Pagina 1 van 1

"Dribbelen" rechtsachter

Geplaatst: wo 5 mei, 2010 00:00
door deusjevo
Auto "dribbelt" op de snelweg een beetje rechtsachter en het vermoeden was een defecte schokbreker, bobbel oid op m'n band of draagarmlager naar de gallemiezen.

Vanmiddag schokbreker + veerpot losgehaald om draagarmlager te kunnen beoordelen.

Draagarm wat heen en weer geprobeerd te duwen maar nergens waarneembare speling of bijgeluiden bij optillen draagarm.

Schokbreker lijkt oke, auto schommelt nog ietsie na inveren, schokbreker kon ik na verwijderen moeizaam aan beide kanten indrukken, geen olielekkage.

Band ziet er goed uit, geen bobbels oid.

Zou de veerpot ook het probleem kunnen zijn?

Heb de trekogen moeten uitdraaien om kantelmes weer te kunnen terugdrukken in het trekoog en toen vroeg ik mij af:

Waarom heeft dat kantelmes die aparte "driehoekige" vorm :?:

Afbeelding

Het gat in het trekoog is veel groter dan de doorsnede van het kantelmes, hoort er dan in het trekoog niet iets te zitten waardoor het kantelmes meer precieser "past" door het trekoog :?:
Afbeelding

(Jesses, ik begrijp m'n eigen vraag nauwelijks.... :D )

Geplaatst: wo 5 mei, 2010 07:48
door Punky
Ik vermoed toch eerder je band of een schokbreker. Wissel links en rechts eens, misschien merk je het dan. Ik vraag me namelijk af of je schokbrekers met de hand goed kunt testen.

Geplaatst: wo 5 mei, 2010 08:11
door backfire
De enige keer dat het kantelmes los komt is als je airborn gaat, met de wieltjes van de vloer. En dan nog zit er genoeg druk op om het kantelmes te klemmen.

Geplaatst: wo 5 mei, 2010 09:10
door achtpeter
Had pas een dergelijk akkefietje; het bleek na lang zoeken een versleten/ingeslagen rubber in het schokdemperoog te zijn. Testje: houd een vinger dwars over de schokdemperbevestiging terwijl iemand je Eend laat in- en uitveren. Bij voelbare speling is het rubber de boosdoener. Bij speling op dat rubber krijgt de schokdemper geen kans, kleine bewegingen van de draagarm te dempen.

Geplaatst: wo 5 mei, 2010 13:42
door deusjevo
backfire schreef:De enige keer dat het kantelmes los komt is als je airborn gaat, met de wieltjes van de vloer. En dan nog zit er genoeg druk op om het kantelmes te klemmen.
Die begrijp ik niet helemaal.. :?:

Geplaatst: wo 5 mei, 2010 13:44
door deusjevo
@achtpeter: zit wat in, ga d'r naar kijken.

Geplaatst: do 6 mei, 2010 09:01
door rusty
10 tegen 1 dat t de schokdemper is! heb dit bij verschillende 2cv's gezien, ander setje dempers erop; klaar! ook al lijken de schokdempers nog ok, je kunt ze niet vergelijken met nieuwe, dus weet je niet hoe goed ze nog zijn.
en een setje nieuwe kost je de kop ook niet!

suc6,

Rusty

Geplaatst: do 6 mei, 2010 21:20
door CitRoel
ericsaskia schreef:
backfire schreef:De enige keer dat het kantelmes los komt is als je airborn gaat, met de wieltjes van de vloer. En dan nog zit er genoeg druk op om het kantelmes te klemmen.
Die begrijp ik niet helemaal.. :?:
Het kantelmes zit altijd aan de uiterste zijde in het trekoog. Alleen als je springt of één kant van je eendje opkrikt komt ie los in het oog. De reden dat het oog zo groot is weet ik niet, misschien makkelijker monteren en vet te houden.

Over je schokbreker, als ie na schommelt lijkt het mij dat ie niet meer zo best is. Inderdaad even met de andere zijde uitwisselen.

Geplaatst: do 6 mei, 2010 21:28
door deusjevo
achtpeter schreef: Testje: houd een vinger dwars over de schokdemperbevestiging terwijl iemand je Eend laat in- en uitveren. Bij voelbare speling is het rubber de boosdoener. Bij speling op dat rubber krijgt de schokdemper geen kans, kleine bewegingen van de draagarm te dempen.
Vanmiddag geprobeerd, geen rare speling kunnen vinden/voelen.
Wel 2 nieuwe LIP schokdempers gescoord bij de Eendenpieppppp :) hier vlakbij.
Net gemonteerd, nog geen tijd gehad voor ritje over de snelweg... :roll: