Pagina 1 van 2
APK afgekeurd.
Geplaatst: di 6 apr, 2004 18:04
door Lelijke Eend
Okee, vandaag is mijn Eend (special uit '87) APK gekeurd. Afgekeurd om precies te zijn en wel op de volgende punten:
-CO gehalte niet in orde
-Gordel beschadigd
-Wiellager linksvoor teveel speling
Maarrr...
Bij mijn weten doet het CO gehalte er niet toe omdat mijn Eend daarvoor te oud is en het lager kan nog niet verrot zijn omdat ik dat net vorig jaar heb vervangen en ik sindsdien maar zo'n 6000 (zes-duizend) kilometer gereden heb.
De gordel kan inderdaad beschadigd zijn want die komt wel eens klem te zitten tussen het slot van de deur (ik druk de deur dan echter niet helemaal dicht).
edit
Zoals in
dit http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... highlight= topic te lezen is heb ik nu overigens wel een alternatieve CO-schroef.[/url]
Geplaatst: di 6 apr, 2004 18:12
door Duintje
In het APK document onder ALLEDAG staat:
Auto`s voor 01-01-1974 hebben geen eis voor wat betreft de uitlaatgassen, na die datum moeten ze bij stationair toerental voldoen aan de eis die bij de apk verplicht is, dit is echter niet te controleren zonder co meter.
Is jouw eend zo oud ?
Zo ja, dan is het gewoon een prutser waar je geweest bent, want iedere 2cv garage moet dat toch weten.
En wat je lager betreft: misschien heb je hem niet helemaal goed vastgezet ? Of het is wederom een prutser. Waar ben je geweest ?
Marcel
Geplaatst: di 6 apr, 2004 18:35
door Lelijke Eend
Mijn Eend is van '87 dus de afkeur op de CO klopt helaas. Misschien kan ik dat lager nog wat vaste zetten. M'n pa heeft het vorig jaar vast gezet en dat was volgens mij niet met 40kg/m, dus daar valt misschien nog wat op te winnen. En die gordel ... sja ... Hij rolt nog wel uit zichzelf op, maar is idd beschadigd. Weet iemand wat de eisen zijn bij de gordels?
edit:
Ik ben bij garage Bergsma in Joure geweest, een onafhankelijk garage. In mijn ogen geen prutsers, maar ook geen specialisten op Eendengebied.
Geplaatst: di 6 apr, 2004 18:45
door Ramon
ik ga altijd naar john peters keurt heel veel eenden, vorige jaar had mijn wielager veel speling, maar het kon nog net. dit jaar heb ik een komplete draagarm vervangen dus ik hoop dat ik nu 2 dingen heb opgelost,
hoe heb je die wielager trouwens vervangen had je speciaal gereddschap??????
Geplaatst: di 6 apr, 2004 19:24
door Tom Duckpower
Lelijke Eend schreef:Mijn Eend is van '87 dus de afkeur op de CO klopt helaas. Misschien kan ik dat lager nog wat vaste zetten. M'n pa heeft het vorig jaar vast gezet en dat was volgens mij niet met 40kg/m, dus daar valt misschien nog wat op te winnen. En die gordel ... sja ... Hij rolt nog wel uit zichzelf op, maar is idd beschadigd. Weet iemand wat de eisen zijn bij de gordels?
edit:
Ik ben bij garage Bergsma in Joure geweest, een onafhankelijk garage. In mijn ogen geen prutsers, maar ook geen specialisten op Eendengebied.
over de gordels: deze moeten onbeschdigd zijn en deugedelijl vastzitten!
tezij je auto gebouwd is voor (ik meen) 71, dan zijn ze niet verplicht!
Geplaatst: di 6 apr, 2004 20:01
door Duintje
Lelijke Eend schreef:
Ik ben bij garage Bergsma in Joure geweest, een onafhankelijk garage. In mijn ogen geen prutsers, maar ook geen specialisten op Eendengebied.
Ik denk dat het voor bepaalde zaken toch wel handig is om naar een 2cv-garage te gaan. Zoiets als die CO2 stelt regelt een 2cv garage gelijk netjes af lijkt mij en een eenden garage weet beter hoe een eenden lager hoort te zijn dan een doorsnee garage.
Marcel
Geplaatst: di 6 apr, 2004 22:04
door ruck-a-duck
De apk mafia
probeerde mijn eend ook af te keuren, alleen was ik het niet eens met de manier van fussee speling meten. Ze testen ze nl horizontaal (hier zal vast een andere benaming voor zijn ) en niet verticaal...Op mijn aanmerking dat je op deze manier de fusee pen niet test, maar bijv. het stuurgedeelte, werd de grote baas erbij gehaald en die gaf mij gelijk
....dus we kanne er weer een jaartje tegen aan.
Motto; ga zoals al eerder aangegeven naar een eenden man.......
