Pagina 1 van 2
breuk trekstang wat te doen?
Geplaatst: za 24 apr, 2010 12:00
door marcopr
Zojuist breekt mijn trekstang rechtsachter.
Dit terwijl ik gewoon met sleutel 22, een passtukje en wat spierkracht bezig ben. (en ik ben echt niet sterk
)
Wat nu te doen? Kan ik dit lassen?
Of moet er toch een nieuwe veerpot onder?
Graag advies
Geplaatst: za 24 apr, 2010 12:58
door marcopr
Inmiddels heb ik begrepen dat lassen geen goed idee is.
Dus de veerpot eronderuit halen, open slijpen nieuwe trekstamg erin en weer dichtlassen.
Heeft iemand steeksleutel 44 en wie kan er goed lassen.
Tips zijn welkom.
Techniesche en praktische tips.
Geplaatst: za 24 apr, 2010 13:11
door thomaaas
Ik heb wel zo'n sleutel, maar voor het geld om naar Friesland te rijden kun je net zo goed een nieuwe kopen
Zet eerst je moeren maar eens helemaal vol met kruipolie, dan krijg je ze tenminste los als je eenmaal een sleutel hebt. Verder is het een redelijk rechtoe rechtaan klusje
Geplaatst: za 24 apr, 2010 13:18
door Willem2
Ik heb je een pm gestuurd
Geplaatst: za 24 apr, 2010 19:57
door marcopr
Ik heb de moeren netjes doorgeslepen.
De veerpot eronderuit gerokken en open geslepen.
Als het goed is krijg ik via het EEEC nieuwe moeren en een nieuwe trekstang.
Nu nog een lasser vinden en kan het gebeuren er weer onder.
De veerpot zat behoorlijk gevuld met vet. Hoort dat?
Geplaatst: za 24 apr, 2010 22:45
door Ramon
waarom niet gewoon een andere veerpot eronder??
veel makkelijker
Geplaatst: zo 25 apr, 2010 07:25
door marcopr
Dat is een practisch idee.
Alleen vind ik het leuk om zoveel mogelijk oude onderdelen vanuit de fabriek erop te houden. En een veerpot openmaken had ik altijd al een willen doen, alleen niet deze week. Maar als je dan toch voor de keus gesteld wordt..
En een oude veerpot had ik toch niet liggen net als een andere trekstang.
Geplaatst: ma 26 apr, 2010 07:23
door Gerard2cv
Het vet is erin gedaan om het kraken te voorkomen.De schotels met de remvoering kantelen anders door het veren in de pot en gaan dan schranken,dus lekker vet aan de kop van de trekstang.Let goed op dat de AV de voorkant is en dat je de goede lengte veerstang krijg
Geplaatst: ma 26 apr, 2010 09:57
door marcopr
Ok Gerard, dan laat ik dat vetr lekker zitten.
De gebroken trekstang is opgemeten en nu is het even wachten op het EEEC (dat blijft een vrijwilligesclub en geen bedrijf tenslotte) voor ik verder kan.
Een lasser is ook geregeld, dus alles staat in de startblokken.
Geplaatst: ma 26 apr, 2010 21:56
door marcopr
Morgen kan ik de onderdelen halen.
De mannen van het EEEC hebben alles voor me klaargelegd.
Echt Geweldig, Jaap, Ad en Tijs, enorm bedankt.
Geplaatst: ma 26 apr, 2010 22:11
door Bertje Beige
Nou had Ramon het er over om een andere veerpot er onder te schroeven, maar die moet je toch altijd per paar vervangen?
Geplaatst: ma 26 apr, 2010 23:14
door Hanzelman
Goed werk,nieuwe stang,weet je gelijk hoe de rest van de pot is. Wel ff werk maar wel kwaliteit
Alles weer lekker in t vet zetten,piept t ook niet en veert t als nieuw. Succes.
Geplaatst: di 27 apr, 2010 06:20
door Ramon
voor het comfort beter ja. maar wacht ff we zijn eendrijders......
Geplaatst: wo 28 apr, 2010 13:08
door marcopr
De veerpot zit weer in elkaar. Gelast bij een constructiebedrijf van een kennis van een vriend van een kennis van een vriend.
Kostte niks, als ik maar niet te veel van die karweitjes had. Adres om te onthouden dus.,
Morgen schroef ik de boel weer onder de auto en rijden maar.
Geplaatst: vr 30 apr, 2010 23:13
door marcopr
De eend rijdt weer, nog wel scheef op de poten, maar toch. Geweldig.
En nieuwe gaffels en trekstangen verstellen de hoogte als een zonnetje.
Soepeler dan dichtgeroeste oude.