Pagina 1 van 2

carterhelften samenvoegen

Geplaatst: di 20 apr, 2010 22:52
door mattheus
Ik heb een AZ-blokje (425cc 1968) gesplitst, om de zaak van binnen te controleren en schoon te maken; het blokje heeft namelijk 30 jaar ongebruikt op zolder gestaan.
Tussen de carterhelften bleek geen pakking te zitten; de pasvlakken zijn wel iets aangetast.
Vraag: is het verstandig om de aansluitvlakken schoon te maken door deze licht te schuren ? En bij het sluiten van de carterhelften de aansluitvlakken te dichten met vloeibare pakking?

Geplaatst: di 20 apr, 2010 23:52
door Punky
Je geeft zelf het antwoord al.

Pasvlakken zo goed mogelijk schoonmaken, zonder ze te krassen of te beschadigen. Dan met wat vloeibare pakking de boel weer monteren.

Geplaatst: wo 21 apr, 2010 00:32
door AZL57
Let op niet te veel vloeibare pakking in de buurt van de oliepomp anders kan die verstoppen. En dat is nou weer net niet wat je van plan was ;-)

Geplaatst: do 22 apr, 2010 16:43
door TB
In elk geval, vloeibare pakking MOET er tussen. Anders krijg je gegarandeerd lekkage.

Geplaatst: do 22 apr, 2010 19:25
door AZL57
ja maar matig, niet overdrijven ;-)

Geplaatst: do 22 apr, 2010 22:49
door mattheus
De pasvlakken heb ik inmiddels schoon en blank gemaakt met ontvetter en met schuurpapier nr 800.
Moeten alle raakvlakken van beide carterhelften worden ingesmeerd met vloeibare pakking, bijv ook ter plaatse rondom de 4 grote carterbouten/moeren ?
In het videofilmpje over motorrevisie zie je dat de oliepomp pas wordt aangebracht op de nokkenas nadat de carterhelften gesloten zijn; is dat de juiste volgorde ? In dat geval heeft de nokkenas bij het sluiten van de carterhelften maar 1 steunpunt op het voorste lager; lijkt me dat de nokkenas aan achterzijde dan niet goed gecentreerd wordt.

Geplaatst: vr 23 apr, 2010 00:03
door AZL57
een kant insmeren met pakking is ruinm voldoende. Het teveel pers je er toch tussenuit.

Geplaatst: zo 5 dec, 2010 12:16
door Geert
Welke vloeibare pakking is aan te raden??
Ik heb begrepen dat er vloeibare pakking is die hard wordt, en vloeibare pakking die zacht blijft. En maakt het nog verschil waar je wat opsmeerd ?

Geplaatst: zo 5 dec, 2010 15:04
door achtpeter
De gewone blauwe Loctite. Nummer 703,uit het hoofd gezegd. Het tuitje bijna aan het uiteinde opensnijden, zodat je dunne rupsjes (ca 2 mm) kunt leggen. Die rupsjes leg je op 1 carterhelft langs de hele omtrek plus kleine cirkeltjes rond de boutgaten. Maar inderdaad zuinig, zodat je geen slierten kit in je smeercircuit krijgt.

Geplaatst: ma 6 dec, 2010 13:30
door BasvanEerden
Is schuurpapier korrel 800 wel geschikt. Mij werd verteld dat je beter 1000 of 1200 kunt nemen.

Geplaatst: ma 6 dec, 2010 19:15
door achtpeter
Tsja, hoe gladder hoe beter. Maar hoe pietjeprecies wil je zijn? Als je een blok splitst, zien de raakvlakken en niet echt gepolijst uit. Als alle oude kitrestjes weg zijn geschraapt is het eigenlijk al goed, met fijn schuurpapier er langs gaan is allicht nog beter. Maar korrel 1000 is welhaast een cosmetisch artikel. Daarmee ben je echt aan het polijsten. Dat heb je op die pasvlakken niet nodig. Besteed liever extra tijd aan het in- en uitwendig schoonmaken voor de herbouw, zou ik zeggen.

Geplaatst: ma 6 dec, 2010 20:13
door supercees
en je wil dat je pakking ook hecht aan de vlakken, hoe gladder de vlakken, des te slechter de hechting.

Geplaatst: ma 6 dec, 2010 21:51
door AZL57
waarom, af fabriek is ie ook niet opgeruwd. Die pakking kleeft wel, daar is ie voor gemaakt.
Ik gebruik alleen een schraapstaal en daarna ontvetten met wasbenzine. Nooit ergens last mee gehad.

Geplaatst: wo 8 dec, 2010 10:26
door TB
Die pakking dicht wel af. Al zit er een kleine oneffenheid. Dat is nou het mooie van een vloeibare pakking. Als je de carterhelften samen voegt dan druk je de vloeibare pakking aan en dicht het af.

Hylomar is ook een vloeibare pakking die je kunt gebruiken. Is toevallig ook blauw van kleur.

Geplaatst: do 9 dec, 2010 08:36
door Gerard2cv
Let er op, dat bij de 425cc het boutje onder de oliepomp op de hoek van het carter een borstboutje moet komen om de 2 carterhelften te centreren.