Pagina 1 van 7

restauratue Charlie

Geplaatst: za 24 apr, 2010 19:06
door bartvds
Ik ga proberen van wat foto's te posten van de restauratie van Charlie:


Afbeelding
Zo zag hij eruit voor ik begon, chassis was al een tijdje op het randje en een fikse noodstop was er blijkbaar teveel aan, sturen ging plots zwaar en er moest dus duidelijk direkt iets aan gedaan worden, chassisbalken vooraan aan de motor waren er het ergst aan toe -> bijna volledig weggerot links en rechts

Afbeelding
Afbeelding
Na de afbraak :cry: , de koets wordt gerepareerd waar nodig (nieuwe bodemplaten, nieuwe dorpels, nieuwe kofferbodem en hier en daar nog wat ander laswerk), wordt daarna gezandstraald en geprimed en kan dan terug naar de spuiter, de kleuren zijn inderdaad niet origineel Charleston bordeaux/zwart maar dit werd gedaan door de vorige eigenaar, ik ga hem wel terug in deze kleuren laten spuiten omdat ik alle aanbouwstukken (deuren, motorkap, enz.) hergebruik (ga deze in een latere fase restaureren/herspuiten), ik vind deze kleuren trouwens ook wel mooi hoor, is iets bleker maar blinkt als een spiegel (metallic verf hé)


Afbeelding
Afbeelding
Oud rollend chassis, mijn zoon van 8 vind het wel leuk, zo'n groot skateboard, ga direkt alles nakijken/ reviseren/ repareren/ restaureren/ vervangen , sowieso vervang ik alle bouten, rondellen, rubbers, dichtingen enz. door nieuwe. Het is namelijk de bedoeling dat hij er weer vele kilometers tegen kan (gebruik hem dagelijks en doe er echt alles mee)


Afbeelding
Het nieuw galva chassis van Citroparts :D Ziet er prachtig uit!!! Binnenkant wordt goed ingespoten met Tectyl gezet, buitenkant ga ik niets aan doen, is wel mooi zo

restauratie assen

Geplaatst: za 24 apr, 2010 19:32
door bartvds
Afbeelding
Zo komen de assen van het oude chassis, bij de achteras heb ik het aangekoekte vuil al wat afgekuist. De vooras wordt na reiniging ook nog nagekeken, gaan al zeker nieuwe fusees in, zal de rubbers aan de aandrijfassen ook nog vervangen denk ik.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De achteras ontroest tot op het metaal, met de staalborstel op de boormachine gaat dit wel goed maar ben er toch een tijdje mee bezig geweest


Afbeelding
Afbeelding
De achteras na RX5 en RX10 behandeling, prachtig resultaat vind ik, kan zo weer wat jaartjes dienst doen


Afbeelding
Achteras klaar om op chassis te zetten


Afbeelding
Afbeelding
Nieuwe benzine- en remleiding gelegd, is wel mooi dat koper!


Afbeelding
Afbeelding
Achteras en benzinetank teruggeplaatst, nieuwe achterremsets gekocht en geplaatst, heb trouwens een oplossing voor de afregeling van die excentrieken onderaan in de remschoenen, een vriend heeft daar een tool voor die ik kan gebruiken, ga dus toch de oude excentrieken gebruiken in plaats van de nieuwe niet-excentrische stukken


Afbeelding
Afbeelding
Veerpotten teruggeplaatst, potten zelf waren nog in zeer goede staat, enkel ontroest en gespoten in zwart metallic, verder alles nieuw behalve de trekstangen

Geplaatst: za 24 apr, 2010 20:53
door Boudewijn
Ziet er goed uit.

Geplaatst: za 24 apr, 2010 22:03
door Rossero
Wow...

Prachtig!

Geplaatst: za 24 apr, 2010 22:10
door Willem2
Ziet er mooi uit zeg!

Maarre, dat galva chassis, dat hoeft echt niet aan de binnenkant behandeld te worden, dat roest echt niet.

Geplaatst: za 24 apr, 2010 22:30
door bartvds
Ben nu bezig met de vooras te reinigen, en tussendoor ben ik ook de motor terug aan het opbouwen, moet wel nog een andere koppeling bestellen want degene die ik nu heb past er niet op, moet oude type zijn.

Willem2: galva roest inderdaad niet maar tectyl is maar om zeker zeker te zijn

Geplaatst: zo 25 apr, 2010 08:16
door Rossero
Het hangt er volgens mij van af welk chassis het is. Als het een chassis is naar origineel model heeft de zink volgens mij moeite om overal tussen te komen. De galva chassis uit "duitsland" hebben een ander binnen werk. Dit is wat ik van een eendenboer begreep, hij adviseerde ook om een origineel gegalvaniseerd chassis te behandelen. En och, van tectyl aan de binnenkant glimt hij niet minder ;)

Geplaatst: zo 25 apr, 2010 08:35
door Willem2
Das dan ook weer waar

Geplaatst: zo 25 apr, 2010 08:51
door Bertje Beige
Goed bezig!!! :lol:

Geplaatst: zo 25 apr, 2010 15:02
door bartvds
Afbeelding
Afbeelding
Motorblokje tot nu toe, wacht enkel nog op de koppeling, dan kan de versnellingsbak er weer tegen en als de vooras af is kan hij terug op het chassis

Geplaatst: zo 25 apr, 2010 15:57
door Tom Duckpower
Goed bezig!! Ziet er allemaal erg strak uit!

Geplaatst: zo 25 apr, 2010 16:46
door supercees
bartvds schreef:Afbeelding
:shock: wauw, als nieuw! wat zal dat een hoop werk geweest zijn. respect!

Geplaatst: zo 25 apr, 2010 18:55
door bartvds
Vooral het ontvetten is een heel smerig werkje, het motorblok was echt één grote vettige smurrie, ik heb voor de rest alles wat opgekuist, alle ijzeren delen ontroest en herspoten zoals de behuizing, klepdeksels enz.), veel dingen vervangen (zoals oliekoeler, olievulpijp en alle dichtingen), motortje liep ervoor zeer goed en zal dat straks ook weer doen hoop ik.

Het is alleszins een smerig maar dankbaar werkje,

Groeten, Bart

Geplaatst: zo 25 apr, 2010 20:07
door Punky
Ziet er goed uit.

En zal het vast nog wel doen. Van een beetje verf en kuiswerk gaan ze echt niet weigeren. Of je moet iets verkeerd hebben afgesteld. :wink:

Geplaatst: zo 25 apr, 2010 22:00
door bartvds
't is dat dat ik bedoel, dat ik hoop dat ik alles goed terug ineengezet heb, maar zal wel hé, is leuk zo alles terug in elkaar kunnen knutselen