Bart
Geplaatst: di 6 apr, 2004 22:45
door Lelijke Eend
Ik heb liever dat mijn Eend iets te streng wordt gecontroleerd dan iets te soepel, dus daarom denk ik dat ik bij deze garage blijf. Mijn Eend in n.l. niet afgetrapt o.i.d. en ik ben een perfectionist. Maar morgen ga ik er wel heen voor een babbeltje over dat lager. Kan iemand uitleggen hoe je bij een Eend die lagerspeling moet/mag meten bij de APK ?
Geplaatst: wo 7 apr, 2004 10:33
door Lelijke Eend
Volgens de keurmeester is het lager niet verrot, er zit alleen teveel speling op. Omdat het lager linksvoor een jaar terug (6000 km geleden) vervangen is, ga ik er vanuit dat het niet goed vast zit. Even een ringetje aandraaien dus.
Indien het echter de fusee is, kan ik die zelf vervangen ? En wat kost dat ongeveer ?
Geplaatst: wo 7 apr, 2004 11:24
door Lelijke Eend
Ik heb net m'n Eend opgehaald en het wiel linksvoor heeft (inderdaad) teveel speling. Hoeveel is onbekend, de keurmeester kon het wiel alleen teveel heen en weer bewegen. Dusseh ... Fusee of lager ?
Geplaatst: wo 7 apr, 2004 13:11
door robin2cv
hallo
je kan in al je nippels eens vet bij spuiten en zien wat dit zegt. ik doe dit elek keer voor ik naar de controle ga. Nu ik weet niet of je co al in orde is.
Maar ik draai een paar kilometer voor het keuringstation mijn co vijs in tot hij stilvalt en dan een halve draai terug. Dan staat ie wel goed. Nu het zou kunnen dat je stilvalt tijdens de keuring maar dat speelt geen rol he. Als die ma draait als ze de co meten. ALs je de keuring dan terug buiten rijdt zet j edie co vijs terug open. Ik ben ooit 5 keer stilgevallen op de keuring. Dit was geen enkel probleem.
ik ben nu ook afgekeurd om da er te veel verschil op de vering zit rechts en links voor. Nu heb de banden al op 1 kilo gezet en toch nog. Nu het rechter wiel trilt ook t eveel na. Zou dit opgeloste zijn als ik mijn wagen hoogte goed zen ik moet vanvoor 4 cm omhoog en vanchter 8cm. Of zal ik alvast de 2 voorste schokdempers vervangen ???
greets robin
Geplaatst: wo 7 apr, 2004 21:20
door Punky
Ik heb binnenkort ook een APK en eens mijn gordels bekeken. Deze zijn dus beide aardig beschadigd en komen de APK dus niet door.
Zijn er van andere merken handig gordels in te bouwen? In de dyane paste al iets van een Seat. Want tweedehands eendengordels hebben volgens mijn allemaal hetzelfde. Tussen de deur en de B styl gezeten.
En nieuwe gordels kosten zo'n 50,- per stuk!!!
Geplaatst: do 8 apr, 2004 15:55
door Punky
Probleem opgelost.
Vandaag 2 tweedehands eendengordels op de kop kunnen tikken in goede staat.
Maar misschien is de bovenstaande vraag nog wel bruikbaar voor LE of anderen???
Geplaatst: do 8 apr, 2004 16:10
door Lelijke Eend
Lager is opgelost (stelmoer 1/12 e slag aandraaien zodat de 2 binnenringen in het lagen dichter naar elkaar toe komen waardoor er minder speling op komt), gordel ga ik vanmiddag ruilen (gister een 2e hands gordel gekocht, maar dat bleek een gordel voor rechtsvoor te zijn) en gister het stelboutje in de carburateur er in gezet. Dit ging vrij moeilijk. O.a een paar keer dat pokkemoertje in m'n motor laten vallen dus de ventilator en alles wat er achter zat (op de ontsteking na) moest er af. Na een poosje omgeklooid te hebben om dat boutje in die carburateur te krijgen, de carburateur er maar uit gehaald. Om die klote-carburateur er uit te halen moest ik echter ook het luchtfilter, de olievulpijp en de dynamo er uit halen. Vanmiddag zal ik alles weet in/op/aan mijn Eend hangen.
Trouwens, moet ik wat vloeibare pakking tussen carburateur en motorblok doen? Ik heb het kreng er nu toch af.
Geplaatst: do 8 apr, 2004 16:44
door Punky
Ik heb die vraag een paar weken geleden ook gesteld. Toen werd aangegeven dat vloeibare pakking oplost in Benzine en dat het dus niet veel helpt.
Nu is het geval dat ik koppig ben en er toch vloeibare pakking tussen gedaan heb. Just in case. Ik had zoiets van baad het niet dan schaddt het niet. en mijn blokje loopt nu mooi rond.