Een AU Fourgonnette 1953 op een chassis van een 2cv6
Een AU Fourgonnette 1953 op een chassis van een 2cv6
Wie kan mij helpen met wat informatie over het plaatsen van een AU-body op een 2cv6-chassis?
Door de verkoop van de koets heb ik een chassis met motor van een 2cv6 uit 1983 over. Deze wil ik gebruiken om de body van een AU Fourgonnette uit 1953 op te zetten Kan dit zomaar? Ik bedoel: komen de lengte, wielbasis, spoorbreedte, en schutbord (boordspanning) wel met elkaar overeen? En is dit eventueel aanpasbaar?
Door de verkoop van de koets heb ik een chassis met motor van een 2cv6 uit 1983 over. Deze wil ik gebruiken om de body van een AU Fourgonnette uit 1953 op te zetten Kan dit zomaar? Ik bedoel: komen de lengte, wielbasis, spoorbreedte, en schutbord (boordspanning) wel met elkaar overeen? En is dit eventueel aanpasbaar?
In principe gaat het passen. De belangrijkste maten komen overeen.
Toch ga je tegen een paar details aanlopen die niet 1 op 1 passen.
Het chassis is iets te lang maar door het inkorten van de achterste chassispoten is dit eenvoudig op te lossen.
Een AU heeft staande pedalen en een 2cv6 heeft hangende pedalen. Dit vergt behoorlijk wat ombouwwerk. Je kan het onderste deel van het schutbord vertvangen bijv.
En tenslotte zal de elektronica anders zijn. Het mooiste zal zijn om gewoon het oude dashboard van een AU te gebruiken. Met wat creatieviteit kom je ver.
Wellicht zijn de veerpotten dikker zodat de bodemplaten aangepast moeten worden.
Verder is er veel geschreven over het aanpassen van de koplampbeugel om een ribbelkap te plaatsen.
Ik meen dat op de site van Jeroen Cats ook veel info staat om in een oude body een modern 6blok te zetten met alle ombouwzaken die erbij horen.
Een leuk project, naar mijn mening is het het mooist als de AU er als AU uitziet. Dus ook vanbinnen, ook de kleur, dus gewoon Gris Foncé.
Ik ben benieuwd naar de vorderingen.
Toch ga je tegen een paar details aanlopen die niet 1 op 1 passen.
Het chassis is iets te lang maar door het inkorten van de achterste chassispoten is dit eenvoudig op te lossen.
Een AU heeft staande pedalen en een 2cv6 heeft hangende pedalen. Dit vergt behoorlijk wat ombouwwerk. Je kan het onderste deel van het schutbord vertvangen bijv.
En tenslotte zal de elektronica anders zijn. Het mooiste zal zijn om gewoon het oude dashboard van een AU te gebruiken. Met wat creatieviteit kom je ver.
Wellicht zijn de veerpotten dikker zodat de bodemplaten aangepast moeten worden.
Verder is er veel geschreven over het aanpassen van de koplampbeugel om een ribbelkap te plaatsen.
Ik meen dat op de site van Jeroen Cats ook veel info staat om in een oude body een modern 6blok te zetten met alle ombouwzaken die erbij horen.
Een leuk project, naar mijn mening is het het mooist als de AU er als AU uitziet. Dus ook vanbinnen, ook de kleur, dus gewoon Gris Foncé.
Ik ben benieuwd naar de vorderingen.
OK, tot zover alvast bedankt. Ik ben alleen nog niet zeker over de wielbasis: bij mijn chassis is die 240 cm (conform de specificaties van de 2cv6), volgens tekeningen op Internet is die van de AU echter 224,5 cm en is het chassis later met ca. 20 cm verlengd (tot 240 cm?). Als ik dan naar foto's van een complete AU kijk zie ik geen ruimte om dat verschil op te lossen (behalve dan een stuk lassen tussen laadruimte en zitdeel: lijkt mij echter niet mooi/handig/etc.). Zie ik nou iets over het hoofd of moet ik echt op zoek naar een "oud"(kort) chassis?marcopr schreef:In principe gaat het passen. De belangrijkste maten komen overeen.
Toch ga je tegen een paar details aanlopen die niet 1 op 1 passen.
Het chassis is iets te lang maar door het inkorten van de achterste chassispoten is dit eenvoudig op te lossen.
Een AU heeft staande pedalen en een 2cv6 heeft hangende pedalen. Dit vergt behoorlijk wat ombouwwerk. Je kan het onderste deel van het schutbord vertvangen bijv.
En tenslotte zal de elektronica anders zijn. Het mooiste zal zijn om gewoon het oude dashboard van een AU te gebruiken. Met wat creatieviteit kom je ver.
