Productie gestopt. Waarom eigenlijk ?
- Duintje
- Moderator
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
- Locatie: Westland
- Contacteer:
Productie gestopt. Waarom eigenlijk ?
Ik kreeg een vraag van iemand die een artikel over de eend schrijft:
Waarom is destijds de productie van de 2CV stopgezet ?
Vanwege de dalende vraag ?
Wilde Citroen modernere wagens produceren ?
Andere redenen ?
Wie weet het ?
Marcel
Waarom is destijds de productie van de 2CV stopgezet ?
Vanwege de dalende vraag ?
Wilde Citroen modernere wagens produceren ?
Andere redenen ?
Wie weet het ?
Marcel
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
Voor zover ik het weet moest er bij elke eend gewoon geld bij en was het daarom logischer wijs niet rendabel meer om nog eenden te produceren.
Verder werd het steeds moeilijker om aan alle milieu/veiligheidseisen te voldoen.
Wat ik me ook afvraag is waarom er na '87 in NL geen eenden meer geleverd werden via de normale kanalen.
Verder werd het steeds moeilijker om aan alle milieu/veiligheidseisen te voldoen.
Wat ik me ook afvraag is waarom er na '87 in NL geen eenden meer geleverd werden via de normale kanalen.
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Klopt. Veel handwerk en daardoor hoge kosten.Jeroen-citroen schreef:Voor zover ik het weet moest er bij elke eend gewoon geld bij en was het daarom logischer wijs niet rendabel meer om nog eenden te produceren.
Verder werd het steeds moeilijker om aan alle milieu/veiligheidseisen te voldoen.
Wat ik me ook afvraag is waarom er na '87 in NL geen eenden meer geleverd werden via de normale kanalen.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
Ik heb altijd begrepen dat hij niet meer rendabel geproduceerd kon worden. Er schijnt zelfs nog gekeken te zijn naar derde wereld landen, maar zelfs dat was niet rendabel.
Hielp het waarschijnlijk ook niet echt dat er zo weinig vraag naar was. En Citroen zelf deed ook niet echt veel moeite meer om die vraag te creëren, al in 1984 was bekend dat ze er mee zouden gaan stoppen. Dat later de productie naar Portugal verplaatst werd was eigenlijk gewoon een onverwacht toetje.
Hielp het waarschijnlijk ook niet echt dat er zo weinig vraag naar was. En Citroen zelf deed ook niet echt veel moeite meer om die vraag te creëren, al in 1984 was bekend dat ze er mee zouden gaan stoppen. Dat later de productie naar Portugal verplaatst werd was eigenlijk gewoon een onverwacht toetje.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 791
- Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
- Locatie: Hengelo
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Inderdaad veel handwerk, is natuurlijk ook ontworpen in de tijd dat handwerk gewoon was. Kijk maar eens hoeveel man er wel niet om de eend staan te springen tijdens productie. En echt milieuvriendelijk was (is) de eend nou ook weer niet. Met de huidige techniek is het wel goed voor elkaar te krijgen, maar euro5 en een luchtgekoelde motor, dat wordt een moeilijke opgave.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 791
- Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
- Locatie: Hengelo
-
- Gebruiker
- Berichten: 125
- Lid geworden op: ma 13 okt, 2008 11:20
De productie is inderdaad gestopt vanwege de emissie en veiligheidseisen.
De investeringen die gedaan moesten worden om de 2CV hier aan te laten voldoen waren gewoon veel te hoog of men moest met een totaal nieuw ontwerp komen.
Waarschijnlijk heeft men in de jaren 30 en 40 nog niet goed in kunnen schatten wat de emissie- en veiligheidseisen zo'n 50 jaar later zouden zijn.
Creative Technologie was toen immers nog niet aan de orde
In tegenstelling wat hier boven beweerd wordt, dat er een katalysator op moest is onzin. Katalysatoren zijn niet door de wetgever verplicht gesteld, het voldoen aan de emissie-eisen wel. Het verplicht stellen van de katalysator zou namelijk inhouden dat andere technische oplossingen om de emissie-eisen te halen, bij voorbaat verboden zijn. Dieselvoertuigen hebben heel lang nog de emissie-eisen kunnen halen zonder gebruik te maken van een katalysator.
Het gebruik van een katalysator is gewoon een manier om de uitstoot een voertuig minder schadelijk te maken.
In 2001 kon de Belgische firma Alveras in Peer een complete katalysator kit voor een 2CV leveren. Dus er is wel een katalysator voor de 2CV ontwikkeld, alleen nooit door Citroën zelf.
Het S6 blokje (06/635) is niet de meest schone motor, maar de 06/664-motor die in de laatste 2CV's voor de Duitse markt zat.
Door de compressieverhouding van 8,5 te verlagen naar 7,9 mag deze motor op zelfs normale benzine ( RON91 ) rijden ipv ongelode super plus ( RON98 ).
vanaf 1989 (kan ook 1988 zijn) zijn de nieuwe 2CV's alleen nog in Belgie, Duitsland en Engeland geleverd. Via de grijze import bereikten een aantal nieuwe exemplaren NL nog.
De Franse productie is op 21 februari 1988 gestopt en voor zover mij bekend werden de 2CV's al enige tijd voor die datum in Portugal en Frankrijk geproduceerd.
Er was ook bekend dat op de 2CV's verlies geleden werd, nu zal de 2CV in de laatste productiejaren nog wel goed zijn geweest voor het imago van Citroën. Aangezien er geen mega-hoeveelheden meer geproduceerd werden, zullen die verliezen ook nog wel zijn meegevallen. In de laatste produktiemaanden werden er naar schatting nog zo'n 25 2CV's per dag gebouwd. (Volgens de ORGA-code is mijn 2CV van dinsdag 12 juni 1990 en is het chassisnummer een kleine 800 lager dan dat van de allerlaatste 2CV, dus reken maar uit !! ).
