Pagina 1 van 1
Omrekenen 125/80-15 naar 155/80-15
Geplaatst: di 30 mar, 2010 23:48
door deusjevo
Wie heeft er wel de hersenen voor (ik niet...
) om het verschil in snelheid die aangegeven wordt door de km teller tussen de bandenmaten 125/80-15 en 155/80-15 te berekenen.
Na montage van de 155 banden haalt m'n eend met moeite 110 km/uur op de teller terwijl hiervoor 120 makkelijk haalbaar was.
M'n Miep-Miep ligt op intensive care dus daar heb ik voorlopig niets aan.
Heb hier wel een linkie naar een tyrecalculator alleen kan ik geen 125/80-15 ingeven....
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
Geplaatst: wo 31 mar, 2010 00:35
door Steffan
Bij mij werkt hij wel gewoon;
Specification Sidewall Radius Diameter Circumference Revs/km Difference
125/80-15 100mm 290mm 581mm 1825mm 548 0.0%
155/80-15 124mm 314mm 629mm 1976mm 506 8.3%
verschil van 8,3%
wat theoretisch (1 - 0,083) x 120 = 110,04 km/h zou moeten zijn
dus dat klopt!
rolweerstand wordt blijkbaar buiten beschouwing gelaten
Geplaatst: wo 31 mar, 2010 07:56
door Roadrunner
eigenlijk moet je de afgelegde afstand meten na één omwenteling, dan ben je zuiver
Geplaatst: wo 31 mar, 2010 09:51
door deusjevo
Steffan schreef:Bij mij werkt hij wel gewoon;
Hmm, da's raar, ik kan nog steeds niet smaller ingeven dan bandenmaat 145
Klopt dus vrij aardig die afwijking van m'n km teller, zal een procent of 10 aanhouden om aan de veilige kant te zitten voor de acceptgirobrigade.
Hebben hier in de buurt redelijk veel trajectcontrole.
Geplaatst: wo 31 mar, 2010 10:45
door dyane_maniac
ben benieuwd of het je gaat bevallen 155. ik had 155 (of 145?) achter onder mn eend toen ik m kocht. dackt dat eendjes vet onderstuur hadden en geen overstuur... (maarja met 155 rondom heb je dat ook weer opgeheven natuurlijk)
Geplaatst: wo 31 mar, 2010 12:39
door AZL57
heeft 155 niet gewoon meer rolweerstand?
En denk eraan dat eendenwielen behoorlijk schuin kantelen bij het sturen. Bij brede wielen zit je dus je auto op te tillen tijdens het sturen
Geplaatst: wo 31 mar, 2010 14:27
door Nicky
Volgens deze berekening (uitgaande van een 635 motor met 2cv6 bak) zou je harder (
) moeten gaan met 155 banden.
Band Rpm 1st 2nd 3rd 4th
125/80 5750 31.66 61.99 92.22 125.16
155/80 5750 32.85 64.34 95.71 129.9
http://www.cats-citroen.net/citroen_aty ... tions.html
Geplaatst: wo 31 mar, 2010 14:50
door AZL57
Ja maar een groter wiel behoeft ook een grotere hefboomkracht om te draaien.
Geplaatst: wo 31 mar, 2010 15:29
door deusjevo
dyane_maniac schreef:ben benieuwd of het je gaat bevallen 155.
Tot nu toe beter dan verwacht.
Ik had eigenlijk een bagger wegligging verwacht maar valt reuze mee.
Bij geheel insturen lopen banden aan, dit valt nog wel te verhelpen door fusees iets bij te stellen heb ik begrepen.
Je hoort de banden (M&S) wel wat meer maar een eend zonder herrie is ook maar saai.
Achter past het zonder in problemen te komen met de "veerbegrenzer". (hoe heet die rubber nok officieel
)
Geplaatst: wo 31 mar, 2010 16:54
door Steffan
Nicky schreef:Volgens deze berekening (uitgaande van een 635 motor met 2cv6 bak) zou je harder (
) moeten gaan met 155 banden.
Band Rpm 1st 2nd 3rd 4th
125/80 5750 31.66 61.99 92.22 125.16
155/80 5750 32.85 64.34 95.71 129.9
http://www.cats-citroen.net/citroen_aty ... tions.html
klopt, door de grotere omtrek leg je een grotere afstand af per omwenteling, maar dat zelfde zorgt er ook voor dat bij dezelfde (werkelijke) snelheid de snelheidsmeter een lagere waarde aangeeft dan met de originele banden.
maar in de praktijk zal je waarschijnlijk niet harder gaan, vanwege de verhoogde rolweerstand. En zoals genoemd door AZL57 heb je een grotere traagheid van de band, wat niet gunstig is voor de acceleratie, topsnelheid, en remweg.
het voordeel is natuurlijk wel weer de extra grip, dat dan wél weer gunstig is voor de remweg, en het bochtenwerk.
Geplaatst: wo 31 mar, 2010 17:25
door dyane_maniac
Steffan schreef:
het voordeel is natuurlijk wel weer de extra grip, dat dan wél weer gunstig is voor de remweg, en het bochtenwerk.
bij droog wegdek
bij nattig wegdek ben ik twee keer uitgebroken achter (destijds achter 145/155 en voor 125 michelin)
Geplaatst: wo 31 mar, 2010 17:44
door Gerard2cv
Zouden ze bij Citroën echt zo dom zijn geweest om 125 onder die eendjes te zetten als een andere maat beter geweest was,ik denk het niet,want het gewicht van de auto en dus de wieldruk bepaalt de breedte van een loopvlak en de omtrek was een keuze naar de levensduur en de toenmalige prijs.
Geplaatst: wo 31 mar, 2010 19:09
door backfire
Bij mij komen er ook 155/15 onder omdat er een Visa motor inkomt, welke meer NM heeft en meer PK, alleen bij een lager toerental.