Wellicht zijn de veerpotten dikker zodat de bodemplaten aangepast moeten worden.
Verder is er veel geschreven over het aanpassen van de koplampbeugel om een ribbelkap te plaatsen.
Ik meen dat op de site van Jeroen Cats ook veel info staat om in een oude body een modern 6blok te zetten met alle ombouwzaken die erbij horen.
Een leuk project, naar mijn mening is het het mooist als de AU er als AU uitziet. Dus ook vanbinnen, ook de kleur, dus gewoon Gris Foncé.
Ik ben benieuwd naar de vorderingen.
De wielbasis is gelijk.
Alleen de achterste chassis balken (waar de bumper vastzit) zijn bij een berline iets langer.
Ik heb een 1958 AZU en die zijn qua koets bijna, en in hun eerste jaren helemaal, gelijk aan de AU.
Dus ik wil wel het eea nameten als je dat op prijs stelt.
Iest heel anders; heb je al aan de wielen/velgen gedacht? Een AU heeft grote 400 velgen. Vind ik persoonlijk wel heel gaaf staan....
Alleen de achterste chassis balken (waar de bumper vastzit) zijn bij een berline iets langer.
Ik heb een 1958 AZU en die zijn qua koets bijna, en in hun eerste jaren helemaal, gelijk aan de AU.
Dus ik wil wel het eea nameten als je dat op prijs stelt.
Iest heel anders; heb je al aan de wielen/velgen gedacht? Een AU heeft grote 400 velgen. Vind ik persoonlijk wel heel gaaf staan....
tweeceevees zijn leuk!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 791
- Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
- Locatie: Hengelo
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Als je het zou willen nameten, heel graag.marcopr schreef:De wielbasis is gelijk.
Alleen de achterste chassis balken (waar de bumper vastzit) zijn bij een berline iets langer.
Ik heb een 1958 AZU en die zijn qua koets bijna, en in hun eerste jaren helemaal, gelijk aan de AU.
Dus ik wil wel het eea nameten als je dat op prijs stelt.
Iest heel anders; heb je al aan de wielen/velgen gedacht? Een AU heeft grote 400 velgen. Vind ik persoonlijk wel heel gaaf staan....
En ik krijg er twwe originele velgen bij. Nog een ribbelkap zoeken en wat goede documentatie (iIk probeer hem verder zoveel mogelijk origineel te houden).
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
Gaaf dat je een Au-body hebt weten te vinden.
Ging de huidige eigenaar de AU toch maar niet restaureren?
wat betreft het chassis....het chassis moet sowieso ingekort worden en worden voorzien van zijbalkjes als versteviging onder de bodemplaaten....of je moet er 2cv6 bodemplaten inzetten. als je dan meteen een nieuwe voetenbak plaatst van een nieuw type eend kan je de 2cv6 techniek gebruiken met schijfremmen etc.
Laat overigens wel eerst het chassis schouwen met oude 2cv6 body anders gaat een dergelijk project never de weg op komen.
Succes! en uiteraard wat leuke foto's posten!!
Ging de huidige eigenaar de AU toch maar niet restaureren?
wat betreft het chassis....het chassis moet sowieso ingekort worden en worden voorzien van zijbalkjes als versteviging onder de bodemplaaten....of je moet er 2cv6 bodemplaten inzetten. als je dan meteen een nieuwe voetenbak plaatst van een nieuw type eend kan je de 2cv6 techniek gebruiken met schijfremmen etc.
Laat overigens wel eerst het chassis schouwen met oude 2cv6 body anders gaat een dergelijk project never de weg op komen.
Succes! en uiteraard wat leuke foto's posten!!
Citroén rolls better than a Rolls!
Ik heb de assen maar gemeten met een rolmaat. Hart op hart is dat circa 166 cm. Kan je daar iets mee.
De wielbasis varieerd een beetje hoe de wagenhoogte is afgesteld.
Maar volgens mij is er geen reden om aan te nemen dat de AU body niet op een 2cv6 chassis zou passen.
Overigens een vriend van mij is bezig om een AZ 1962 koets passend te maken op een 2cv6 chassis. daar is een topic over zoek eens op Madagaskar. Hij heeft vergelijkbare zaken moeten oplossen om oud en nieuw te combineren.
De wielbasis varieerd een beetje hoe de wagenhoogte is afgesteld.
Maar volgens mij is er geen reden om aan te nemen dat de AU body niet op een 2cv6 chassis zou passen.
Overigens een vriend van mij is bezig om een AZ 1962 koets passend te maken op een 2cv6 chassis. daar is een topic over zoek eens op Madagaskar. Hij heeft vergelijkbare zaken moeten oplossen om oud en nieuw te combineren.
tweeceevees zijn leuk!