijn zeer zeldzaam net als reservenwielklep en tankklep
en replica is niet van super kwaliteit
ik weet dat 2cvpieter van hier een net replica heeft gebruikt uit frankrijk
pm hem en dan kan hij je mischien een adres geven
en ga anders had je vandaag naar Reims Frankrijk moetten gaan


en dat over hangen is denk ik een gebroken veer
dat was het bij mij trouwens
ik had geluk en een nieuwe gevonden
ze zijn anders dan 2cv
5mm diker spindel

Geplaatst: za 13 mar, 2010 09:38
door Bertje Beige
Ik wist niet dat AZU er met smal en brede ribbels was, sorry :oops:
Ik heb net even in de 2CV magazine van afgelopen januari gekeken, en daar staat een adv. in van een Frans bedrijf wat nieuw plaatwerk maakt; oa AZU plaatwerk, ze hebben ook plaatwerk voor de 350 :!:

Ik heb op de site gekeken, maar ik ben niet zo goed in Frans :cry:

Ik weet niet of ik hier de naam mag noemen, stuur me maar een PM als je meer wilt weten.

Geplaatst: za 13 mar, 2010 10:24
door siemen
een ak400 inkorten is te doen!
je ziet er bij mij helemaal niks van! alleen je moet goed kunnen lassen en koelen met perslucht of stikstof

het andere probleem is dat een ak paneel gezette rand rondom heeft deze moet je plat kloppen!

Geplaatst: za 13 mar, 2010 10:37
door Geert
siemen schreef:een ak400 inkorten is te doen!
je ziet er bij mij helemaal niks van! alleen je moet goed kunnen lassen en koelen met perslucht of stikstof
Ja, dat zal zeker wel te doen zijn, maar zelf zal ik dat wel niet kunnen lassen.
Ik denk dat mijn zoon dat wel zal kunnen, maar ik probeer eerst passend materiaal te krijgen.
Lukt dat niet, kan ik altijd nog gaan inkorten.

Geplaatst: za 13 mar, 2010 11:16
door Geert
Bertje Beige schreef:Over de verkrijgbaarheid van AZU plaatwerk weet ik niks, maar is het geen AK 250? AZU is smalle ribbel en jij hebr brede ribbels :wink:
Volgens " De Eend" van Jan de Lange kreeg de AZU 250 in januari 1972 de bredere ribbels van de AK 400 ( pagina 12)

Geplaatst: za 13 mar, 2010 13:19
door Yannick
Geen AZU-carrosserie laten verzinken. Wat er dan met elke vierkante centimeter van de laadbak gebeurt, daar word je niet vrolijk van en is niet aan te raden voor een nette restauratie.

Zandstralen, epoxyprimer en lakken. Véél beter dan origineel en geen gedoe.



Yannick

Geplaatst: za 13 mar, 2010 13:23
door Boudewijn
björn schreef: en dat over hangen is denk ik een gebroken veer
dat was het bij mij trouwens
ik had geluk en een nieuwe gevonden
ze zijn anders dan 2cv
5mm diker spindel
De firma Roveron kan veren op maat maken. Bij mijn vorige werkgever hebben we daar vaker veren besteld, ook vaak één of twee stuks speciale veren wel niet van de grote van een 2cv veer, maar ik denk dat ze dat ook wel kunnen maken. De prijs viel nog best mee vergeleken met een standaard veer. (www.roveron.nl)

@Geert,
Ik zou eerst eens de trekstangen los halen van de wielophanging en eens voelen of de veren nog werken. Als alles goed is kun je met de trekstangen de wagenhoogte instellen.

Staat de eend al bij je thuis?

Geplaatst: za 13 mar, 2010 16:09
door siemen
er blijft niks van over als je hem laat verzinken.
vorig jaar op citromobil was dat te zien met een acadiane.

maak eens foto's van de achterpanelen,meschien zijn ze te redden

Geplaatst: za 13 mar, 2010 17:03
door Geert
De wagen komt deze week thuis.
Ik had hem al eerder willen ophalen, maar dat is niet gelukt.
@ Boudewijn, dat met die trekstangen loshalen had ik al bedacht, ik denk niet dat het de veren zijn, maar zo kun je dat wel controleren. Bedankt voor de tip van Roveron.
@ Siemen, ik zal een paar foto's maken zodra de wagen hier is.

Geplaatst: za 13 mar, 2010 18:55
door Erasmo
siemen schreef:er blijft niks van over als je hem laat verzinken.
vorig jaar op citromobil was dat te zien met een acadiane.

maak eens foto's van de achterpanelen,meschien zijn ze te redden
De rechter toevallig?

Afbeelding

Geplaatst: za 13 mar, 2010 19:20
door siemen
ja inderdaad
die aca is trouwens ook niet gespoten die is zo weer op gebouwt

Geplaatst: za 13 mar, 2010 19:42
door björn
geert controleer de verenbak goed want het gebuurd vaker dan je dankt dat ze breken
ik was er bij toeval achter gekomen door dat ik hem moest open maken