Pagina 1 van 2
volgorde van werken
Geplaatst: ma 15 mar, 2010 21:04
door Henny
Hallo,
Ik probeer de draad weer op te pakken van de reparaties aan mijn 2cv6 uit 1985. De carosserie staat los van de chassis De linker vloerplaat en de voetenbak zijn al verwijderd. Ook heb ik het onderste deel van de plaat die tussen de linkervoordeur en linker spatbord afgeslepen omdat dit stukje ook doorgeroest was. De linker dorpel moet ik nog wegslijpen, maar ik weet niet tot waar ik dit kan slijpen.
Over de hele operatie heb ik een paar vragen:
1. Wat moet ik het eerste monteren. Eerst de linker vloerplaat met de koets op het chassis, daarna de dorpel en vervolgens de voetenbak en het stukje plaatwek tussen de voordeur en spatbord??
2. De linkerdorpel is acher vastgelast aan de bovenkant aan het schuine tussenstukje van de achterbankbodem. Aan de andere (rechterkant) is deze naad opgevuld met kit en niet met een plaatje dichtgelast.
3. Door een stomme crash van mijn coputer ben ik een aantal sites met restauratie foto's kwijtgeraakt. Deze foto's gingen met name over het wegslijpen en lassen van bovengenoemde onderdelen.
Misschien dat lezers de linls kan vermelden??
4. In de c-stijl is een gaatje gekomen van om ongeveer 1 cm. Hoe kan ik dit het beste dichten??
Bij voorbaat bedankt voor de adviezen.
Henny
Geplaatst: di 16 mar, 2010 10:22
door backfire
Eerst maar eens foto's maken van de huidige staat en deze online zetten, dan kan men beter inschatten wat er nog moet gebeuren.
Belangrijkste is dat je de koets fixeert met dwarsverbindingen, om scheef trekken van de koets te voorkomen.
Geplaatst: di 16 mar, 2010 10:41
door André Post
Ik ben ook bezig met zo'n klus, en met proberen er achter gekomen
dat het beter was eerst de dorpel te monteren en dan pas de vloerplaat.
Andersom kwam de dorpel helemaal niet goed uit,
de vloerplaat heb ik daarna flink moeten aanpassen.
De koets heb ik gefixeerd door aluminium hoekprofielen vast te maken
aan de diverse schroefpunten die er aan de diverse stijlen zitten.
Voetenbak-buitenzijde moet nog.
Geplaatst: di 16 mar, 2010 13:01
door Henny
De foto's zijn op de onderstaande link te vinden:
[URL=
http://henny1948.jalbum.net/foto%27s%20 ... t.%202009/][IMG]
Geplaatst: di 16 mar, 2010 16:13
door lordmaster1
Henny schreef:De foto's zijn op de onderstaande link te vinden:
[IMG]
Deze link werkt wel :wink:
[url]htt ... t.%202009/
Geplaatst: di 16 mar, 2010 18:57
door AZL57
Ik zou maar eerst eens de deurstijlen gaan fixeren voor je nog meer eruit slijpt. De koets heeft zo geen stevigheid meer. Dadelijk past niets meer de deuren en de aansluiting op het chassis...
En dat zou jammer zijn van alle werk.
Geplaatst: di 16 mar, 2010 19:28
door Boudewijn
André Post schreef:
de vloerplaat heb ik daarna flink moeten aanpassen.
Heb je imitatie platen gebruikt?
André Post schreef:Voetenbak-buitenzijde moet nog.
Vervang je dan niet het gehele deel dus complete voetenbak zoals deze op de foto's van Henny er uit geslepen is ?
Geplaatst: di 16 mar, 2010 20:09
door backfire
Je bent wel erg spontaan aan de slag gegaan met weghalen. Zoals aangegeven, even pas op de plaats en de boel eerst maar eens gaan fixeren, zodat de boel niet kan verschuiven.
Dorpels zijn erg slecht en bij de achterbank heb je straks nog een boel inwendig op te knappen.
Beetje in deze stijl

Geplaatst: di 16 mar, 2010 20:48
door André Post
Boudewijn schreef:André Post schreef:
de vloerplaat heb ik daarna flink moeten aanpassen.
Heb je imitatie platen gebruikt?
Blijkbaar, ik zag later ook dat er een beetje verschil in uitvoering zit tussen de linker en de rechter.
Boudewijn schreef:André Post schreef:Voetenbak-buitenzijde moet nog.
Vervang je dan niet het gehele deel dus complete voetenbak zoals deze op de foto's van Henny er uit geslepen is ?
Nee, binnenzijde is goed te herstellen,
de buitenzijde komt het toch beter uit helemaal te doen.
Geplaatst: di 16 mar, 2010 20:50
door Hans B
Inderdaad eerst de deurstijlen fixeren. En er even niets meer uitslijpen.
Ik zou beginnen om de voetenbak er weer in te maken. Dorpels zitten er nog in en een vloerplaat dus referentiepunten genoeg. Las de voetenbak vast aan het schtbord en paravans, maar nog niet aan de dorpel en vloerplaat. Dan de koets passen op het chassis en de boutgaten in de voetenbak. Bouten vastzetten van de voetenbak en net voor de achterbankdoos. Dan kun je beginnen aan 1 dorpel. De andere laat je nog even zitten zitten. Hoekje onder de achterbank repareren (beter: vernieuwen, hier zijn goede delen voor te koop), c-stijl repareren/vervangen en daarna de dorpel erin lassen. Daarna de andere dorpel en dan pas de vloerplaten.
Je zult hier en daar wel wat moeten aanpassen met die imitatiedelen denk ik, maar goed.
Als alles goed past kun je de koets van het chassis halen, op z'n dak leggen en de onderkant aflassen (voetenbak aan de dorpel en bodemplaat aan de dorpel). Ik neem aan dat je de bodemplaat niet aan de binnenkant tegen de dorpel last maar aan de onderkant. Zou ik wel doen, staat wel zo netjes.
Succes!
Hans
Geplaatst: di 16 mar, 2010 20:50
door Henny
Bedankt voor de reacties.
Backfire, ik heb inmiddels de a-b-c stijlen gefixeerd en ik vraag me af of erook in de breedte van de 2cv een balk gemaakt moet worden, bijv. tussen de twee b-stijlen.
Hoe kan ik nu verder???
Geplaatst: di 16 mar, 2010 20:53
door AZL57
een stangetje tussen de b-stijlen is nooit weg. Kun je mooi vastzetten op de gaten van de deurvangers.
Geplaatst: di 16 mar, 2010 20:53
door Henny
Sorry Hans B. , maar onze post hebben elkaar gekruist, maar bedankt voor je duidelijke uitleg.
Geplaatst: wo 17 mar, 2010 09:33
door backfire
Ik heb zowel c b en a stijl in de breedte gefixeerd, officieel moet je eigenlijk kruislings fixeren.
Geplaatst: wo 17 mar, 2010 14:33
door Henny
Inmiddels de b-stijl op 2 punten gefixeerd en met een langere ijzeren profiel de a- b- en c stijlen met elkaar verbonden, zodat deze ook gefixeerd zijn.
Backfire, hoe kom ik in alle foto's in je jalbum verzameling??