Pagina 1 van 1

Ontkoppelhefboom (de)monteren

Geplaatst: zo 14 mar, 2010 14:09
door Punky
Zoals te lezen in het motorrevisietopic van mijn Ami blok is mijn ontkoppelhefboom (of hoe heet zoiets) gebroken. Hoe kan ik de demonteren en monteren?

Geplaatst: zo 14 mar, 2010 14:33
door WillemT
Wat bedoel je precies Dolf?

Is het dat lipje onder aan het koppelingspedaal, waaraan je koppelingskabel vastzit? Als dat afgebroken is, dan moet volgens mij de gehele pedalenset eruit. Dat werkt in ieder geval een stuk makkelijker. Zit dat ding niet met een soort borgpen vast? Of is dat bij een Ami anders dan bij een eend?
Anders komende zaterdag even naar Gemert.

Geplaatst: zo 14 mar, 2010 15:09
door Tom Duckpower
Zit als het goed is een borgschroefje op het asje. die loshalen, kop niet kapotdraaien...
Asje kun je dan via de zijkant met een platte schroevendraaier ronddraaien, ben alleen bang dat de remschijf er dan af moet.

Tis even kloten om alles los te krijgen, er zit namelijk een veer op die de boel een beetje onder spanning gaat zetten, plus wat plastic busjes.

Hebben asje ook gewisseld toen we met de bak van de grijze bezig waren, is toen gelukt zonder de haynes of vraagbaak te raadplegen ;)

Maar de remmen moeten er iig weer af

Geplaatst: zo 14 mar, 2010 15:11
door thomaaas
Nee volgens mij bedoel je wat ze bij de burton webshop een gaffel noemen, ik vind t n koppelingshefboom ;)

Afbeelding

Volgens mij moet er iets van een pen zijn die je eruit kan tikken, maar weet t niet meer zeker.

Geplaatst: zo 14 mar, 2010 15:35
door Punky
Was net bezig in de garage en werd gebeld door mijn onderdelenleverancier. Deze leest ook trouw mee op 2cv.nl.

Tom beschrijving klopt. Je moet het borg moertje eraf draaien en vervolgens kun je met een kruiskop eruit draaien. Deze was bij mij alleen gebroken, dus heb ik met een tang het bovenste stuk eruit moeten draaien.
Daarna heb ik de veer eraf gehaald, door deze iets te forceren. De pen kon toen niet los ivm de remschijf. Dus aan de rechterzijde de klauw aan een kant losgehaald en omhoog gedraaid en een moer van de motorbevestiging erop gezet. Andere kant los gehaald en de klauw hangt nu boven de schijf aan de remleiding en de handremkabel. Hoef ik deze tenminste straks niet weer te gaan stellen.
Daarna de as los en de schijrem kan dan opzij worden geschoven om de pen te verwijderen.

Ik heb dus een nieuw borgboutje nodig en een nieuwe hefboom. Heb nog wel wat oude bakken liggen, maar die liggen ver in een hoek verstopt. Dus mischien maar voor een nieuwe gaan.

Bedankt voor de reacties.

Geplaatst: zo 14 mar, 2010 15:53
door Punky
Afbeelding

Hoeveel soorten van deze hefbomen zijn er. In een catalogus van MCC kan ik er maar 2 vinden. Een oud type dat echt anders is en het bovenstaande type.
En volgens een webshop uit NL zijn er van het type op de foto ook nog twee verschillende soorten. Al is dat op de foto nauwelijk te zien.

Geplaatst: zo 14 mar, 2010 17:50
door AZL57
Is het verschil niet voor een exemplaar met diafragma koppeling en een 3-vinger model? Ophanging druklager.

Geplaatst: di 16 mar, 2010 17:55
door Punky
Morgen hoop ik het zaakje weer te kunnen monteren met goed gebruikte onderdelen.

Moet er bij de montage van het geheel nog ergens olie of vet worden gebruikt?

Geplaatst: di 16 mar, 2010 18:54
door AZL57
likje vet op draaipunt kan volgens mij geen kwaad.

Geplaatst: wo 17 mar, 2010 09:54
door thomaaas
Hey Dolf heb je ook foto's? Ben iig best geïnteresseerd in die koppelingshefboom want ik heb toch echt een keer alleen dat ding er maar uit hoeven tikken, hoefde geloof k nix los te schroeven... :roll:

Geplaatst: do 18 mar, 2010 08:33
door Punky
Helaas geen foto's. We hebben gisteren het blok weer erin gehangen. En er zit in het midden van de as een borgschroefje met moertje.
Wel kan ik geen verschil zien tussen een Gaffel van voor en na 1982. Zoals dat in een van de webshops beweerd wordt. Ook deze levernacier kan me niet vertellen wat het verschil is.
Straks alles afbouwen en dan rijden!!!