Maar de boekhouders van Peugeot zullen liever gezien hebben dat de productie ven de 2CV eerder gestopt was. In 1975 waren de boekhouders van Peugeot immers ook verantwoordelijk voor het stoppen van de productie van de DS en de SM.
De AX was in eerste instantie niet de gedoodverfde opvolger van de 2CV maar van de Visa. Door een 3-deurs AX tot op het bot uit te kleden en er een 954 cm3 motortje in te leggen (1oE) lag de nieuwprijs niet zo gek veel hoger dan die van een 2CV.
Tijden veranderen nu eenmaal
De investeringen die gedaan moesten worden om de 2CV hier aan te laten voldoen waren gewoon veel te hoog of men moest met een totaal nieuw ontwerp komen.
Waarschijnlijk heeft men in de jaren 30 en 40 nog niet goed in kunnen schatten wat de emissie- en veiligheidseisen zo'n 50 jaar later zouden zijn.
Creative Technologie was toen immers nog niet aan de orde
In tegenstelling wat hier boven beweerd wordt, dat er een katalysator op moest is onzin. Katalysatoren zijn niet door de wetgever verplicht gesteld, het voldoen aan de emissie-eisen wel. Het verplicht stellen van de katalysator zou namelijk inhouden dat andere technische oplossingen om de emissie-eisen te halen, bij voorbaat verboden zijn. Dieselvoertuigen hebben heel lang nog de emissie-eisen kunnen halen zonder gebruik te maken van een katalysator.
Het gebruik van een katalysator is gewoon een manier om de uitstoot een voertuig minder schadelijk te maken.
In 2001 kon de Belgische firma Alveras in Peer een complete katalysator kit voor een 2CV leveren. Dus er is wel een katalysator voor de 2CV ontwikkeld, alleen nooit door Citroën zelf.
Het S6 blokje (06/635) is niet de meest schone motor, maar de 06/664-motor die in de laatste 2CV's voor de Duitse markt zat.
Door de compressieverhouding van 8,5 te verlagen naar 7,9 mag deze motor op zelfs normale benzine ( RON91 ) rijden ipv ongelode super plus ( RON98 ).
vanaf 1989 (kan ook 1988 zijn) zijn de nieuwe 2CV's alleen nog in Belgie, Duitsland en Engeland geleverd. Via de grijze import bereikten een aantal nieuwe exemplaren NL nog.
De Franse productie is op 21 februari 1988 gestopt en voor zover mij bekend werden de 2CV's al enige tijd voor die datum in Portugal en Frankrijk geproduceerd.
Er was ook bekend dat op de 2CV's verlies geleden werd, nu zal de 2CV in de laatste productiejaren nog wel goed zijn geweest voor het imago van Citroën. Aangezien er geen mega-hoeveelheden meer geproduceerd werden, zullen die verliezen ook nog wel zijn meegevallen. In de laatste produktiemaanden werden er naar schatting nog zo'n 25 2CV's per dag gebouwd. (Volgens de ORGA-code is mijn 2CV van dinsdag 12 juni 1990 en is het chassisnummer een kleine 800 lager dan dat van de allerlaatste 2CV, dus reken maar uit !! ).
Maar de boekhouders van Peugeot zullen liever gezien hebben dat de productie ven de 2CV eerder gestopt was. In 1975 waren de boekhouders van Peugeot immers ook verantwoordelijk voor het stoppen van de productie van de DS en de SM.
De AX was in eerste instantie niet de gedoodverfde opvolger van de 2CV maar van de Visa. Door een 3-deurs AX tot op het bot uit te kleden en er een 954 cm3 motortje in te leggen (1oE) lag de nieuwprijs niet zo gek veel hoger dan die van een 2CV.
Tijden veranderen nu eenmaal
- berend jan
- Regelmatige poster
- Berichten: 152
- Lid geworden op: za 7 mei, 2005 17:37
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
-
- Gebruiker
- Berichten: 125
- Lid geworden op: ma 13 okt, 2008 11:20
Ik doelde op de laatste serie 2CV's.
De eenden vanaf modeljaar 1982 (laatste modelwijziging) moeten in principe RON97 of meer hebben.
Vanaf modeljaar 1985 is ongelode benzine toegestaan.
Alleen blijkt (volgens ingeweiden) dat de onderdeelnummers van cylinderkoppen, zuigers etc, van modeljaar 1984 en 1985 hetzelfde zijn.
Voorzover ik me kan herinneren is in NL de superbenzine altijd minimaal 97 geweest.
In andere landen kan dit verschillen, in Duitsland heet euro 95 , ook Super Benzin.
De eenden vanaf modeljaar 1982 (laatste modelwijziging) moeten in principe RON97 of meer hebben.
Vanaf modeljaar 1985 is ongelode benzine toegestaan.
Alleen blijkt (volgens ingeweiden) dat de onderdeelnummers van cylinderkoppen, zuigers etc, van modeljaar 1984 en 1985 hetzelfde zijn.
Voorzover ik me kan herinneren is in NL de superbenzine altijd minimaal 97 geweest.
In andere landen kan dit verschillen, in Duitsland heet euro 95 , ook Super Benzin.
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Ik heb een speciaal gehad uit 1977 (ja zonder de bananen ruitjes). Deze bleef maar aan het nadieselen welke brandstof je ook tankte. Uitzetten door handrem aan te trekken, in de versnelling zetten en koppeling los laten was de remedie anders moest je 20 seconden wachten tot de motor eens tot rust was gekomen.
Schultenbräu das ist mein Bier !