Pagina 1 van 3
economy meter
Geplaatst: zo 11 apr, 2010 19:12
door dyane_maniac
hej,
vroeg me laatst af (toen ik weer eens door een laag banksaldo zuinig aan het rijden was, maar op de terug weg met wind mee het toch niet kon laten en het gaspedaal tot de vloer trapte en de teller tegen de klink jaagde en alles en iedereen in haalde...) in sommige auto's zit zo'n economy meter. dit is toch een soort vacuum meter die dmv de onderdruk tussen carb en spruitstuk kan meten of je zuinig rijdt???
is zoiets redelijk eenvoudig in een eend in te bouwen? en zoja, waar is zoiets te krijgen of uit te slopen?
Re: economy meter
Geplaatst: zo 11 apr, 2010 19:35
door tinouck
dyane_maniac schreef:hej,
vroeg me laatst af (toen ik weer eens door een laag banksaldo zuinig aan het rijden was, maar op de terug weg met wind mee het toch niet kon laten en het gaspedaal tot de vloer trapte en de teller tegen de klink jaagde en alles en iedereen in haalde...)
Snelheidsmaniak
Hihihi kon het effe niet laten hoor

Geplaatst: zo 11 apr, 2010 19:57
door dyane_maniac
ja sorry maar was echt leuk ! vanmiddag terug, met de wind in de rug 3/4 op de linkerbaan. baal er echt van dat ik de tom tom niet bij had... ik denk dat mn persoonlijk record van 127 op de tom tom eraan was gegaan
als ie dan ook lekker gaat ben ik niet meer te houden. voelt echt goed om langzaam aan zo'n bmw x 5 op de huid te kruipen, knipperlichtje aan tiktaktiktak en hop er er voorbij
Geplaatst: zo 11 apr, 2010 19:59
door tinouck
Hahaha Heerlijkkkk
Ja kan me helemaal voorstellen

en vooral bij het inhalen van een boeren mest wagen

Geplaatst: zo 11 apr, 2010 20:09
door backfire
In de jaren 80 auto's zaten deze meters, volgens mij fiat en honda. Werkt inderdaad met onderdruk meting, niet echt een perfecte meting. Je zou het zelf kunnen maken door soort van vacuummetertje te maken. Of zo'n klein luchtdrukmetertje en daar de naald van loshalen en aan de andere kant weer vastzetten. Als je er dan aan zuigt zal je zien dat de meter naar beneden gaat. Simpel en effectief.
Geplaatst: zo 11 apr, 2010 21:12
door marcopr
In de GS zat ook zo een meter, of beter gezegd twee lampjes licht en donker oranje.
Sterker nog ik las eens het verhaal dat een vrouw van haar man een CX had gekregen (een oude(CX)), en die belde naar huis dat er steeds een lampje ginfg branden onderweg, wat dat kon zijn en of je daarmee kon doorrijden. Enfin, je snapt em al....
Geplaatst: zo 11 apr, 2010 22:14
door AZL57
Over inhalen gesproken, ik heb laatst een Rolls Royce ingehaald. Ik kon het niet laten

Geplaatst: zo 11 apr, 2010 22:41
door dyane_maniac
Geplaatst: ma 12 apr, 2010 10:11
door TimVS
Op trabants van de jaren 80 zit ook een dergelijk systeem, misschien dat eens bekijken
Geplaatst: ma 12 apr, 2010 10:43
door Henny
Begin jaren 80 had de citroen visa een zgn economizer. Ik heb op google gezien dat een dergelijk systeem ruimschoots te verkrijgen is. Kijk maar eens onder car economizer.
Succes
Geplaatst: di 13 apr, 2010 15:24
door Yannick
Pelt schreef:Op trabants van de jaren 80 zit ook een dergelijk systeem, misschien dat eens bekijken
Ze waren dan weer wel te lui om een benzinemeter te monteren

Geplaatst: di 13 apr, 2010 16:13
door backfire
Geplaatst: di 13 apr, 2010 17:28
door TB
Opel had volgens mij ook zulke metertjes in de jaren 80. Zoiets herinner in met nog van een Ascona die we vroeger thuis hadden.
BMW heeft ook verbruiksmeters op het dashboard zitten. Ik weet alleen niet hoe die werken. Ik denk electronisch, maar zeker weten doe ik dat niet.
Ik had een aantal jaar geleden een Subaru Impreza GT Turbo. De brandstofmeter was mijn verbruiksmeter. Bij flink gas geven zag je 'm gewoon naar beneden tikken...
Maar goed. Probeer het 'nieuwe rijden' niet bij carburateur motoren. Diep gas geven en dan de hoogste versnelling gebruiken is leuk bij een injectiemotor. Bij een auto met carburateur moet je zo min mogelijk het gas intrappen om zuinig te rijden. Dus met een fluwelen voetje rijden.
Geplaatst: di 13 apr, 2010 18:27
door Bartje
TB schreef:Probeer het 'nieuwe rijden' niet bij carburateur motoren. Diep gas geven en dan de hoogste versnelling gebruiken is leuk bij een injectiemotor. Bij een auto met carburateur moet je zo min mogelijk het gas intrappen om zuinig te rijden. Dus met een fluwelen voetje rijden.
Wat veroorzaakt dit wezelijke verschil tussen carburateur en (benzine) injectie motoren?
Geplaatst: di 13 apr, 2010 18:59
door backfire
de acceleratiepomp
